عصر بازار

نگاه «یوان» چین به قله

عصر اعتبار- ذخیره ارزی سه هزار و ۵۰۰ میلیارد دلاری چین، این کشور را به بازیگر مهم عرصه اقتصادی تبدیل کرده و به یقین می توان گفت که این ذخیره، مهمترین ابزار دولت «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین است تا بتواند «یوان» را همتراز ارزهای بین المللی چون دلار و یورو قرار دهد.

نگاه «یوان» چین به قله
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری« عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، «یوان» واحد پول چین است و دولتمردان این کشور تلاش می کنند آن را به یکی از مهمترین ارزهای مطرح جهان تبدیل کنند.
    چین سال ها برای تحقق این هدف تلاش کرد. این کشور برنامه های اصلاحی مهمی را در بخش های پولی و مالی دنبال کرد تا به این هدف دست یابد و البته امروز موضوع قرار گرفتن یوان در سبد ارزی صندوق بین المللی پول در کنار دلار، پوند، یورو و حتی «ین» ژاپن، از ایده فراتر رفت و در مرحله بررسی های صندوق بین المللی پول قرار گرفت.
    البته کارشناسان به این باور هستند که بودن در این سبد کار ساده ای نیست و «یوان» برای رسیدن به آن راه طولانی در پیش دارد.
    «لی کچیانگ» نخست وزیر چین که می کوشد نشان دهد کشورش در کنترل نرخ یوان دخالت نمی کند، تاکید دارد که یوان به ارزش کافی برای قرار گرفتن در سبد ارزی نزدیک می شود.
    او در شرایطی این مطلب را مطرح می کند که فقط در ماه گذشته میلادی بانک مرکزی چین از تضعیف سه درصدی ارزش یوان در برابر دلار خبر داد. البته در آن زمان تاکید به این بود که چین می خواهد صادرات را تشویق کند و کارخانه ها را وادار به تولید بیشتر کند، اما به نظر می رسد که هدف اصلی دولت «شی جین پینگ» آن است که یک نرخ به تدریج ثابت برای یوان مشخص شود تا به این شکل بتوان آن را به عنوان یک ارز مطرح و قوی و با ثبات به دنیا معرفی کند.
    تارنمای «چاینا ارگ» به تازگی در مطلبی نوشت: به نظر می رسد که دولت چین این بار عزم خود را برای قرار دادن یوان در سبد ارزی جهانی جزم کرده است.
    دولت «شی» برای این کار البته کارهای زیادی انجام داده است. برای نمونه، آمار نشان می دهد که دولت در یک دهه گذشته دائما ارزش یوان را در برابر ارزهای دیگر و به خصوص دلار تقویت کرده است. یکی از درخواست های صندوق بین المللی پول نیز تقویت ارزش یوان بوده است.
    آمار دولت چین نیز نشان می دهد که ارزش یوان در برابر دلار آمریکا در یک دهه گذشته تا 50 درصد تقویت شده است. صندوق بین المللی پول نیز با توجه به این اقدامات و اینکه چین دارای یک ذخیره ارزی سه هزار و 500 میلیارد دلاری است، تلاش دارد تا به تدریج درهای خود را به روی «یوان» بازتر کند. اما مشخص نیست که یوان چه زمانی وارد سبد ارزی جهانی می شود، اگر چه برخی این زمان را تا چند ماه پیش بینی کرده اند.
    «لی داکویی» استاد دانشگاه «چینگ هوا» در پکن نیز می گوید که صندوق بین المللی پول باید به متغیرهای دیگری چون دومین اقتصاد بزرگ جهان و بزرگترین وارد کننده دنیا بودن چین نیز توجه کند.
    وی گفت: برخی به این باور هستند یوان امسال وارد سبد ارزی جهان می شود، اما صندوق بین المللی پول اعلام کرد که بررسی این موضوع یک سال دیگر انجام می گیرد.
    واحد پولی چین هر روز بیشتر در جهان شناخته می شود و بسیاری از معاملات اکنون با یوان صورت می گیرد، اما تجارت با پول چین هنوز در سطح جهان آزاد نیست. شاید چین به تدریج مجبور شود برای اینکه این هدف را تحقق بخشد نهایتا درهای خود را بیش از گذشته به روی بانک های خارجی بگشاید و به آنها امکان دهد با استفاده از این ارز ملی بسیاری از فعالیت های خود را انجام دهند.
    البته نخست وزیر چین پیشتر هشدار داده بود که تبدیل شدن یک ارز به یک پول بین المللی برای کشور خوب است، اما به همان نیز میزان می تواند پرمخاطره باشد و آسیب های اقتصادی به کشور وارد کند. او البته خواستار حداکثر هوشیاری در این مسیر شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی