عصر بازار

سکه در کانال ۹۲۰ هزار تومان آرام گرفت

اوج و حضیض یک روزه دلار

عصر اعتبار- بازار ارز روز چهارشنبه شاهد دو نیمه کاملا متفاوت بود. در ساعات ابتدایی پنجمین روز هفته، قیمت دلار تا آستانه رقم ۳۴۸۵ تومان بالا رفت؛ ‌رقمی که بیشترین نرخ فروش این ارز در ۲ هفته گذشته بود. با این حال در ادامه روز این ارز مسیر خود را تغییر داد و نهایتا به قیمت ۳۴۶۰ تومان رسید تا اوج ابتدای روز دلار با فرود انتهای روز خاتمه یابد.

اوج و حضیض یک روزه دلار
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار به نقل از دنیای اقتصاد ، فعالان، این نوسانات افزایشی و کاهشی را بیشتر از عوامل درونی بازار به عوامل بیرونی نسبت دادند. به گفته آنها، روز چهارشنبه بالا بودن ارزش دلار در کشورهای همسایه از جمله ترکیه و امارات یکی از عوامل بیرونی بود که از قیمت این ارز در بازار داخلی حمایت کرد. دیگر نیروی بیرونی تاثیرگذار روز چهارشنبه معامله‌گران سکه بودند. روز گذشته فروش ارز خریداری شده معامله‌گران سکه موجب شد که مسیر قیمتی دلار تغییر کند. در این میان، عرضه بازارساز و پاسخگویی به بخشی از تقاضای بازار نیز در افت قیمت موثر بود. شاید این تنها عامل درونی مهم تاثیرگذار در بازار ارز روز چهارشنبه بود. از سوی دیگر، پس از چند روز رفت و برگشت سکه در دو کانال 910 و 920 هزار تومان، روز چهارشنبه این فلز گرانبها در کانال 920 هزار تومان آرام گرفت. در پنجمین روز هفته، سکه تنها هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 920 هزار تومان رسید.

    آغاز با شکاف در هشتمین روز مهرماه، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3482 تومان آغاز کرد که افزایشی 27 تومانی نسبت به روز سه‌شنبه داشت. به گفته حاضران در بازار، افزایش قیمت دلار از بعدازظهر سه‌شنبه آغاز شد. فعالان این شروع با شکاف قیمتی را با اصطلاح «نظر خوب بودن» معامله‌گران توضیح داده‌اند. به گفته آنها، انتظارات افزایشی ابتدای روز معامله‌گران موجب شده بود که کمتر کسی تمایلی به فروش ارز داشته باشد.

    در نتیجه، بدون هیچ‌گونه خرید و فروشی، قیمت دلار در ابتدای روز تا 3484 تومان بالا رفت؛ اما پس از رسیدن شاخص بازار ارز به این سطح، جهت حرکتی خیلی زود معکوس شد و دلار در مسیر کاهشی قرار گرفت. در این مسیر کاهشی، این ارز ابتدا از محدوده 3480 پایین آمد و دومین قدم، کوتاه آمدن از محدوده 3470 تومان بود. سر انجام روز چهارشنبه شاخص بازار ارز روی نرخ 3460 تومان آرام گرفت؛ رقمی که همچنان 5 تومان بالاتر از روز سه‌شنبه بود. دلار با این افزایش، پنجمین رشد متوالی روزانه خود را تجربه کرد. روز چهارشنبه قیمت یورو نیز در بازار تهران افزایش یافت. روز گذشته این ارز اروپایی با 10 تومان رشد به قیمت 3920 تومان رسید. نیروهای متضاد قیمت دلار در روز چهارشنبه تحت‌تاثیر نیروهای متضادی قرار گرفت که ثمره آن پایین آمدن نرخ فروش این ارز از اوج روزانه بود. به گفته حاضران در بازار، در پنجمین روز هفته، بالا بودن ارزش دلار در بازار کشورهای مجاور مانند ترکیه و امارات موجب شده بود که قیمت در بازار داخلی در مسیر افزایشی قرار بگیرد. به گفته فعالان، در هشتمین روز مهرماه، نرخ فروش حواله درهم در بازار دبی در مقاطعی از قیمت 950 تومان عبور کرد و حتی تا قیمت 955 تومان نیز بالا رفت. رشد درهم علامتی از امکان افزایش بیشتر به معامله‌گران داخلی بود. جدا از این، قیمت دلار بازار تهران از بازارهای ترکیه و سلیمانیه نیز پایین‌تر بود. با این همه، فروش ارز معامله‌گران سکه و بازیگران بازارساز در برابر این نیروهای افزایشی قرار گرفتند و نهایتا دلار را از اوج روزانه خود پایین آوردند.

    به گفته فعالان، معامله‌گران سکه در آخر وقت سه‌شنبه با خریدهای ارزی خود سعی کردند در برابر نزول قیمت اونس مقاومت کنند، اما روز چهارشنبه با مقاومت اونس در برابر کاهش به زیر محدوده 1120 دلار تا ساعت 3 بعداز ظهر، این معامله‌گران تصمیم گرفتند تا ارزهای خریداری شده خود را به فروش برسانند. برخی فعالان، علت این فروش را به ضررهای احتمالی معامله‌گران آتی سکه نسبت دادند. این گروه کسانی بودند که انتظار داشتند قیمت این فلز گرانبها روز چهارشنبه با ادامه افت اونس با کاهش بیشتری مواجه شود. در پنجمین روز هفته قیمت سکه برای اولین بار از ابتدای هفته نوسان کانالی را تجربه نکرد. سکه تمام که روز سه‌شنبه به قیمت 921 هزار تومان رسیده بود، چهارشنبه با هزار تومان کاهش به قیمت 920 هزار تومان رسید. این در حالی بود که از ابتدای هفته قیمت این فلز گرانبها بین دو کانال910 و 920 هزار تومان رفت‌وآمد کرده بود. عامل اصلی کاهش جزئی سکه به افت طلای جهانی مربوط بود.

     

    با وجود کاهش سکه تمام، قیمت نیم‌سکه نه‌تنها کاهشی را تجربه نکرد؛ بلکه با هزار تومان افزایش به 457 هزار تومان رسید. جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی