عصر بازار

تعین نرخ ارز بر اساس ارزش ذاتی

دستکاری نرخ ارز باعث آشفتگی بازار می شود

عصر اعتبار- عضو کمیسیون برنامه، بودجه و مجلس گفت: زمزمه های مبنی بر تعیین نرخ دلار در حدود ۳۱۰۰ تومان شنیده می شود که اگر این کار صرفا برای تراز دریافت ها و پرداخت های ارزی و ریالی صورت گیرد بدترین کار ممکن خواهد بود.

دستکاری نرخ ارز باعث آشفتگی بازار می شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خانه ملت، محمد قسیم عثمانی درخصوص تعیین قیمت ارز در بودجه سال 95 گفت: باید پذیرفت بخشی از افزایش قیمت‌های مربوط به ارز در سال 91 کاذب بود و از مولفه‌های اقتصادی پیروی نمی کرد،بنابراین درمحاسبه قیمت دلار باید این موضوع لحاظ شود.

     

    کارشناسان اقتصادی دولت براساس مولفه‌های اقتصادی ارزش ذاتی ارز را محاسبه کنند

    نماینده مردم بوکان درمجلس شورای اسلامی ادامه داد: نرخ ارز باید به نحوی تعیین شود که قیمت ارز به ارزش ذاتی آن نزدیک باشد.

    عثمانی تصریح کرد: باید توجه داشت اگر دولت بخواهد برای تعادل پرداخت‌ها و دریافت‌ها، نرخ ارز را دستکاری کند همان اتفاقی خواهد افتاد که در زمان دولت گذشته در بازار ارز پیش آمد.

    وی گفت: کارشناسان اقتصادی دولت باید براساس مولفه های اقتصادی ارزش ذاتی ارز را محاسبه و قیمت دلار را در بودجه نزدیک به ارزش ذاتی آن تعیین کنند،به دلیل اینکه انجام این مهم باعث می شود که ارزش دلار روی موضوع تک نرخی شدن ارز در کشور تاثیر داشته باشد.

    عدم نرخ گذاری صحیح ارز باعث ایجاد چند نرخ مختلف در بازار می شود

    عثمانی افزود:اگر نرخ ارز با ارزش ذاتی آن فاصله داشته باشد،قطعا شکاف بین قیمت و ارزش باعث می شود که ارز چند نرخی شود و مشکلاتی که دراقتصاد کشور در چند سال گذشته ایجاد شد؛تکرار شود.

    وی ادامه داد: درحال حاضر زمزمه‌های مبنی بر تعیین نرخ دلار در حدود 3100 تومان شنیده می شود که اگر این کار صرفا برای تراز دریافت‌ها و پرداخت‌های ارزی و ریالی صورت گیرد،بدترین کار ممکن خواهد بود هرچند که شاید از روی ناچاری باشد.

    به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛افزایش قیمت ارز به معنی کاهش قدرت خرید پول ملی است و گویای این است که کاهش ارزش منابع ملی خواهد بود واین مطلوب دولت نبوده و نخواهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی