عصر بازار

چرا دولتی‌ها معتقدند دلار ۳۵۰۰ تومانی بی‌خطر است؟

عصر اعتبار- نرخ دلار کمتر از یک هفته از کانال ۳۴۰۰ تومان به کانال ۳۵۰۰ تومان وارد شد اگرچه این روند پایدار نبود دوباره دلار به کانال ۳۴۰۰ تومان بازگشت اما دلار ۳۵۰۰ تومان به عقیده دولتمردان اقتصادی دولت منطقی است و نگرانی از بابت این نرخ وجود ندارد.

چرا دولتی‌ها معتقدند دلار ۳۵۰۰ تومانی بی‌خطر است؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، نرخ دلار در بازار آزاد در چند روز گذشته روند افزایشی خود را با شیب بیشتری حفظ کرده است، شیبی که نرخ دلار را به سرعت با وارد شدن به کانال 3400 تومان به ارزش 3490 تا 3500 تومان رساند اگرچه از روز گذشته روند کاهشی قیمت ارز آغاز شد و دوباره به کانال 3400 تومان بازگشت اما اظهار نظرهای متولیان اقتصادی چون وزیراقتصاد در خصوص نوسانات قیمت ارز و دلار 3500 تومانی در روز گذشته جالب توجه بود.

    در رابطه با این اتفاق نظرات مختلفی همچون افزایش حجم تقاضا،‌ حضور پررنگ‌تر بانک مرکزی، افزایش حجم تجارت خارجی و... بیان می‌شود، اما در بین این نظرات پیش بینی فعالان بخش خصوصی قبل از نتایج مذاکرات هسته‌ای چهره جدی‌تری نسبت به بقیه نظرات در بازار آزاد دارد.

    برخی از فعالان بخش خصوصی قبل از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای معتقد بودند که نرخ دلار در کانال 3300 تا 3500تومان در نوسان خواهد بود و با توجه به کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی نرخ ارز در سال‌جاری  3300 تومان کمتر نخواهد شد.

    در روزهای اخیر که ارزش دلار به محدوده 3500 تومان رسیده است دولتمردان اقتصادی دولت سخنان قابل تعملی داشته‌اند، محمدباقر نوبخت،گفت: دولت برخلاف آنچه که به صورت شایعه غیررسمی گفته می‌شود خواهان افزایش نرخ ارز است‌ خواهان این مسئله نبوده و نیست چراکه زیان دولت در این حالت بیشتر است.

    او ادامه داد: به نظر می‌رسد مانند اسفند ماه سال گذشته که نزدیک ایام عید افزایش ارز را شاهد بودیم این مسئله هم به دلیل عوامل مقطعی صورت گرفته باشد.

    سخنگوی دولت افزود: آینده بازار ارز نگران از افزایش مقدار عرضه ارز نیست. در آینده امکانات و دسترسی ما به منابع ارزی بیشتر خواهد شد. لذا عقل اقتصادی این افزایش ناگهانی ارز را توجیه نمی‌کند. هرچند افزایش صورت گرفته زیاد نیست.

    از سوی دیگر علی طیب‌نیا در قامت وزیر اقتصاد و دارایی نوسانات قیمت دلار را نگران کننده ندانست.

    همچنین مدیرکل اداره صادرات بانک مرکزی گفت: با توجه به اقدامات انجام شده برای افزایش عرضه ارز و همچنین اجرای کامل مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها، روند صعودی قیمت‌ها متوقف و نرخ ارز به نقطه تعادلی خود برمی‌گردد.

    در مجموع  دولتمردان دولت و بانک مرکزی افزایش قیمت دلار را به واسطه افزایش حجم تقاضا در بازار آزاد می‌دانند که در این میان میزان افزایش حجم تقاضا را در پی افزایش حجم سفر و مبادلات تجاری می‌دانند و این نظر به شدت با نظر صرافان همخوانی دارد.

    اما نظر کارشناسان بر این عقیده نیست و برخی کارشناسان بر این باورند که حجم سفر در میزان خرید ارز آنچنان تاثیرگذار نیست و در تجارت کشور اتفاق خاصی رخ نداده که میزان تقاضای ارز واردات افزایش یابد.

    کارشناسان بر این باورند که افزایش نرخ دلار به واسطه افزایش حجم خرید دلالان و صرافان در بازار آزاد است. زیرا آن‌ها بر این باورند که تا پایان سال نرخ دلار و ارز افزایش دیگری را با یک اصلاح قیمت به ثبت برسانند، اصلاحی که همه فعالان بازار بر آن تاکید دارند.

    در این رابطه یک دلال بازار ارز سبزه میدان به اقتصادنیوز، گفت: پیش بینی بازار بر افزایش نرخ دلار تا پایان سال است و بازیگران عمده بازار ارز تنها به فکر خرید هستند،‌البته در خرید و فروش دلالان و صرافان نکته قابل اهمیتی وجود دراد که سود این افراد در خرید و انباشت ارز نیست بلکه سود آن‌ها در خرید و فروش به موقع ارز است.

    او درپاسخ به این سوال که آیا حجم خرید ارز برای مسافرت و فعالیت تجاری افزایش یافته است، بیان کرد: آن میزان که اعلام می‌شود حجم خرید ارز مسافرتی و تجاری افزایش نیافته و افراد در مسیر افزایش قیمت بسیار طالب خرید شده‌اند.

    تمام این موارد در حالی بیان می‌شود که نرخ ارز در پایان روز کاهش قابل توجهی را به ثبت می‌رساند و کانال‌های رسمی اعلام نرخ ارز نرخ دلار را برای روز گذشته 3395 تومان اعلام کرده‌اند نرخی که در کف بازار آزاد برای آن عرضه کننده‌ای وجود ندارد و تا حدودی می‌توان گفت نرخ در پایان ساعت کاری از بازار آزاد تبعیت نمی‌کند.

    در مجموع باید دید که این افزایش قیمت چه زمانی اصلاح خود را انجام خواهد داد و این اصلاح قیمت در چه کانال و پایه قیمتی رخ می‌دهد زیرا برخی از کارشناسان نرخ 3350 تومان را پایه اصلاح قیمت دلار می‌دانند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو