عصر بازار

فدرال‌رزرو به کمک اونس طلا آمد

رشد ۳ درصدی طلا با ثبات نرخ بهره

عصر اعتبار- فدرال‌رزرو در هفته کاری گذشته به کمک فلز زرد آمد، اما این کمک ممکن است موقتی باشد. در حالی که افزایش نیافتن نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در نشست ماه سپتامبر قیمت طلا را بالا برده، حتمی بودن این افزایش ظرف ماه‌های آینده‌ می‌تواند فشار را روی طلا حفظ کند. هر اونس طلا که هفته گذشته را با قیمت ۱۱۰۸دلار آغاز کرده بود، روز جمعه روی قیمت ۱۱۳۹ دلار ایستاد تا در طول ۵ روز کاری حدود ۸/ ۲ درصد رشد کرده باشد. اونس هفته‌کاری گذشته را با آرامشی عجیب در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه آغاز کرد، اما از روز چهارشنبه شاهد روندی کاملا متفاوت شد. به این ترتیب اونس در هفته کاری گذشته از کف یک ماهه به بیشترین قیمت در ماه سپتامبر رسید.

رشد ۳ درصدی طلا با ثبات نرخ بهره
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، اونس روز دوشنبه با تنها چند سنت نوسان، روی قیمت نهایی هفته پیش از آن یعنی 1108 دلار ایستاد. ثبات تقریبا کامل روز دوشنبه ناشی از خنثی شدن روند کاهشی صبح توسط عوامل افزایشی بود. بازار دوشنبه که بازار آرامی بود، بعدازظهر شاهد «پوشش کوتاه‌مدت» در معاملات آتی و «شناسایی سود» در بازار نقدی بود. آرامش روز دوشنبه با توجه به انتظار معامله‌گران و سرمایه‌گذاران برای بیانیه روز پنج‌شنبه فدرال‌رزرو عجیب نبود. بازارهای سهام آسیا دوشنبه تضعیف شدند؛ چراکه داده‌های بد بیشتری از اقتصاد چین منتشر شد. در نخستین روز کاری هفته اعلام شد که برون‌داد صنعتی چین در ماه آگوست 1/ 6درصد نسبت به آگوست 2014 رشد کرده که کمتر از انتظارات 6/ 6 درصدی بوده است. سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت هم در دوره ژانویه تا آگوست کمتر از انتظار بوده است. با این حال، خرده‌فروشی چین در ماه آگوست بیشتر از انتظارها بوده است. روز دوشنبه شاخص سهام شانگهای 7/ 2 درصد و شاخص نیکی ژاپن 6/ 1درصد افت کرد. دیگر خبر روز دوشنبه این بود که تولید صنعتی منطقه یورو در ماه جولای نسبت به ماه ژوئن 6/ 0 درصد و نسبت به جولای 2014 معادل 9/ 1 درصد افت کرده است.

    اونس روز سه‌شنبه تحت فشار تحلیل‌های فنی و رشد شاخص‌های بازار سهام آمریکا رو به افت گذاشت، ‌اما در نهایت به همان قیمت 1108 دلار رسید. روز سه‌شنبه نیز مانند روز دوشنبه، حجم معاملات کم بود؛ چراکه بازار در انتظار بیانیه روز پنج‌شنبه بود. بازارهای سهام آسیا هم در انتظاری مشابه روز آرام‌تری داشتند، البته شاخص سهام شانگهای روز سه‌شنبه از ترس ناشی از داده‌های جدید و بد اقتصاد چین با افت 5/ 3 درصدی روبه‌رو شد. از آن‌سو شاخص سهام نیکی ژاپن که هفته پیش از آن روزهای خوبی نداشت، تنها 3/ 0 درصد افت کرد. روز سه‌شنبه «بانک ژاپن» اعلام کرد که سیاست پولی خود را فعلا تغییر نمی‌دهد. در دومین روز کاری هفته، اقتصاد اروپا داده‌های بدی داشت. شاخص احساس اقتصادی ZEW آلمان در ماه سپتامبر برای ششمین ماه پیاپی افت کرد. این داده به نفع کسانی است که به‌دنبال تشدید سیاست‌های تسهیلی بانک مرکزی اروپا هستند. البته اروپا در این روز داده خوب را نیز منتشر کرد. سه‌شنبه اعلام شد که مازاد تجاری منطقه یورو در ماه جولای به بالاترین سطح در 10 سال گذشته رسیده است. اقتصاد آمریکا روز سه‌شنبه نیز مانند روز دوشنبه داده مهمی منتشر نکرد.

    اما روزهای سوم و چهارم هفته کاری گذشته روزهای خوب فلز زرد بود. اونس روز چهارشنبه روی قیمت 1119 دلار ایستاد. رشد 11 دلاری روز چهارشنبه اونس طلا عمدتا ناشی از انتظارات در مورد تاثیرگذاری بیانیه فدرال‌رزرو، «پوشش کوتاه‌مدت» معامله‌گران و عوامل خارجی بود. اونس از صبح چهارشنبه رو به رشد گذاشت؛ چراکه برخی از معامله‌گران با توجه به تحولات اخیر بازارهای چین و جهان، انتظار دست‌نخورده ماندن نرخ‌های بهره آمریکا را داشتند. همچنین همزمان با رشد قیمت نفت، ارزش دلار آمریکا نیز با افت روبه‌رو شد تا هر دو عامل خارجی مهم بازارهای فلزات گرانبها به نفع طلا عمل کند. البته روز چهارشنبه انتشار اخباری مبنی‌بر احتمال حضور سربازان آمریکایی در سوریه هم خرید طلا را به‌عنوان سرمایه امن اندکی بالا برد. چهارشنبه همچنین میزان افت تورم آمریکا 1/ 0 درصد اعلام شد که با نرخ هدف 2 درصدی فاصله بسیاری داشت. بازارهای سهام آسیا روز چهارشنبه با رشد روبه‌رو شدند. در این روز شاخص سهام شانگهای 5 درصد و شاخص نیکی ژاپن 8/ 0 درصد رشد کردند. رشد این شاخص‌ها بیشتر ناشی از ادامه اصرار دولت‌های این دو کشور به ادامه سیاست‌های تحریکی بود.

    اونس روز پنج‌شنبه نیز با 12 دلار رشد دیگر به قیمت 1131 دلار رسید. این رشد عمدتا ناشی از داده‌های بیانیه کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو بود که نرخ بهره را دست نخورده نگه داشت. در بیانیه کمیته بازاد آزاد فدرال‌رزرو و همچنین در کنفرانس خبری جنت یلن، رئیس این فدرال‌رزرو تاکید شد که مهم‌ترین دلیل تعویق دوباره افزایش نرخ بهره در این کشور، آشوب‌های اخیر در بازارهای مالی بوده است. دلار که روز چهارشنبه با افت ارزش روبه‌رو شده بود، روز پنج‌شنبه نیز بخش دیگری از ارزش خود را از دست داد، اتفاقی که با توجه به دست نخوردن نرخ‌های بهره عجیب نبود. افزایش نرخ‌های بهره از آنجا که نشانه اعتماد کامل فدرال‌رزرو به روند احیا است، دلار را تقویت خواهد کرد. پنج‌شنبه، افت شاخص دلار به رشد بیشتر طلا کمک کرد. بازارهای سهام آسیا در چهارمین روز کاری هفته رفتار یکپارچه‌ای نداشتند. البته شاخص‌های مهم شانگهای و نیکی باز هم 2/ 1و 4/ 1 درصد رشد کردند. ولی بازارهای اروپا و آمریکا با ضعف روبه‌رو شدند که باز با توجه به مفاد بیانیه فدرال‌رزرو عجیب نبود.

    عدم قطعیت موجود در بازارها، روز جمعه نیز شاخص‌های گوناگون را دستکاری کرد. اما هضم داده‌های فدرال‌رزرو این تصور را شکل داد که مقام‌های بانک مرکزی آمریکا از روند احیای ضعیف اقتصاد آمریکا در کل راضی هستند. رشد شاخص دلار در روز جمعه ناشی از همین تصور بود. این تصور باعث شد اونس در این روز روی قیمت 90/ 1139 دلار بایستد که رشد بالایی نبود. با این همه نگرانی فدرال‌رزرو درباره وضعیت اقتصاد جهان باعث شد که همزمان با کاهش بهای نفت خام، شاخص‌های سهام اروپا و آمریکا با افت روبه‌رو شوند. اکنون سوال مهم این است که بازارهای مالی جهان در هفته جدید کاری از روند روز پنج‌شنبه پیروی خواهند کرد یا روند روز جمعه. در مورد طلا، نظرسنجی‌های کوتاه‌مدت از رشد اونس در روزهای آینده می‌گویند. جزئیات این پیش‌بینی‌ها را به همراه رویدادهای مالی مهم هفته آینده در گزارش فردای «دنیای اقتصاد» بخوانید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی