عصر بازار

جهش فلز زرد پس از انتشار داده‌های بازار کار آمریکا

اونس از خواب بیدار شد

عصر اعتبار- اونس طلا که روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه، افت قیمت و روز پنج‌شنبه، ثبات نسبی را تجربه کرده بود، روز جمعه را نیز با افت قابل توجه ارزش آغاز کرد؛ اما با انتشار داده‌های بسیار بدتر از انتظار از بازار کار آمریکا، جهشی شدید را به خود دید. اونس که روز جمعه قیمت ۱۱۰۴ دلار را هم تجربه کرد، در نهایت به نوسان نزدیک بهای ۱۱۴۰ دلار رو آورد.

اونس از خواب بیدار شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، اونس که در طول هفته گذشته تقریبا به طور مداوم رو به افت داشت، روز جمعه را نیز با پیش‌بینی انتشار داده‌های خوب از بازار کار آمریکا با حرکت به سوی محدوده‌های پایین‌تر آغاز کرد اما در نهایت غافلگیر شد. هر اونس طلا که روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه روی قیمت‌های 1115 و 1113 دلار ایستاده بود، روز جمعه تا ساعت 7 بعدازظهر به قیمت 1140 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی هفته گذشته ثبت شده باشد.

    اونس طلا که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه به ترتیب 12 و 5 دلار افت کرده بود، روز چهارشنبه با 12 دلار افت دیگر مواجه شد. در آخرین روز ماه سپتامبر تشدید فروش فنی و ادامه تقویت شاخص دلار،‌ طلا را تحت‌فشار نگه داشت تا اونس به کمترین سطح قیمتی در دو هفته پیش از آن برسد. روز چهارشنبه اعلام شد که ذخایر چین در ماه آگوست افزایش داشته تا سطح ذخایر طلای این کشور نسبت به سال 2009، 60 درصد افزایش یافته باشد، اما حتی این خبر هم کمتر از انتظارات بود. در سومین روز کاری هفته همچنین آمار اشتغال‌زایی بخش خصوصی ایالات‌متحده توسط ADP منتشر شد که افزایش 200 هزار موردی مشاغل را نشان می‌داد که همسو با انتظارات بود. البته گزارش دولتی روز جمعه داده‌های متفاوتی داشت. بازارهای سهام جهان روز چهارشنبه در آرامشی نسبی بودند. دیگر خبر روز، افت 1/ 0 درصدی تورم مصرف‌کننده منطقه یورو در یک سال گذشته بود که همسو با انتظارات بود، اما نگرانی‌ها را حفظ کرد. تورم معکوس یکی از مهم‌ترین چالش‌های اقتصاد اروپا و جهان است. نرخ بیکاری اروپا برای ماه آگوست هم 11 درصد اعلام شده است. روز چهارشنبه مدیر اجرایی صندوق بین‌المللی پول گفت که دوره افت قیمت‌های کالاهای خام طولانی خواهد بود. او همچنین اشاره کرد که افزایش احتمالی نرخ‌های بهره در آمریکا و تضعیف اقتصاد چین، دو عامل مهم نگرانی درباره اقتصاد جهان است. بانک جهانی هم در آخرین روز ماه سپتامبر اعلام کرد که اقتصاد روسیه در سال 2015، 8/ 3 درصد و در سال 2016 حدود 6/ 0 درصد کوچک خواهد شد.

    بازارهای طلا روز پنج‌شنبه آرامش بیشتری داشتند، اما اونس در هر حال 2 دلار دیگر افت کرد. دلیل این آرامش انتظار برای انتشار گزارش فهرست حقوق‌بگیران آمریکا در ماه سپتامبر بود. داده‌های بد از اقتصاد آمریکا بعدازظهر پنج‌شنبه قیمت اونس را بالا و شاخص‌های سهام آمریکا را پایین آوردند، اما در ادامه ساعات کاری داده‌های جدید منتشر شده خوب بودند تا اونس دوباره رو به افت بگذارد. خبر مهم روز پنج‌شنبه، اعلام شاخص مدیران خرید بخش تولید چین توسط دولت این کشور بود که برای ماه سپتامبر 8/ 49 واحد اعلام شد که بهتر از انتظارات بود. شرکت خصوصی کائیکسین همین شاخص را برابر با 2/ 47 واحد اعلام کرده که بدترین رقم در 6 سال گذشته بوده است. از آن سو، PMI بخش تولید منطقه یورو در ماه سپتامبر 52 واحد اعلام شد که خوب اما همسو با انتظارات بود.

    اونس روز جمعه را با نوسان‌های کاهشی شدید آغاز کرد تا ثبات انتظاری روز پنج‌شنبه به چالش کشیده شده باشد. اونس طلا روز گذشته تحت‌فشار تقویت دلار تا ساعت 5 بعدازظهر به قیمت 1107 رسید و در این ساعت بود که مهم‌ترین داده ماه سپتامبر یعنی میزان اشتغال‌زایی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در نهمین ماه سال 2015 منتشر شد. بر اساس داده‌های گزارش روز جمعه، در ماه گذشته میلادی 142هزار شغل در اقتصاد ایالات‌متحده ایجاد شده است. کارشناسان انتظار ایجاد 200هزارشغل در این دوره را داشتند تا داده‌های روز جمعه بسیار بدتر از انتظارات باشد. این چهارمین ماه پیاپی است که بازار کار آمریکا طبق پیش‌بینی‌ها جلو نمی‌رود. بدتر اینکه روز گذشته داده ماه آگوست نیز با بازبینی منفی روبه‌رو شد. اونس پس از انتشار این گزارش رو به جهش گذاشت و تا ساعت 7 بعدازظهر به وقت تهران به قیمت 1140 دلار رسید، گرچه قیمت نهایی هفته ممکن است متفاوت باشد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی