عصر بازار

دولت متولی ایجاد بانک تصفیه باشد

عصر اعتبار- رئیس پیشین انجمن حسابداران ایران با بیان این که حدود ۶۰ میلیارد تومان دارایی سمی در بانک‌های دولتی وجود دارد، گفت: به دلیل آنکه دولت در ایجاد دارایی سمی نقش دارد، بهتر آن است تا دولت در ایجاد بانک تصفیه متولی باشد.

دولت متولی ایجاد بانک تصفیه باشد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری« عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، غلامرضا سلامی با بیان این که در حال حاضر سه دسته بانک در کشور فعالیت دارند، اما عمدتاً وجه غالب با بانک‌های دولتی است، اظهار کرد: بیشترین مشکلات مربوط به بانک‌های دولتی است، البته باید یادآور شد منظور تمام بانک‌های بزرگ کشور است که در سال‌های اخیر به بخش خصوصی واگذار شده‌اند اما در عمل با همان مدیریت دولتی اداره می‌شوند.

    وی ادامه داد: یا پایین نگه‌داشتن مصنوعی نرخ بهره تسهیلات باعث شد بسیاری از بانک‌ها از این ناحیه متضرر شوند و حتی بسیاری از افرادی که در آن مقطع وام از بانک‌ها گرفته بودند از آن زمان تاکنون اقساط خود را پرداخت نکرده‌اند.

    او در پاسخ به این سوال که آیا حجم دارائی‌های سمی در بانک‌های دولتی بیش از بانک‌های خصوصی است، با بیان این که دارایی‌های مسموم در بانک‌های دولتی نسبت به بانک‌های خصوصی بیشتر است، افزود: بانک‌های دولتی بیشتر از بانک‌های خصوصی منابع خود را صرف فعالیت‌های غیر‌بانکی چون خرید ملک و ساختمان یا سهام کرده‌اند یا سرمایه‌گذاری در بخش‌های اقتصادی انجام داده‌اند. اکنون که اقتصاد ایران گرفتار رکود شده است به ویژه در بخش مسکن این دارایی‌ها قفل شده‌اند و بانک‌ها نمی‌توانند به منابع‌شان دسترسی داشته باشند.

    رئیس پیشین شورای عالی انجمن حسابداران ایرانخاطرنشان کرد: بخشی از فعالیت‌های بانکی نیز غیراقتصادی بوده است که می‌توان به توسعه شعب بانک‌ها اشاره کرد. متاسفانه بسیاری از شعب بانک‌های دولتی، اقتصادی نیستند و واحدهای زیان‌ده محسوب می‌شوند. در حالی که شعب بانکی در شرایطی ایجاد می‌شوند که در جهت درآمدزایی بانک باشند، نه اینکه به هزینه‌های آن بانک دامن بزنند. علاوه بر این دولت به بانک‌های دولتی رقم بالایی بدهکار است.

    او در رابطه با پیشنهاد عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی مبنی بر ایجاد بانک تصفیه، گفت: به طور معمول این وظیفه دولت است که این نهاد را ایجاد کند. البته در اقتصاد ایران بانک‌های دولتی بیشتر از بانک‌های خصوصی دارایی مسموم دارند. به همین علت چون دولت در ایجاد دارایی‌های مسموم بانک‌های دولتی نقش دارد بهتر است خودش در این زمینه متولی شود و بانک تصفیه دولتی یا نهاد مدیریت دارایی مسموم بانکی تاسیس کند.

    وی در رابطه با هزینه‌های ایجاد بانک تصفیه برای دولت در شرایط رکود گفت: اگر دولت منابع مسموم بانک‌ها را مجزا می‌کند و به بانک تصفیه می‌سپارد باید منابع جایگزین در اختیار بانک‌ها قرار دهد تا با مشکلی در این زمینه مواجه نشوند. دولت باید به طریقی منابع لازم بانک‌ها را تامین کند دیگر به صلاح نیست دارایی‌های مسموم در نظام بانکی کشور وجود داشته باشد و دولت باید عزم جدی در تمیزسازی دارایی‌های بانکی از دارایی‌های مسموم به کار گیرد.

    او افزود: پیشنهاد می‌کنم دولت بخشی از منابع بانک‌ها را که به عنوان سهام عدالت واگذار کرده است و البته بقیه هم که باقی مانده‌اند و هنوز واگذار نشده‌اند این منابع را به فروش برساند و منابع حاصله را در اختیار بانک‌ها قرار دهد تا بانک‌ها این آمادگی را پیدا کنند که دارایی‌های مسموم خود را واگذار کنند.

    سلامی یادآور شد: اگر 20 درصد تسهیلات بانکی را در دست بانک‌های دولتی مسدود شده تلقی کنیم در حدود 60 تا 70 میلیارد تومان دارائی مسموم در دل بانک‌های دولتی جای خوش کرده‌اند، از این رو که فروش دارایی‌های سمی بانک‌ها زمان بر است باید منابع جایگزین از سوی دولت تعریف شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی