عصر بازار

قیمت جهانی طلا به کمتر از ۱۱۳۰ دلار در هر اونس رسید

عصر اعتبار: پایگاه خبری مارکت واچ آمریکا اعلام کرد: قیمت طلا در پایان معاملات روز گذشته (سه شنبه) برای دومین روز متوالی کاهش یافت، زیرا گمانه زنی ها در مورد اینکه بانک مرکزی آمریکا تا پیش از پایان سال ۲۰۱۵ نرخ های بهره را افزایش خواهد داد، قوت گرفت.

قیمت جهانی طلا به کمتر از ۱۱۳۰ دلار در هر اونس رسید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از پایگاه خبری یادشده، مارک اوبیرن مدیرعامل شرکت گلد کور گفت: بازار طلا دیروز یک همبستگی کوتاه مدت مثبت با بازار سهام را تجربه کرد، زیرا سرمایه گذاران عصبی ضمن خارج کردن سرمایه خود از بازار طلا، بخشی از سرمایه خود از بازار سهام را نیز بیرون کشیدند و به قول معروف، از فرط دستپاچگی، ضمن خالی کردن آب وان، بچه را نیز به بیرون پرت کردند.
    وی افزود: البته ممکن است پس از افزایش بیش از سه درصدی شاخص سهام در هفته گذشته، بخشی از سرمایه گذاران اقدام به فروش سهام خود کرده باشند تا از این افزایش چشمگیر ارزش سهام، سود ببرند.
    قیمت طلا برای تحویل در ماه دسامبر (آذر) در پایان معاملات روز سه شنبه بازار کامکس نیویورک، 0.7 درصد کاهش یافت و به 1124.80 دلار در هر اونس رسید. جمعه گذشته نیز قیمت طلا در این بازار 1.9 درصد کاهش پیدا کرده بود.
    قیمت دیگر فلزات نیز ساعاتی پیش در پایان معاملات بازار کامکس نیویورک کاهش پیدا کرد، زیرا بانک کردیت سوییس، ارزش سهام برخی از معادن را کاهش داد و پیش بینی کرد، با توجه به نگرانی ها در مورد تقاضای چین، قیمت انواع کالا کاهش پیدا خواهد کرد.
    جولین فیلیپس بنیانگذار پایگاه تخصصی پیش بینی قیمت طلا به نام گلد فورکستر گفت: ابرهای سیاه زیادی در افق بازارهای مالی وجود دارند که با سرعت به ما نزدیک می شوند.
    وی افزود: وقتی نرخ های بهره در آمریکا افزایش یابند، اگر اقتصاد آمریکا و مصرف در این کشور قدرتمند نباشند، ما با آشفتگی به مراتب بیشتری از آنچه که ماه پیش دیدیم، روبرو خواهیم شد. بنابرای در کوتاه مدت، قیمت طلا کاهش می یابد، اما تصور نمی کنم خیلی پایین بیاید، زیرا ما به زمانی نزدیک می شویم که تحولات زیادی اتفاق خواهند افتاد.
    بر اساس اظهار نظرهای سیاستگذاران بانک مرکزی آمریکا در دوشنبه گذشته، این بانک می تواند یکی از نخستین بانک های مرکزی مهم جهان باشد که در زمان کاهش نرخ رشد اقتصادی در سراسر جهان، نرخ بهره را افزایش می دهد. کاهش نرخ رشد در سایر نقاط جهان موجب افزایش شاخص دلار شده است که این روند دیروز نیز ادامه داشت.
    افزایش ارزش دلار موجب کاهش تقاضای طلا و دیگر کالاهایی می شود که بر اساس دلار قیمت گذاری می شوند، زیرا این کالاها برای مشتریانی که واحد پولی شان، ارزی بجز دلار است، گرانتر شده و تقاضای آنها را کاهش می دهد.
    لاکمن اوتانگ تحلیلگر بازار دیروز به مارکت واچ گفت: ممکن است شاخص مدیران خرید چین که امروز (چهارشنبه) اعلام می شود، کمتر از سطح انتظار باشد.
    شاخص مدیران خرید، یک شاخص پیشرو است که اندازه کمتر از 50 آن نشاندهنده رکود و مقادیر بالای 50 آن نشان دهنده رونق اقتصادی است. براساس این شاخص، اقتصاددانان رونق یا رکود اقتصادی را با توجه به میزان فعالیت مدیران خرید شرکت ها پیش بینی می کنند. هرچه اندازه این شاخص از 50 بیشتر باشد، بر توسعه فعالیت مدیران خرید و وجود رونق اقتصادی در جامعه دلالت می کند.
    در پایان معاملات روز گذشته بازار کامکس نیویورک همچنین، قیمت نقره برای تحویل در ماه دسامبر با 3.1 درصد کاهش به 14.76 دلار، پلاتین با 3.7 درصد کاهش به 937.50 دلار و پالادیوم با 0.8 درصد کاهش به 610.95 دلار در هر اونس کاهش یافت.
    قیمت مس نیز در این بازار با 3.8 درصد کاهش نسبت به روز قبل، به 2.3 دلار در هر پوند رسید.
     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی