عصر بازار

اقتصاددان برجسته ایران مطرح کرد:

راه اندازی بورس ارز راهکاری برای جلوگیری از نوسانات نرخ

عصر اعتبار- اقتصاددان برجسته ایران راه اندازی بورس ارز را مکانیزمی برای تعیین نرخ ارز براساس عرضه و تقاضا ارزیابی کرد و گفت: سیاست و هدف بانک مرکزی از راه اندازی بورس جلوگیری از ایجاد نوسان در نرخ ارز است.

راه اندازی بورس ارز راهکاری برای جلوگیری از نوسانات نرخ
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، ابوالقاسم حکیمی با اشاره به اینکه طرح راه اندازی بورس ارز از چند سال پیش در کشور مطرح بوده و طرحی ابتکاری نیست، افزود: بورس ارز در کشورهای پیشرفته جهان از قدمتی 50 ساله برخوردار است.
    وی با بیان آنکه بورس ارز در کشورهای پیشرفته با توجه به صادرکننده بودن آنها در بخش های مختلف و تک محصول نبودن شان به درستی عمل کرده است، گفت: الگوبرداری از آنها بدون انجام کار کارشناسی و تطبیق آن با شرایط اقتصاد تک محصولی ایران، با ریسک بالایی همراه خواهد بود.
    وی افزود: آنچه مسلم است بانک مرکزی دنبال اتخاذ راهکاری است که از بروز نوسان در نرخ ارز که سال های گذشته شاهد آن بودیم، جلوگیری کند لذا آن را تا راه اندازی بورس ارز دنبال خواهیم کرد.
    این استاد اقتصاد با بیان اینکه اقتصاددانان افزایش نرخ ارز را از عوامل بروز تورم می دانند و تجربه نیز نشان داده هرگاه نرخ ارز افزایش داشته تورم نیز بالاتر رفته است، تصریح کرد: راه اندازی بورس ارز می تواند از ایجاد نوسانات در این بخش جلوگیری کرده و به تک نرخی شدن ارز نیز کمک کند.
    وی تعیین نرخ ارز در محدوده سه هزار و 200 تا 300 تومانی را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: صادرکنندگان کالا نیز با این قیمت موافق هستند و بالاتر رفتن آن را نمی پسندند.
    حکیمی درعین حال مشکل فعلی تولید را نرخ ارز ندانست و افزود: تولیدکنندگان اکنون بیشتر از کمبود نقدینگی رنج می برند و نرخ ارز اولویت آنان نیست.
    این کارشناس مسایل اقتصادی با اشاره به اینکه اکنون بخش تولید تنها از 30 درصد خود ظرفیت خود بهره گیری می کند و افزایش نرخ ارز می تواند تحرکی در آن ایجاد کند، تصریح کرد: گرچه افزایش نرخ ارز به نفع تولید است اما در شرایط حاضر تولیدکنندگان با همین نرخ سه هزار و 200 تومان موافق هستند.
    به گفته وی، تولیدکنندگان بیش از آنکه دنبال افزایش نرخ ارز باشند، خواستار تثبیت نرخ ارز هستند تا بتوانند به درستی در این خصوص تصمیم گیری کنند.
    حکیمی پور با بیان آنکه اگر عرضه و تقاضا تعیین کننده نرخ ارز شد، تولیدکنندگان نیز خود را با آن تطبیق خواهند داد، تاکید کرد: راه اندازی بورس ارز باید با نظارت کامل بانک مرکزی همراه باشد تا به سرنوشت بازار سرمایه مواجه نشود.
    یادآور می شود، اکنون بورس بین المللی ارز یا همان معاملات ارز Forex با میانگین گردش مالی 2 تریلیون دلار در روز، بزرگترین بازار مالی جهان محسوب می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی