عصر بازار

ثروت جهان ، ۱۰۰هزار میلیارد یورو

عصر اعتبار- اقتصاد چین به‌مثابه دومین اقتصاد جهان از شتاب سال‌های پیش دور شده است، ژاپنی‌ها چندین سال است دیگر ببر آسیا نیستند، اروپایی‌ها از سال ۲۰۰۸ تا امروز نتوانسته‌اند از گرفتاری رشد پایین نجات پیدا کنند؛

ثروت جهان ، ۱۰۰هزار میلیارد یورو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادآنلاین، برزیل، ترکیه و روسیه نیز چندان چالاک نیستند و... با این همه ثروت جهان روندی فزاینده را تجربه می‌کند. تولید ثروت از دنیای غرب به آسیا کوچ کرده است و آفریقایی‌ها نیز در نوبت رشد قرار دارند. تازه‌ترین گزارش از ثروت جهان نشان می‌دهد که ثروت جهان به 100هزارمیلیارد یورو رسیده است. یک محاسبه کوچک نشان می‌دهد ارزش ثروت جهان 400هزار هزار میلیارد تومان شده است.  باتوجه به 7میلیاردو300میلیون نفر جمعیت جهان، ثروت هر ساکن کره زمین 13هزار یورو خواهد بود.  ثروت‌های شخصی در جهان در سال گذشته نیز همچنان افزایش یافته است. در سال2014 افراد حقیقی در جهان صاحب صدبیلیون یورو بوده‌اند. قشر میانی جهان حالا شامل یک‌میلیارد نفر می‌شود. جهان در سال2014 باز هم ثروتمندتر شده است. این نتیجه‌گیری اصلی گزارش سالانه شرکت بیمه بین‌المللی «آلیانس» است که به‌تازگی با نام «گزارش ثروت جهان» منتشر شده است. ثروت جهان با کسر قروض از آن، در سال گذشته به حدود 100هزار میلیارد یورو (صد با 12صفر بعد از آن) رسیده، 8درصد بیشتر از سال قبل‌تر که دلیل عمده‌اش پس‌انداز بیشتر مردم است. البته افزایش ثروت به‌طور عمده روی کاغذ انجام شده، به‌عبارت دیگر ارزش سهام، به‌ویژه در چین ترقی فاحشی داشته است. در ماه‌های آتی، به‌دلیل نوسان و سقوط در بازار بورس چین، بخشی از این ارزش افزایش یافته سهام دوباره بر باد رفته است. برخی داده‌های گزارش جدید در سال‌های گذشته هم تکرار شده‌اند، مثلا اینکه سوییسی‌ها ثروتمندترین مردم جهان‌اند. اما در گزارش جدید برخی داده‌ها جدید و قابل اعتنا هستند؛ سرعت انباشت ثروت در آسیا و پیش از همه در چین، از همه جای جهان بیشتر است. این افزایش به 27درصد رسیده که نسبت به 17درصد سال پیش‌تر رشدی چشمگیر را نشان می‌دهد.

    ثروتی که بر باد رفت
    گزارش میان ژاپن و سایر کشورهای قاره آسیا تفاوت می‌گذارد. درحالی که ژاپن کماکان جزو ثروتمندترین کشورهای جهان است (رتبه هشتم)، ولی سرعت رشد ثروت در این سومین اقتصاد بزرگ جهان 3/5درصد است که نشانه‌یی از کاهش آن است. در سایر نقاط آسیا رشد ثروت معادل 18درصد بوده که افزایش چشمگیر ارزش سهام در بازار بورس چین از دلایل اصلی آن است. به‌عبارتی، شمار هر چه بیشتری از چینی‌های وابسته به اقشار میانی با دارایی خود سهام خریده‌اند و بر ثروت خود روی کاغذ افزوده‌اند. اما سقوط ارزش سهام در تابستان سال‌جاری بخش بزرگی از این ثروت را بر باد داده است. گزارش می‌گوید که در سال گذشته برای نخستین‌بار بیش از یک‌میلیارد نفر در جهان دارای «ثروتی در حد متوسط» بوده‌اند. «ثروت در حد متوسط» در تعاریف بین‌المللی به ثروت خالصی گفته می‌شود که معادل 6100 تا 36700یورو باشد. شمار اعضای این گروه در 15سال گذشته حدود 600میلیون نفر افزایش یافته است و بخش اعظم آنها از میان 3/5میلیارد نفر گروه فرودست‌تر و از چین بوده‌اند. قشر متمول جهان اما اندکی لاغرتر شده و شمار اعضای آن از 439میلیون نفر به 422میلیون نفر رسیده است. آلمان در 15سال گذشته به لحاظ ثروت خالص شخصی در میان کشورهای جهان پیوسته در رتبه هجدهم بوده است. حفظ این رتبه البته در سال‌های گذشته بیش از همه به‌دلیل نرخ پایین سود بانکی در حوزه یورو بوده که سبب شده قروض کشور با شتاب و میزان کمتری افزایش یابد.

    سود پایین بانکی و کاهش ثروت
    گزارش یاد شده می‌گوید که با این همه، سیاست نرخ پایین سود که ازسوی بانک مرکزی اروپا برای افزایش رشد اقتصادی و بیرون‌رفت از رکود در حوزه یورو اعمال می‌شود مسوول روندهای منفی در آلمان و برخی دیگر از کشورهای عضو این حوزه نیز هست. یک مسوول بیمه «آلیانس» که در تهیه این گزارش دست داشته به رسانه‌ها گفته است که بحران اقتصادی و سیاست‌های اعمال شده برای برون‌رفت از آن به ضرر انباشت ثروت تمام شده، به‌گونه‌یی که در میان 10کشور با بیشترین ثروت خصوصی تنها نام دو کشور حوزه یورو (هلند و بلژیک) دیده می‌شود. به‌خصوص در آلمان، اسلواکی و نروژ ثروت‌های شخصی به‌دلیل نرخ پایین سود متحمل زیان شده‌اند. در آلمان ثروت شخصی سرانه معادل 370دلار بوده است.  گزارش ثروت جهان برای نخستین‌بار به محاسبه «ضریب جینی» برای کشورها نیز دست زده است. ضریب جینی نشان‌دهنده وضعیت توزیع متوازن یا نامتوازن ثروت است. این ضریب در حد فاصل 100درصد و صفر درصد نوسان می‌کند. به‌عبارت دیگر، ضریب جینی 100درصد به معنای آن است که کل ثروت یک کشور در دست یک نفر انباشت شده و ضریب صفر نشانگر آن است که اهالی یک کشور دارای ثروت‌هایی برابر هستند. این ضریب درمورد آلمان 73/7درصد است و درمورد امریکا، سوئد و بریتانیا به‌ترتیب 80/6، 79/9 و 75/7درصد. در سوئد این ضریب از سال2000 ثابت مانده، ولی درمورد آلمان افزایش یافته که به‌معنای افزایش شکاف میان فقر و غناست.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی