عصر بازار

در روز پایانی هفته گذشته

نفت ارزان، طلا گران شد

عصر اعتبار- قیمت نفت در پایان معاملات هفته گذشته با ۱.۶۱ دلار کاهش به ۴۷.۴۷ دلار در هر بشکه رسید و هر اونس طلا با رشد نیم درصدی قیمت در برابر ۱۱۳۷ دلار معامله شد.

نفت ارزان، طلا گران شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از رویترز، پس از آنکه  به راه افتادن موج فروش در بازار بورس وال استریت، تاثیر مثبت ناشی از سومین کاهش هفتگی تعداد سکوهای حفاری نفت در آمریکا را خنثی کرد، قیمت نفت افت کرد و نفت خام آمریکا 5 درصد سقوط کرد.
    افزایش ارزش دلار، نگرانی از اینکه تولید اوپک کاهش نخواهد یافت و پایین آمدن تنش های سیاسی در خاورمیانه به دلیل مذاکرات روسیه و آمریکا در مورد سوریه نیز در تحولات قیمت نفت موثر بود.
    بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا در پایان معاملات دیروز با 2 دلار و 22 سنت، معادل 4.8 کاهش به 44 دلار و 68 سنت رسید.
    قیمت نفت برنت نیز در پایان معاملات دیروز یک دلار و 61 سنت معادل 3.3 درصد کاهش یافت و به 47 دلار و 47 سنت رسید.
    گزارش موسسه بیکر هاگز نشان داد که تعداد سکوهای حفاری نفت در آمریکا در این هفته 8 مورد کاهش یافته است. این سومین هفته متوالی کاهشی سکوهای حفاری نفت است و نشان دهنده این موضوع است که کاهش دوباره قیمت نفت از ماه جولای به این طرف، احتمالا موجب کاهش فعالیت های اکتشافی در آمریکا شده است.
    منابع اوپک گفتند، این سازمان انتظار دارد قیمت نفت هر سال بیش از 5 دلار در هر بشکه افزایش نیابد و تا سال 2020 به بشکه ای 80 دلار برسد.
    در همین حال، معاون وزیر نفت ایران تصریح کرد که ایران قصد دارد پس از لغو تحریم ها سهم تولید نفت خود را باز پس بگیرد. وی افزود، قراردادهای نفتی جدید ایران در هفته های آینده رونمایی خواهند شد.
    همزمان با عدم کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو امریکا در نشست ماه جاری، قیمت طلا روز جمعه به نزدیکی بالاترین رقم 3 هفته اخیر رسید.
    بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا دیروز پس از رسیدن به بالاترین رقم خود از 2 سپتامبر تاکنون (1141 دلار و 50 سنت)، با نیم درصد افزایش به 1137 دلار و 34 سنت رسید. فلز زرد پس از 3 هفته متوالی کاهش، در رشد قیمت هفتگی حدودا 2.7 درصدی را تجربه کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی