عصر بازار

ثروتمندان هم سهام عدالت گرفتند

عصر اعتبار- مدیرکل دفتر امور سهام عدالت سازمان خصوصی سازی گفت: ۱۷ میلیون نفر روستایی و عشایری مشمول طرح سهام عدالت شدند که حتماً در میان آنها افراد ثروتمند و پردرآمد هم دیده می شود که نباید به آنها سهام پرداخت می شد

ثروتمندان هم سهام عدالت گرفتند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، اسماعیل مختاری دولت آبادی با اعلام اینکه آمار مشمولان طرح توزیع سهام عدالت؛ به 49 میلیون و 132 هزار و 251 نفر رسیده است، اظهار داشت: 60 شرکت بسیار راهبردی در سبد سهام عدالت قرار گرفته است و طبق قانون باید تکلیف این طرح تا پایان سال یا اوایل سال آینده نهایی شود.

    وی افزود: این طرح در دولت های نهم و دهم و از سال 1385 با اهداف توسعه نقش و سهم مردم در مدیریت اقتصادی کشور و همچنین ترویج فرهنگ سهام داری اجرایی شده است اما چون برای اولین بار اجرا شد، در عمل با مشکلاتی مواجه شدیم.
    دولت آبادی گفت: به همین منظور دولت در لایحه ای که به مجلس می دهد تلاش کرده است با آسیب شناسی روندهای گذشته و مشکلات احتمالی آینده، این طرح را با دستاوردهای مثبت به سرانجام برساند.
    وی افزود: لایحه ساماندهی دولت با هدف رفع ایرادها و آسیب شناسی تهیه شده است.
    دولت آبادی گفت: 17 میلیون نفر روستایی و عشایری مشمول طرح سهام عدالت شدند که حتماً در میان آنها افراد ثروتمند و پردرآمد هم دیده می شود که نباید به آنها سهام پرداخت می شد اما به دلیل ایرادهای روش های اجرایی و مشکلات گروه بندی این موارد پیش آمده است.
    وی افزود: سازمان خصوصی سازی مجری سیاست های دولت است و هر قانونی که در این زمینه باشد اجرا می کند.
    دولت آبادی تصریح کرد: ممکن است برخی ها در چند استان برای سهام عدالت اسم نوشته باشند اما بر اساس کد ملی فقط یک بار می توانند از سهام عدالت بهره مند شوند و توزیع تکراری سهام عدالت نداریم.
    البته برخی کارشناسان معتقدند مدیریت دولتی سهام عدالت مغایر اصل 44 است و دولت حتی حق داشتن نماینده در شرکتهای زیر مجموعه سهام عدالت را ندارد اما در حال حاضر سهام عدالت کاملا دولتی شده و تصمیم گیری در مجامع شرکت ها با دولت است بطوریکه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در عمل تصمیم گیر نیستند زیرا نه حق دریافت سود سهام ، نه شرکت در مجامع و نه حق خرید و فروش سهام خود را دارند.
    سهامداران چون سود دریافت نمی کنند ، حق فروش سهام خود را ندارند و وجوه انها نزد صندوق سهام عدالت بابت بدهی هایشان به بودجه دولت واریز می شود و به نوعی صاحب کاغذهای بی مفهوم هستند.
    منتقدان می گویند در حال حاضر سهام عدالت مانند اولادی است که پدر و مادر ندارد بطوری که علاوه بر هیات دولت ، وزارت کار ، تعاون و رفاه اجتماعی ، وزارت امور اقتصادی و دارایی ، استانداری‌های هر استان و سازمان امور مالیاتی ادعای مدیریت سهام عدالت را دارند .

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی