عصر بازار

سلیمانی،

هزینه‌های جاری دولت در سال ۹۵ نسبت به سال جاری افزایش نداشته باشد

عصر اعتبار- یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر لزوم کوچک شدن دولت گفت: دولت باید در گام نخست تلاش کند که هزینه‌های جاری در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ افزایش نداشته باشد.

هزینه‌های جاری دولت در سال ۹۵ نسبت به سال جاری افزایش نداشته باشد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، محمد سلیمانی با بیان اینکه افزایش قیمت دلار در بودجه در کفه هزینه‌های جاری دولت می‌رود گفت: با توجه به سنوات گذشته پیش بینی می‌شود که این روال در سال آینده نیز رخ دهد.

    وی با بیان اینکه بودجه جاری دولت در سنوات گذشته افزایش چشمگیری داشته است گفت: بودجه جاری دولت در سال 91 حدود 90 هزار میلیارد تومان بود که این میزان در سال 94 به بالای 170 هزار میلیارد تومان رسید. این یعنی هزینه‌های دولت ظرف سه سال به نزدیک دو برابر افزایش پیدا کرده است.

    سلیمانی ادامه داد: این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که میزان سرمایه گذاری دولت در پروژه‌های عمرانی کاهش پیدا کرده و به دنبال آن هزینه‌های جاری افزایش پیدا کرده است. طبیعتا دولت برای جبران هزینه‌ها مجبور به کم کردن بودجه بخش عمرانی و سرمایه گذاری در این بخش است.

    وی در عین حال گفت: با افزایش هزینه‌های دولت تنها فشار به مردم بیشتر می ‌شود به طوری که هرساله شاهد افزایش مالیات جهت تامین منابع درآمدی برای دولت هستیم. در این شرایط تنها راهکار ارجاع سیاست‌های اصلی نظام مبنی بر کوچک کردن دولت است. موضوعی که نمود عینی آن در بودجه مشخص می‌شود.

    این عضو کمیسیون صنایع و معادن با تاکید بر لزوم واگذاری امور به بخش خصوصی گفت: علی رغم وجود نکات کلیدی و اساسی در سیاست‌های کلان کشور همچون واگذاری امور به بخش خصوصی و کم کردن هزینه‌های جاری متاسفانه مشاهده می‌شود که چنین مواردی در بودجه ابلاغی دولت به مجلس رعایت نمی‌شود.

    سلیمانی در توضیح راهکارهای دولت برای تامین هزینه‌هایش و به دنبال آن افزایش منابع درآمدی گفت: دولت می‌تواند ضمن تعرفه‌گذاری مناسب برای صادرات و واردات از طریق نفت و یا منابع مختلفی همچون معادن درآمدش را افزایش دهد. پیش از پرداختن به این راهکارها دولت باید تلاش کند تا هزینه‌های جاری در سال 95 نسبت به سال 94 افزایش نداشته باشد.

    وی با تاکید بر لزوم توجه دولت به بخش عمرانی گفت: در حال حاضر تقریبا ساخت و ساز در کشور در رکود کامل قرار دارد و سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها بسیار ضعیف است و باید بخشی از درآمدهای حاصله را در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری کند و در جهت رونق معادن به عنوان منبع درآمدی تلاش چشمگیری داشته باشد.

    سلیمانی ادامه داد: از طرف دیگر شرکت نفت نیز باید به جای خام فروشی به سرمایه گذاری بخش تبدیل نفت به فرآورده‌های نفتی بپردازد. فرآورده‌هایی که دارای ارزش افزوده هستند و می‌توان این کار را به بخش خصوصی نیز واگذار کرد تنها باید امکانات و تسهیلات لازم به این بخش داده شود.

    وی با بیان اینکه در کشور ما نیروی کار کارآمد خوبی وجود دارد گفت: در کشور ما سالانه بیش از 4.5 میلیون دانشجو وارد دانشگاه می‌شود که هر سال یک میلیون فارغ التحصیل در رشته‌های مختلف دارد که باید از این نیروی کار به خوبی استفاده کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی