عصر بازار

ایران آماده خرید طر‌ح‌های توسعه‌ای از سرمایه‌گذاران خارجی

عصر اعتبار- ساختار بانک ها، موسسات مالی و اعتباری و خود پردازها ( ATM)در زاهدان به گونه ای است که تنها در چند نقطه محدود این شهرستان امکان استفاده جانبازان و معلولان از این موسسه ها و خودپرداز ها وجود دارد.

ایران آماده خرید طر‌ح‌های توسعه‌ای از سرمایه‌گذاران خارجی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، خوب می دانم بر روی مین که رفتی دست از جان شسته بودی و در سرت اندیشه ای برای برگشت نداشتی و این را هم می دانم ترکشی که در کمرت خورد در ذهنت 'فزت و رب الکعبه' به یاد آمد، تو چه شاعرانه در آستانه پرگشودن بودی.
    جانباز چنان روح ملکوتی دارد که رهبر معظم انقلاب بر دست آنان بوسه می زند اما اگر لحظاتی به گپ و گفت با آنان بنشینی تنها از شرمندگی خود که از غافله شهدا عقب مانده اند سخن می گویند و من از این منش و بزرگواری عرق سرد شرم بر پیشانیم می نشیند.
    برای آنان مهم نبود که فردا چه بر سرشان می آید و کار به آنجایی می رسد که ناخواسته فردی چون من در طراحی شهری خود تسهیلات رفت و آمد را برای آنان نادیده می گیرم، من از این بیشتر شرمنده ام که چه دیر این موضوع را فهمیده ام.
    در کنار جانبازان از جان گذشته معلول هایی نیز هستند که چه مادر زاد و چه در اثر حادثه ای توان خود را از دست داده اند و نیاز به توجه ویژه ای دارند.
    قدم زدن در شهر زاهدان و نگاهی بر ساختار بسیاری از ادارات و موسسه ها نشان دهنده توجه به رفت و آمد جانبازان و معلولین عزیز دارد اما آنچه ذهن مرا به خود سخت مشغول کرده این است که این حکایت شبیه به جای آوردن رسم ظاهری چیزی است زیرا شیب برخی از این رمپ ها(مکان های عبور معلولان) به گونه ای است که افراد سالم از بالا رفتن آن می ترسند.
    در میان تمام بخش ها نقش بانک ها و موسسه های مالی و اعتباری و به ویژه امکان استفاده از خودپردازها امری حیاتی است که شاید کمتر به استفاده معلولان و جانبازان به آن توجه شده است.
    نبود رمپ یا وجود رمپ های نامناسب، قرار گرفتن معلولان و جانبازان در صف های نوبت دهی و وجود جوی های آبی که بیشتر شبیه به نهر آب در مقابل برخی بانک ها قرار گرفته اند دست به دست هم داده اند تا جانبازان و معلولان در زاهدان دستشان از بانک ها و خودپردازها کوتا بماند.
    برای حل این مشکل استانداری سیستان و بلوچستان پیگیری هایی انجام داده است تا از این طریق بتواند در مسیر رفاه حال جانبازان و معلولان قدمی بردارد.
    در آخرین نشستی که امروز با حضور روسا و مدیران موسسه های مالی و پولی و معاون امور هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان برگزار شد، نماینده استانداری در نحوه مناسب سازی موسسات مالی اظهار داشت: یکی از مشکلات ما این است که در تمام جلسات تنها به صورت شفاهی قوانین خوانده می شود اما به مرحله اجرا نمی رسد.
    محمد نخعی تصریح کرد: اگر پس از انقلاب در هر سال یکی از مشکلات معلولان و جانبازان حل می شد هم اینک برای این افراد هیچ مشکلی وجود نداشت.
    وی خاطر نشان کرد: تمام ساختمان های دولتی باید مناسب سازی شوند و شهرداری نیز باید از اعطای پروانه بهره برداری به ساختمان های جدید بدون مناسب سازی خودداری کند.
    وی با اشاره به اینکه بیشترین کار معلولان و جانبازان در زمینه امور بانکی است افزود: علاوه بر بانک ها و موسسات مالی، وسایل حمل و نقل عمومی نیز باید امکان استفاده راحت این افراد را داشته باشند.
    نماینده استانداری در نحوه مناسب سازی موسسات مالی اضافه کرد: البته گاهی اوقات بانک کار مناسب سازی خوبی انجام داده اما وجود جوی های آب بزرگ و غیر استاندارد مانع دسترسی این افراد به بانک شده است.
    وی بیان کرد: از بانک هایی که مناسب سازی ندارند یا مناسب سازی آن ها به گونه ای است که امکان استفاده آن برای معلولان و جانبازان وجود ندارد می توان به بانک صادرات شعبه فلکه شرکت نفت زاهدان، بانک صادرات شعبه شاهد زاهدان که این بانک مناسب سازی برای ورود به جایگاه ATM ندارد، بانک رفاه کارگران شعبه شهید قلنبر زاهدان با شیب رمپ زیاد و نبود رمپ برای ATM، بانک رفاه شعبه تقاطع مدرس و مدنی، بانک تجارت تقاطع جام جم و مصطفی خمینی شرقی اشاره کرد.
    نخعی ادامه داد: از دیگر بانک ها می توان به بانک تجارت تقاطع جام جم، عابر بانک تجارت ابتدای جام جم، بانک تجارت شعبه شهید فاضلی( متناسب سازی شده اما جوی آب خیابان مانع شده) اشاره کرد.
    وی همچنین با نام بردن بسیاری از بانک ها و موسسات این شهر از بانک ملت برای ایجاد یک اتو بانک که امکان پارک خودرو در کنار آن و برداشتن پول را دارد تقدیر کرد.
    وی پیشنهاد داد در هر یک از مناطق پنجگانه زاهدان یکی از بانک ها حداقل یک واحد خود را برای استفاده معلولان و جانبازان مهیا کند.
    معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان در این نشست گفت: هر یک از بانک ها باید در مناطق پنجگانه زاهدان یک شعبه داشته باشند که در آن مناسب سازی به بهترین شکل انجام شده و نیز یک باجه مخصوص برای افراد معلول و جانباز در آن شکل گیرد تا بدون در نظر گرفتن سیستم نوبت دهی امور این افراد انجام شود.
    باقر کرد افزود: در مراکز تجاری و محدوده های خاص زاهدان تمام بانک های موجود موظف به مناسب سازی یک شعبه خود هستند.
    وی ادامه داد: هر یک از بانک ها در یک شهر از استان باید یک شعبه را ترجیحا در مناطق اقتصادی خود مناسب سازی کند.
    وی گفت: شهرداری باید از ایجاد ساختمان های دولتی و عمومی بدون مناسب سازی جلوگیری کند.
    وی خاطر نشان کرد: برای نظارت به این امور یک گروه تشکیل خواهد شد تا در تمام مراحل پیشرفت طرح ها بررسی شود.
    کرد تصریح کرد: صدا و سیما استان نیز باید از مراکزی که مناسب سازی شده و آن هایی که تازه ساخته شده اند مستند نگاری کند.
    گرچه این حکایت تلخ تنها در زاهدان و این استان نیست و در تمام کشور وجود دارد اما اینک مسوولان سیستان و بلوچستان حرکتی نو را آغاز کرده اند تا با این اقدام به جانبازان عزیز بگویند شما را فراموش نکرده ایم و بدانید که با تمام وجود پیرو راه شما و معمار کبیر انقلاب خواهیم بود و برای خدمت به شما عزیزان از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی