عصر بازار

یارانه(۸۳۳)

تاخیر در واریز یارانه رکورد شکست

عصر اعتبار- طبق گفته اکبر ایزدی مدیرعامل سازمان هدفمند سازی یارانه ها یارانه نقدی شهریورماه با ۷ روز تاخیر شنبه (۲۸ شهریورماه) به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود.

تاخیر در واریز یارانه رکورد شکست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از میزان، طبق روال گذشته یارانه نقدی بیست و یکم هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز و قابل برداشت بود اما پرداخت یارانه از ابتدای سال جاری تاکنون با تاخیر 4 روزه همراه بود که این تاخیر در شهریور ماه سال جاری به هفت روز رسید و به عبارتی رکورد شکست.

    طرح هدفمندی یارانه میراثی و یادگاری است از دولت گذشته که به اعتقاد کارشناسان اقتصادی و شهروندان نتیجه ای جز گرانی و تورم نداشته است، طرحی که یکی از اهدافش توزیع عادلانه درآمد و کاهش فاصله طبقاتی بود.

    افزایش حجم نقدینگی در جامعه و سوق پول های سرگردان به بازارهای کاذب و دلالی به جای تولید، سبب شده تا اقتصاد کشور از دست یافتن به توسعه پایدار بازماند.

    دولت روحانی نیز برخلاف منطق اقتصاد و اهداف تعیین شده در طرح هدفمندی یارانه ها، تاکنون مجبور شده تا یارانه را به همه افراد جامعه و هر ماه با تاخیر چند روز پرداخت کند. ناگفته نماند که درآمدهای نفتی طی سال های گذشته از 113 دلار در هر بشکه به کمتر از 50 دلار در هر بشکه رسیده است و از سوی دیگر تحریم ها نیز تشدید شده است.

    طبق اعلام رسمی ربیعی وزیر کار دولت تاکنون 2 میلیون پردرآمد را از لیست یارانه بگیران حذف کرده است که مقصد نهایی حذف یارانه بگیران 6 میلیون نفر است اما اعتقاد نمایندگان مجلس بر حذف 10 میلیون یارانه بگیر است.

    اکنون دولت درصدد حذف یارانه بگیران ثروتمند به منظور تحقق توزیع عادلانه درآمد است اما نمایندگان مجلس خبر از قطع کامل این طرح می دهند، این در حالی است که محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و سخنگوی دولت در نشست خبری اخیر خود از ادامه طرح هدفمندی یارانه در سال آینده خبر داد و گفت: این طرح سال 95 هم ادامه خواهد داشت.

    تاکنون 190هزار میلیارد تومان یارانه نقدی در 53 وعده یارانه نقدی بین 76 میلیون ایرانی توزیع شده است و باید دید این طرح که به اعتقاد برخی از نمایندگان مجلس و کارشناسان شکست خورده است تا چه زمانی ادامه دارد.

    توقف طرح یارانه
    عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی میزان، با اشاره به کاهش درآمدهای دولت، گفت: طرح هدفمندی یارانه ها و پرداخت یارانه نقدی لازم است متوقف شود.

    محمدعلی عبدالله زاده اظهار کرد: بالاخره یک روزی لازم است این طرح جمع شود و به دنبال راهکار دیگری باشیم.


    وی ادامه داد: دلایل بی فایده بودن طرح هدفمندی یارانه ها بحث فلسفی طولانی دارد که به آن اشاره نمی کنم ولی سرانجام باید طرح هدفمندی یارانه متوقف و به پایان برسد.


    عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با این روشی که در هدفمندی یارانه ها در پیش گرفته ایم کشور هیچ تکان و پیشرفتی نمی کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی