عصر بازار

افزایش نرخ بهره فدرال رزرو به ۲۰۱۶ موکول می‌شود؟

تغییر احساس بازار جهانی طلا

عصر اعتبار- جهش عصر جمعه بهای فلز زرد باعث شده که علاقه‌مندان به طلا به روند کوتاه‌مدت این کالای گرانبها امیدوار شوند. داده‌های بد گزارش اشتغال‌زایی اقتصاد ایالات‌متحده در ماه سپتامبر باعث شده که میان سرمایه‌گذاران خرد و حرفه‌ای‌های بازار، حس تازه مثبتی درباره ارزش طلا پیدا شود.

تغییر احساس بازار جهانی طلا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، اونس فلز زرد از دوشنبه تا بعدازظهر جمعه هفته گذشته رو به افت داشت و از قیمت 1146 دلار به بهای 1104 دلار رسید، اما با انتشار فهرست حقوق‌بگیران بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، بازار شاهد جهش قیمتی قابل‌توجهی شد که اونس را به قیمت 1138 دلار رساند. این جهش چندان نبود که روند قیمت هفتگی را افزایشی کند،‌ اما افت بالقوه 5/ 3 درصدی را به افت 6/ 0 درصدی تبدیل کرد.


    به این ترتیب، در آخرین نظرسنجی پایگاه اینترنتی کیتکو از مخاطبان، برآیند نظرها افزایشی شده است. در این نظرسنجی 210 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 86 نفر معادل 41 درصد، افزایش و 89 نفر معادل 42 درصد، کاهش قیمت اونس در هفته جدید کاری را پیش‌بینی کرده‌اند. 35 نفر معادل 17 درصد نیز نظری خنثی داشته اند.
    در نظرسنجی کیتکو از کارشناسان حرفه‌ای نیز، برآیند نظرها افزایشی است. از 20 کارشناسی که به کیتکو پاسخ داده‌اند، 14 نفر معادل 70 درصد، افزایش و 2 نفر معادل 10 درصد، کاهش قیمت را در روزهای آینده پیش‌بینی کرده‌اند. 4 نفر معادل 20 درصد نیز نظری خنثی داشته اند.

    کارشناسان از آنجا «افزایشی» شده‌اند که داده‌های بدتر از انتظار میزان اشتغال‌زایی اقتصاد آمریکا باعث شده احتمال افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو در آینده نزدیک کمتر شود. این تعویق باعث تضعیف دلار و تقویت کالاهای پایه به‌ویژه طلا و دیگر فلزهای گرانبها است. در حالی که تا هفته گذشته، صحبت از احتمال افزایش نرخ بهره وجوه فدرال در نشست ماه اکتبر یا دسامبر کمیته بازار آزاد فدرال رزرو بود، اکنون صحبت از تاخیر در انقباض سیاست پولی تا سال 2016 است. بارت ملک، رئیس بخش بازرگانی کالا در موسسه «تی دی سکیوریتیز» می‌گوید حتی برای افزایش نرخ در مارس 2016 هم باید شانسی معادل 52 درصد در نظر گرفت. او می‌افزاید:‌ «حالا که انتظارات بیشتر و بیشتر برآورده نمی‌شود، فکر می‌کنیم که قیمت اونس در میان مدت می‌تواند به 1190 دلار برسد.» ملک برای آینده نزدیک، به احتمال آزمودن سطح مقاومتی 1145 دلار اشاره می‌کند.

    شان لوسک، مدیر بخش صندوق تجاری «والش تریدینگ» می‌گوید که به طرز محتاطانه‌ای خوش‌بین است که جهش قیمتی روز جمعه بتواند شروع دوره‌ای درازمدت از رشد طلا باشد، اما می‌افزاید که رسیدن قیمت به میانگین 200 روزه 1179 دلار می‌تواند مانع رشد بیشتر اونس شود. لوسک می‌گوید که اونس احتمالا سقف قیمتی ماه آگوست یعنی بهای 1169 دلار را خواهد آزمود. «این روند ممکن است ادامه پیدا کند؛ بنابراین، ما تنها باید صبر کنیم و ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد.»

    نیک اگزاروس، اقتصاددان ارشد موسسه «سی‌ای‌بی‌سی ورلد مارکتس» می‌گوید که انتظار رشد قیمت‌ها در آینده نزدیک را دارد؛ چراکه سرمایه‌گذاران به هضم داده‌های گزارش اشتغال‌زایی ادامه خواهند داد. با این حال، او می‌افزاید که تصویر اقتصادی موجود پیچیده‌تر از این است. اگزاروس می‌گوید که گرچه انتظار برای افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو در ماه دسامبر پایین‌ آمده، اما این گزینه هنوز روی میز است. در چنین شرایطی، از دست رفتن ارزش دلار محدود خواهد بود، امری که می‌تواند رشد طلا را محدود کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی