عصر بازار

مطالبات بانک ها با اوراق خزانه دولتی معاوضه می شود

عصر اعتبار- رئیس کانون بانک‌های خصوصی از دستور جدید معاون اول رئیس جمهور به "نوبخت،سیف، طیب نیا و نیلی" برای گنجاندن پیشنهاد این کانون در لایحه اصلاح نظام بانکی خبر داد و گفت: بانک پارسیان دخالتی در خرید و فروش ارز نداشته است.

مطالبات بانک ها با اوراق خزانه دولتی معاوضه می شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، کوروش پرویزیان در جمع خبرنگاران به برنامه دولت برای اصلاح نظام بانکی اشاره و تصریح کرد: طی سال‌های گذشته در قوانین برنامه و بودجه در برخی موارد اصلاحیه هایی برای نظام بانکی در نظر گرفته شد ولی با مقررات تکه پاره و وصله پینه شاید در مقطعی معضلات حل شود ولی در مقاطع دیگر بازهم مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.
    وی با بیان اینکه اتاق‌های بازرگانی، اصناف و تعاون می توانند به بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در حوزه قانون گذاری برای نظام بانکی کمک کنند، افزود: بعد از دستور رئیس جمهور به معاون اول خود درباره اصلاح نظام بانکی، کانون بانک های خصوصی در نامه ای به معاون اول رئیس جمهور پیشنهادهایی را برای اصلاح نظام بانکی داد.
    رئیس کانون بانک‌های خصوصی ضمن اشاره به اینکه پیشنهادهای این کانون برای اصلاح نظام بانکی با نظر بسیار مساعد معاون اول رئیس جمهور روبه رو شد، گفت: آقای جهانگیری پیشنهادهای کانون بانک های خصوصی را برای اصلاح نظام بانکی به آقایان طیب نیا، نوبخت، سیف و مسعود نیلی ارجاع داده و تأکید کرده اند که این پیشنهادها نیز در اصلاحیه نظام بانکی مورد توجه قرار گیرد.
    پرویزیان در ادامه در خصوص عرضه ارز توسط صرافی بانک پارسیان در بازار ارز، افزود: یکی از نقاط قوت بانک پارسیان حضور در حوزه های ارزی وبین المللی است به نحوی که در شرایط سخت تحریم، این بانک در فضای اقتصاد بین الملل به عنوان بانکی با بنیه و مناسب کار کرد.
    وی با تاکید براینکه، زنجیره خدمات بانک پارسیان کامل است، اظهارداشت: کیفیت عملکرد صرافی بانک پارسیان از نظر بانک مرکزی مناسب است و بر همین اساس بانک مرکزی خواستار بهره گیری از این صرافی به عنوان اهرم است.
    مدیرعامل بانک پارسیان بابیان اینکه، تا قبل از سال 90 نیز از این روش استفاده می شد، گفت: بعد از این دوره به مدت یک سال این رویه تغییر کرد وهمین امر سبب شد تا مشکلات جدی در بازار ارز ایجاد شود اما از زمانی که سید علی به عنوان معاون ارزی بانک مرکزی منصوب شد فرآیند به سمت شفافیت بیشتر حرکت کرد و بر همین اساس صرافی بانک ها عملیات مربوطه را در بازار ارز انجام می دهند.
    پرویزیان ادامه داد: موفقیت دو سال گذشته در بازار ارز محصول کار صرافی بانک ها است و البته این در حالی است که بانک پارسیان در فرآیند خرید وفروش دخالتی در بازار ندارد وکار متفاوتی انجام نمی دهد ولی صرافی ها کار صرافی انجام می دهند.
    وی با تاکید بر اینکه، نظارت با بانک مرکزی است، ادامه داد: خرید وفروش ارز در سامانه بانک مرکزی ثبت شده و قابل دسترس است و اگر شوک و یا تغییری در نرخ ارز ایجاد شود می تواند آن را پیگیری کند.
    رئیس کانون بانک های خصوصی درباره دلایل رشد نرخ ارز در بازار نیز گفت: از آنجایی که میزان سفرها در پایان شهریور ماه افزایش می یابد فشار روی بازار ارز نیز افزایش می یابد.
    پرویزیان همچنین درباره برداشت بانک مرکزی از حساب بانک‌ها در سال 91 ،گفت: برداشت بانک مرکزی از حساب بانک‌ها به مثابه یک مسولیت قانونی توسط بانک مرکزی تلقی شد و اکنون نیز گزارش حسابرسی بانک پارسیان مربوط به این جریان آماده است و به زودی تحویل بانک مرکزی خواهد شد. رقم این برداشت از حساب بانک پارسیان را 1580میلیارد ریال بود.
    مدیرعامل بانک پارسیان از وصول مطالبات 6 هزار میلیارد ریال از شرکت صدرا در قالب اوراق خزانه دولتی خبر داد و گفت: با کمک دولت بانک مرکزی و قرارگاه خاتم معوقه مربوط به شرکت صدرا حل و فصل شده است و این بدهی در قالب اوراق خزانه دولتی تهاتر می شود.
    وی با اشاره به تشکیل کارگروهی در بانک مرکزی برای تعیین عدد معوض مطالبات بانک ها، گفت: قرار است مطالبات بانک ها با اوراق خزانه دولتی معاوضه شود.
    رئیس کانون بانک های خصوصی ادامه داد: ماهیت مطالبات معوق بسیار پیچیده است و به رفتار و شرایط اقتصادی در جامعه باز می‌گردد و همچنین می‌توان عواملی همچون تغییراتی که در مقررات بانکی و اقتصادی رخ می‌دهد منجر به مطالبات معوق بانک‌ها می‌شود.
    پرویزیان همچنین با اشاره به رشد معوقات بانکی، افزود: نوع قراردادها هم شرایط را برای بانک‌ها و مشتریان گاها سخت‌تر کرده و درصدی از معوقات هم به دلیل این است که تولیدکنندگان با مشکل فروش مواجه شده‌اند که با مصوبه بانک مرکزی درمورد ارائه تسهیلات به خریداران کالای تولید داخل، امید می رودن که مشکلات این بخش حل شده و مطالبات معوق بانک‌ها از بخش تولید کاسته شود.
    وی با بیان اینکه رقم تسهیلات اعطایی بانک به 32 هزار میلیارد تومان و تسهیلات جاری به 19 هزار و 600 میلیارد تومان رسیده است، گفت: مطالبات سررسید گذشته بانک به 110 هزار میلیارد ریال و مطالبات مشکوک الوصول نیز به 19 هزار میلیارد ریال رسیده است.
    مدیرعامل بانک پارسیان با بیان اینکه با افزایش سرمایه اخیر بانک نسبت کفایت سرمایه به 9درصد رسیده است،گفت: افزایش سرمایه اخیر در افزایش این نسبت تاثیر به سزایی داشته است .
    پرویزیان درباره نرخ حق الوکاله 2.5درصدی بانک ها نیز گفت: در اغلب بانک ها به دلائل مختلف اغلب کارمزدها وصول نمی شود و مورد تعدیل قرار می گیرد که البته یکی از این موارد بحث بانک داری الکترونیک است که در حالی که سرمایه گذاری فراوانی در این حوزه صورت گرفته اما درآمد بانک ها از این محل بسیار ناچیز است.
    وی تصریح کرد: برای نرخ حق الوکاله نیز بانک ها به دلیل افزایش نرخ سپرده ها و محدودیت در نرخ تسهیلات در سال گذشته بانک ها در طیف 1.2درصد نرخ حق الوکاله دریافت کردند که تقریبا این رقم نصف شده و سود بانک ها را کاهش داده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی