عصر بازار

کارشناسان بین‌المللی پیش بینی کردند

طلای جهانی گران‌تر می‌شود

عصر اعتبار- با وجود اینکه بدبینی بیشتری در بازار طلا حاکم است اما همچنان شمار کثیری از سرمایه‌گذاران خرد و کارشناسان بازار انتظار دارند این فلز زرد در هفته جاری به سطح بالاتری صعود کند.

طلای جهانی گران‌تر می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بهای معاملات طلا در بازار جهانی روز جمعه در پی اظهارات جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا که افزایش نرخهای بهره پیش از پایان امسال را قطعی اعلام کرد با اندکی کاهش روبرو شد، با این همه قیمت طلا با پشتوانه افزایش چشمگیری که یک روز قبل داشت، موفق شد به 0.6 درصد رشد هفتگی دست پیدا کند.

    در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر روز جمعه 8.20 دلار یا 0.7 درصد کاهش یافت و به 1145 دلار رسید. قیمت طلا روزهای چهارشنبه و پنج شنبه به کمک تقاضا برای سرمایه‌گذاری مطمئن که در پی افت بازارهای سهام و دارایی‌های پرریسک دیگر بوجود آمده بود، رشد قابل توجهی را تجربه کرد.

    جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا یک هفته پس از نشست سیاستگذاران این بانک، اظهار کرد: بانک مرکزی قصد دارد امسال نرخهای بهره را افزایش دهد. نرخهای بهره بالاتر جذابیت طلا را که سرمایه گذاری بدون بازده است، کمتر می‌کند و در مقابل به سود دارایی‌هایی مانند اوراق قرضه و سهام است.

    طلا در هفته منتهی به 18 سپتامبر پس از اعلام نتایج نشست سیاستگذاری سپتامبر بانک مرکزی آمریکا 3.1 درصد صعود کرده بود که نخستین رشد هفتگی در یک ماه گذشته بود.

    شمار کثیری از سرمایه‌گذاران خرد همچنان به طلا خوش بین مانده‌اند اما این خوش بینی کمتر از هفته پیش بود. در نظرسنجی آنلاین هفته جاری کیتکو 301 نفر شرکت کردند که از میان آنها 154 نفر یا 51 درصد افزایش قیمت طلا در کوتاه مدت را پیش بینی کردند. در همین حال 112 نفر یا 37 درصد نسبت به افزایش قیمت طلا بدبین بودند و 35 نفر یا 12 درصد هم نظری نداشتند.

    در نظرسنجی قبلی 57 درصد از شرکت کنندگان افزایش قیمت طلا را پیش بینی کرده بودند.

    اکثر کارشناسان بازار هم نسبت به صعود طلا در هفته جاری ابراز خوش بینی کردند. در میان 35 کارشناس بازار که در نظرسنجی طلای هفتگی کیتکو شرکت می‌کنند، 19 نفر پاسخ دادند که از میان آنها 10 نفر یا 53 درصد افزایش و هفت نفر یا 37 درصد کاهش قیمت طلا را پیش‌بینی کردند و دو نفر یا 11 درصد نظری نداشتند. کارشناسان بازار شامل معامله گران طلا، بانکهای سرمایه گذاری، معامله‌گران معاملات آتی و تحلیلگران چارت فنی هستند.

    در نظرسنجی هفته گذشته 75 درصد از تحلیلگران بازار به صعود طلا خوش بین بودند و تنها یک نفر کاهش قیمت را پیش بینی کرده بود.

    به گفته تحلیلگران، یک عاملی که در هفته جاری برای طلا می‌تواند مثبت باشد احتمال تعطیلی دولت آمریکا است با اینهمه استعفای جان بوئنر، رییس کنگره احتمال تعطیلی دولت را کاهش داده است.

    همچنین عامل مثبت دیگری که از قیمت طلا پشتیبانی خواهد کرد این حقیقت است که بانک مرکزی آمریکا با وجود اظهارات اخیر جانت یلن، تمایلی به افزایش نرخهای بهره در سال جاری ندارد.

    طلا دو ماه قبل با بالا رفتن انتظار بازار برای افزایش نرخهای بهره، به کمترین سطح در پنج سال گذشته نزول کرده بود اما به دلیل کندی رشد اقتصادی جهان که موجب شد بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخهای بهره دست نگه دارد، از آن زمان حدود هفت درصد بهبود یافته است. اما این فلز زرد همچنان تحت تاثیر دورنمای افزایش نرخهای بهره در آمریکا، به سوی پنجمین کاهش سه ماهه متوالی پیش می‌رود و برای سومین سال متوالی با کاهش روبروست.

    تحلیلگرانی که نگرش منفی دارند به قوی شدن دلار آمریکا و بازارهای سهام به عنوان بزرگترین چالش پیش روی طلا در کوتاه مدت اشاره کرده اند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی