عصر بازار

شاخص بازار زیر مرز ۳۴۰۰ تومان

عقب‌نشینی دلار به کانال پایین‌تر

عصر اعتبار- دوشنبه، شاخص بازار ارز پس از گذشت ۱۳ روز نوسان در کانال ۳۴۰۰ تومان از این سطح قیمتی کوتاه آمد و در انتهای کانال ۳۳۰۰ تومان ایستاد. در سومین روز هفته، دلار با ۵ تومان کاهش به قیمت ۳۳۹۵ تومان رسید، کاهشی که فعالان دلیل آن را تقویت کانال‌های عرضه ارز و غیبت ۳ نوع تقاضا دانستند.

عقب‌نشینی دلار به کانال پایین‌تر
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، با وجود نزول کانالی دلار در روز دوشنبه، معامله‌گران امیدوارند با حفظ سنگر 3390 تومانی بتوانند بار دیگر این ارز را به سطح قیمتی بالاتر بازگردانند. در سی امین روز شهریورماه، سکه تمام بهار آزادی نیز تحت‌تاثیر افت دلار قرار گرفت و با هزار تومان کاهش به قیمت 916 هزار تومان رسید. 


    مرز 3390 تومان
    روند نزولی دلار در دومین روز هفته تا ساعات پایانی روز ادامه داشت و نهایتا در معاملات پشت خطی، قیمت شاخص بازار ارز به زیر 3400 تومان رسید. خرید و فروش معامله‌گران در زیر سطح قیمتی 3400 تومان، نرخ بازگشایی روز دوشنبه را تحت‌تاثیر قرار داد. در سومین روز هفته، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3385 تومان آغاز کرد که کاهشی 15 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز یکشنبه داشت. با وجود این شروع کاهشی، معامله‌گران سعی کردند مرز روانی 3390 تومان را پس بگیرند. آنها اعتقاد داشتند که بازپس‌گیری این نقطه حمایتی، امیدها برای بازگشت دلار به کانال 3400 تومان را زنده نگاه خواهد داشت. این در حالی بود که ماندن قیمت در محدوده 3380 تومان نشانه‌ای از احتمال ریزش بیشتر بود. نهایتا کوشش معامله‌گران برای بازپس‌گیری مرز روانی نتیجه داد و دلار تا ساعت 3 بعدازظهر به قیمت 3395 تومان رسید، رقمی که 5 تومان کمتر از روز یکشنبه بود.

    فعالان، افزایش کانال‌های عرضه ارز در یک هفته گذشته و خروج بخش‌هایی از تقاضا را از عواملی دانستند که منجر به پایین آمدن قیمت شده است. دوشنبه، شایعه‌ای مبنی بر عرضه درهم در بازار دبی وجود داشت. با وجود اینکه نشانه‌ای دال بر تایید این خبر وجود نداشت، اما کاهش قیمت درهم و رسیدن به زیر محدوده قیمتی 930 تومان موجب شد که دلار بازار تهران نیز در مسیر کاهشی قرار بگیرد. نرخ فروش درهم به دلیل انجام تبادلات تجاری فراوان بین ایران و امارات و میخکوب بودن این ارز به دلار همواره مورد توجه معامله‌گران بازار داخلی بوده است. معمولا قیمت این دو ارز نیز همسو با یکدیگر حرکت می‌کنند؛ چنان‌که هفته گذشته زمانی که قیمت دلار در بازار تهران به آستانه 3500 تومان رسیده بود، نرخ درهم نیز تا بالای 950 تومان رشد کرده بود. 

    در کنار عرضه درهم، روز دوشنبه عرضه بازیگران بازارساز و برخی از صرافی‌ بانک‌ها ادامه داشت تا سمت عرضه نه‌تنها قدرت چند روزه خود را حفظ کند؛ بلکه بیشتر تقویت شود. از سوی دیگر چنان‌که در گزارش روز گذشته «دنیای اقتصاد» اشاره شده بود، بازار ارز این روزها شاهد غیبت 3 بخش از تقاضاست. در روزهای گذشته، تقاضای فصلی و آربیتراژی خاصی در بازار وجود نداشته است. معامله‌گران فردایی نیز به دلیل شرایط جوی فعلی بازار تمایل چندانی به خرید و فروش ارز ندارند. به این ترتیب غیبت سه تقاضای یاد شده و تقویت کانال‌های عرضه موجب ادامه افت دلار در روز دوشنبه شد؛ هر چند حفظ سنگر 3390 تومانی معامله‌گران را تا حدی به بازگشت قیمت امیدوار نگه داشته است. 
     


     
    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو