عصر بازار

تحلیل عسگراولادی درباره گرانی دلار در روزهای اخیر

عصر اعتبار- عضو اتاق بازرگانی: برای ورود این هیات‌ها باید برنامه داشته باشیم، و باید مراقب بود، تا این هیات‌ها در این دیدارها سرمایه ما را به سمت کشور خودشان جذب نکنند و این همه سوال ایجاد شده که چرا ظرف ۱۵روز ریال ما ۱۵‌درصد تنزل یافته.

تحلیل عسگراولادی درباره گرانی دلار در روزهای اخیر
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از نسیم، کاهش 5 درصدی ارزش ریال در دو ماه گذشته، بسیاری از اهالی میدان فردوسی و سبزه‌میدان را به این نتیجه رسانده است که افزایش نرخ دلار ادامه‌دار است. بر اساس این گزارش، در حالی که پیش‌بینی می‌شد دستیابی به توافق با شوک مثبت اولیه در بازار ارز همراه باشد، روند حرکت این بازار نشان داد تاثیرپذیری مثبت از اتفاقات سیاسی به حداقل رسیده است. هر‌چند نرخ دلار در بازار آزاد از ابتدای سال جاری افزایشی را تجربه کرد اما نوسان‌های دلار در روزهای اخیر به اوج رسیده است...

    در شرایطی نرخ دلار به 3500 تومان نزدیک می‌شود که برخی از فعالان این بازار، تغییر رویه صرافی‌های بی‌مجوز را در این افزایش قیمت دخیل می‌دانند.

    اسدالله عسگر اولادی یکی از فعالان اقتصادی مهم کشور و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، با انتقاد از ورود بی‌برنامه هیات‌ تجاری خارجی به کشور گفت: برای ورود این هیات‌ها باید برنامه داشته باشیم، و باید مراقب بود، تا این هیات‌ها در این دیدارها سرمایه ما را به سمت کشور خودشان جذب نکنند و این همه سوال ایجاد شده که چرا ظرف 15روز ریال ما 15‌درصد تنزل یافته است.

    هر چند فعالان بازار به این سوال که عملکرد سازمان یافته و خاصی را که در خدمت رشد قیمت دلار باشد در روزهای اخیر مشاهده کرده‌اید یا خیر را بی‌پاسخ گذاشته‌اند اما الله‌وردی رجایی سلماسی، دخالت‌گری و اخلال برخی سود جویان را کماکان عامل نوسانات بازار ارز اعلام کرد و افزود: چنین روندی به هیچ عنوان توجیه منطقی و اقتصادی ندارد.

    این کارشناس اقتصادی ادامه داد: عده‌ای قصد دارند بازار را متشنج کنند تا باز هم بتوانند از آب گل‌آلود ماهی گرفته و به سودهای کلانی که در گذشته داشتند دست پیدا کنند. با افزایش قیمت دلار در ابتدای کار سود خود را به دست می‌آورند و بعد که ارز مورد نیاز خود را فروختند، بازار را رها می‌کنند تا قیمت دلار به‌سمت واقعی خود که کمتر از سه هزار و 400 تومان است برگردد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی