عصر بازار

افزایش ۳۰ دلاری طلا در بازار جهانی

عصر اعتبار- طلا در بازار جهانی با تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای تغییر ندادن سیاست پولی خود، روز جمعه به دومین رکورد بالا در ماه سپتامبر صعود کرد و هفته را با بیش از سه درصد افزایش به پایان رساند.

افزایش ۳۰ دلاری طلا در بازار جهانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر روز جمعه 20.80 دلار یا 1.9 درصد افزایش یافت و به 1137 دلار رسید که بالاترین قیمت از اول سپتامبر بود و هفته را با 3.1 درصد افزایش به پایان رساند که نخستین رشد هفتگی پس از سه هفته کاهش متوالی بود.

    طلا روز پنج شنبه با کاهش روبرو شده بود اما پس از اینکه بانک مرکزی آمریکا در بیانیه منتشره پس از نشست سیاستگذاری دو روزه خود اعلام کرد نرخ‌های بهره را تغییر نداده است، در معاملات الکترونیکی صعود کرد. با اینهمه بانک مرکزی تاکید کرده همچنان مصمم است نرخ‌های بهره را تا پایان امسال افزایش دهد.

    به گفته تحلیلگران، نرخ‌های بهره بالاتر به ضرر طلاست زیرا جذابیت سرمایه گذاری این فلز زرد را که دارایی بدون بازده است، کمتر می‌کند و از ارزش دلار پشتیبانی می‌کند. صعود ارزش دلار به نوبه خود طلا را برای خریداران دارنده ارزهای دیگر گران‌تر می‌کند و این فلز ارزشمند را تحت فشار قرار می‌دهد.

    طلا در سال‌های اخیر از نرخ‌های بهره پایین که هزینه نگهداری این فلز زرد را کمتر کرده و ارزش دلار را تضعیف نموده بود، سود برده بود اما قیمت طلا از ابتدای سال 2015 تاکنون تحت تاثیر دورنمای افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا که به جذابیت دارایی‌های بدون بازده مانند این فلز لطمه می‌زند، حدود شش درصد نزول کرده است. این فلز ارزشمند سال گذشته تحت تاثیر دورنمای نرخ‌های بهره بالاتر در آمریکا، 10 درصد سقوط کرد.

    قیمت طلا در هفته جاری با توجه به بهبود اعتماد سرمایه گذاران خرد، می‌تواند به سطح بالاتری صعود کند. از میان 172 نفری که در نظرسنجی آنلاین کیتکو شرکت کردند، 98 نفر یا 57 درصد افزایش و 49 نفر یا 28 درصد کاهش قیمت طلا در هفته جاری را پیش بینی کردند و 25 نفر یا 15 درصد نظری نداشتند.

    در میان کارشناسان بازار که در نظرسنجی طلای هفتگی کیتکو شرکت کردند، تنها یک نفر کاهش قیمت طلا در هفته جاری را پیش بینی کرد. از 35 کارشناس بازار که در نظرسنجی طلای هفتگی کیتکو شرکت می‌کنند، در نظرسنجی هفته جاری 20 نفر پاسخ دادند که از میان آنها 15 نفر یا 75 درصد افزایش و یک نفر یا پنج درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند و چهار نفر یا 20 درصد نظری نداشتند. کارشناسان بازار شامل معامله گران طلا، بانکهای سرمایه گذاری، معامله گران معاملات آتی و تحلیلگران چارت فنی هستند.

    با وجود اینکه بیشتر تحلیلگران نسبت به قیمت طلا در کوتاه مدت خوش بین هستند اما بسیاری از آنها خاطرنشان کرده اند که صعود طلا ممکن است محدود باشد زیرا همچنان انتظار می‌رود بانک مرکزی تا اوایل اکتبر افزایش نرخ‌های بهره را تصویب کند.

    جانت یلن، رییس بانک مرکزی در کنفرانس مطبوعاتی که پس از نشست کمیته بازار آزاد فدرال برگزار کرد، گفت: اکثر اعضای کمیته با افزایش نرخ‌های بهره در اواخر سال موافق هستند.

    یلن تصریح کرد: برای افزایش نرخ‌های بهره در سپتامبر بحث زیادی وجود داشت با اینهمه به دلیل ضعف اقتصاد جهانی و بازار مالی شکننده کمیته تصمیم گرفت محتاطانه عمل کند و نرخ‌های بهره را تغییر ندهد.

    بیشتر تحلیلگران انتظار دارند طلا پیش از اینکه افزایش نرخ‌های بهره این فلز را تحت فشار قرار دهد، به 1150 دلار صعود کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو