عصر بازار

شاخص بازار ارز پاییز را با افت آغاز کرد

اولین کاهش هفتگی دلار از میانه تیر

عصر اعتبار- در اولین روز مهرماه، قیمت دلار کاهش یافت تا با این افت، اولین نزول هفتگی شاخص بازار ارز از اواسط تیرماه رقم بخورد.

اولین کاهش هفتگی دلار از میانه تیر
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۳:۰۰
    به گزارش پایگاه خبری عصراعتبار به نقل از دنیای اقتصاد، چهارشنبه، قیمت دلار با 15 تومان کاهش به 3400 تومان رسید تا مقایسه آخرین قیمت هفته گذشته با هفته پیش از آن، نشانگر افت 4/ 0 درصدی دلار باشد. آخرین بار این ارز در سومین هفته تیرماه کاهش قیمت را تجربه کرده بود. آیا اولین کاهش هفتگی در 2 ماه و نیم گذشته، علامتی از فصلی متمایز برای دلار در پاییز 94 خواهد بود؟ پاسخ کارشناسان به این سوال حکایت از دو دیدگاه متفاوت دارد؛ برخی اعتقاد دارند دلار با پایان شهریورماه و اتمام تقاضای فصلی حجاج و مسافران تابستانی توان رشد بیشتر را ندارد.



    این در حالی است که گروه دیگری اعتقاد دارند، تقاضای تجاری در دوماه ابتدایی پاییز افزایش بیشتری خواهد داشت و این به رشد بیشتر دلار کمک خواهد کرد. نقطه اشتراک هر دو گروه این است که در آخرین ماه پاییز و با نزدیک شدن به اجرایی شدن برجام، فشار روی این ارز افزایش خواهد یافت. در حالی که در یک هفته مانده به پایان شهریورماه، دامنه نوسانات افزایشی دلار بالا رفته بود، در آخرین هفته ماه گذشته، موج نوسان فروکش کرد تا این ارز تابستان را با آرامش به پایان برساند.هفته گذشته شاخص بازار ارز نوسان قیمتی چندانی نداشت و عمدتا در بازه 3395 تا 3415 تومان نوسان کرد. نهایتا در آخرین روز کاری هفته، این ارز با 15 تومان کاهش به قیمت 3400 تومان رسید. فعالان، افت دلار در این روز را بیشتر ناشی از تعطیلات انتهای هفته بازارهای داخلی و کشورهای همسایه دانستند. به گفته آنها، تعطیلی رسمی بازارهای کشورهای همسایه موجب شد که تقاضای معامله‌گران کشورهای مجاور، برای خرید ارز از بازار داخلی کم شود.

    این در حالی است که گروه دیگری کاهش روز چهارشنبه را بیشتر به پایین آمدن حجم معاملات بازیگران فردایی نسبت داده‌اند. با وجود روند کاهشی دلار در هفته گذشته، عده‌ای از فعالان اعتقاد دارند که این ارز امروز را با رشد قیمت آغاز خواهد کرد. این دسته انتظار دارند که شاخص بازار ارز در برابر ورود به کانال پایین‌تر از خود مقاومت نشان دهد. این در حالی است که چهارشنبه نیز در مقاطعی این ارز از کانال 3400 تومان پایین آمده بود، ولی نهایتا روی سطح 3400 تومان به کار خود پایان داد. عده دیگری اعتقاد دارند دلار با پایان تابستان توان مقاومت در برابر کاهش را ندارد. این گروه در انتظار ورود دوباره این ارز به کانال پایین‌تر هستند، اتفاقی که دوشنبه گذشته رخ داد، اما پایدار نماند.

    دلار روزهای سه شنبه و چهارشنبه در کانال 3400 تومان نوسان کرد.
    در آخرین هفته شهریورماه، سکه تمام بهار آزادی پس از دو هفته کاهشی، رشد قیمت را تجربه کرد. هفته گذشته سکه تمام 3/ 0 درصد رشد را تجربه کرد. این در حالی بود که چهارشنبه این فلز گرانبها تحت تاثیر کاهش دلار، هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 912‌هزار تومان رسید. روز پنج‌شنبه با وجود تعطیلی بازار رسمی، سکه در معاملات غیررسمی بعضا با قیمت 920 هزار تومان به فروش رسید، قیمتی که با کمک عبور اونس از مرز 1150 دلار در روز پنج‌شنبه رقم خورده بود.

     
    برچسب ها
    پورسعید خلیلی