عصر بازار

نماینده دادستان پرونده میلیاردر نفتی؛

افتتاح حساب سپرده مجعول به نام شخص مجعول در بانک مجعول برای ساماندهی امور جعلی

عصر اعتبار- نماینده دادستان پرونده میلیاردر نفتی گفت: متهم نفتی برای ساماندهی امور جعلی خود، یک حساب سپرده مجعول به نام شخصی مجعول یعنی «یورو سیف» در بانک مجعول افتتاح کرد.

افتتاح حساب سپرده مجعول به نام شخص مجعول در بانک مجعول برای ساماندهی امور جعلی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، رضا نجفی روز دوشنبه در سومین جلسه دادگاه متهم نفتی در ادامه قرائت کیفرخواست متهمان افزود: متهم نفتی هشت میلیارد و 280 میلیون یورو به عنوان سپرده به صورت جعلی و به نام شخص جعلی یورو سیف نزد بانک «اف آی آی بی» ثبت کرده است.
    نماینده دادستان در قرائت کیفرخواست مرتبط با عملکرد زنجانی در خصوص شرکت ملی نفت ایران گفت: اوایل سال 91 با همکاری «م.ش» و «ح.ف.ه» و با اعتمادی که از بانک ملت کسب کرده بود با وساطت «م.ش» با مدیر صندوق بازنشستگی شرکت نفت آشنا می شود و در خصوص فروش نفت با وی قرارداد می بندد.
    به گفته نجفی، میلیاردر نفتی روش پرداخت یا واریز وجه در خارج کشور عنوان می کند و دو میلیون بشکه نفت از صندوق بازنشستگی در تاریخ دوم فروردین 91 خریداری می کند و این فرد از طریق معاون خزانه داری شرکت نیکو با مدیرعامل این شرکت در لوزان دیدار کرده و مدعی می شود در خارج از کشور محموله های متعددی دارد.
    نماینده دادستان اضافه کرد: اوایل سال 91 به لحاظ تشدید تحریم ها فروش نفت از طریق شرکت های ملی نفت، نیکو، اچ کی و غیره کاهش یافت که در این زمان ادعای میلیاردر نفتی به منظور خرید و فروش نفت برای مدیران نفت بسیار مهم بود.
    وی اضافه کرد: تمام وجوهی که متهم نفتی باید به حساب شرکت اچ کی واریز می کرد سوری بود و متهم، علت عدم پرداخت وجوه را تحریم بانک «اف آی آی بی» عنوان می کند که این اتهام بی اساس است چون شرکت اچ کی قبل از تحریم بانک دستور پرداحخت را صادر کرده بود.
    نجفی ادامه کیفرخواست را اینگونه قرائت کرد، «ب . ز» در مرحله تحقیقات مقدماتی مدعی شد بانک «اف آی آی بی» متعلق به وی نیست و او تنها یک کارگزار است اما با کشف حقایق ، او مجبور می شود مالکیت بانک را بپذیرد.
    نماینده دادستان اضافه کرد: میلیاردر نفتی تلاش داشته این بانک را دارای اعتبار و مشتریان متعدد معرفی کند اما در تحقیقات کاشف به عمل آمده که اسناد مالی، ترازنامه مالی و صورت حساب بانکی بانک «اف آی آی بی» معتبر نمی باشد و فعالیت این بانک بسیار محدود بوده و میلیاردر نفتی با استقرار سیستم ریموت در تهران تمام عملیات «اف آی آِ بی» را انجام می داده است.
    وی اضافه کرد: متهم، منابع ارزی حاصل از نفت را برای امور شخصی خود در داخل کشور هزینه می کند.
    نجفی اظهار داشت: متهم نفتی با جعل حواله های ارزی و پیام های سوئیفتی در نظر دارد بتواند از موسسه های اعتباری داخل، اسناد بهادار را دریافت کند و با پرداخت آن به شرکت نفتی اچ کی، دین خود را به این شرکت ادا کند که این حواله ها و پیام های صوتی توسط کارشناسان بانک مرکزی بررسی و جعلی بدون آن تایید شد.
    وی، اضافه کرد: متهم نفتی برای اینکه بتواند بانک خود را معتبر جلوه دهد و وام کلان دریافت کند، یوروسیف جعلی را خلق و قراردادی به نام وی ایجاد کرد؛ میلیاردر نفتی در آغاز ادعا می کرد، وام 15 میلیارد یورویی را از شیخ حشر در دبی دریافت کرده است اما بعدها مدعی شد که از آی وان وام گرفته که طبق بررسی های انجام شده شرکتی به نام آی وان زیرمجموعه موسسه سوئیفت اصلا وجود ندارد.
    سومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات بابک زنجانی میلیاردر نفتی و دو متهم دیگر این پرونده صبح دوشنبه بصورت علنی آغاز شد.
    قاضی ابوالقاسم صلواتی رییس شعبه 15 دادسرا و دادگاه انقلاب اسلامی تهران قضاوت این پرونده را برعهده دارد.
    ابوالقاسم صلواتی در آغاز جلسه امروز دادگاه رسیدگی به این پرونده ، مانند روز اول و دوم با قرائت چند ماده از قانون آیین دادرسی کیفری مبنی بر چگونگی درج و انتشار جلسه علنی دادگاه گفت: در پی اعلام وکلای خارجی متهم اصلی پرونده مبنی بر اینکه با ارایه پیش نویس ضمانت نامه بدون قید و شرط، بدهی های شرکت نفتی اچ کی را پرداخت می کنند، امروز مدیرکل امور حقوقی شرکت نفت ایران نیز اعلام آمادگی کرد که با همکاری وکلای متهم بدهی بیت المال بازگردانده شود.
    دادگاه رسیدگی به پرونده میلیاردر نفتی از روز شنبه هفته جاری آغاز شد و روز گذشته (یکشنبه) نیز ادامه یافت.
    در این دو جلسه نماینده و معاون دادستان به قرائت کیفرخواست 237 صفحه ای پرداخت که در سومین جلسه نیز قرائت کیفرخواست دنبال می شود.
    در کیفرخواست قرائت شده، قرار مجرمیت بابک زنجانی فساد فی الارض و اخلال در نظام اقتصادی کشور، کلاهبرداری گسترده از شرکت ملی نفت ایران، کلاهبرداری از بانک «اف.آی.آی.بی» و جعل حواله به نام «ی»، جعل حواله بانکی از بانک عرب ترک به بانک کنت به حساب آقای «ی»، جعل حواله ارزی از بانک «اف.آی.آی.بی» به بانک مسکن، جعل حواله ارزی از بانک کنت به موسسه مالی اعتباری توسعه، جعل دستور انتقال بین بانکی از بانک «اف.آی.آی.بی» به بانک اسلام، جعل حواله نزد بانک مرکزی، جعل اسناد بانک و جعل مهر، پولشویی به مبلغ 1967 میلیون یورو و نشر اکاذیب و 22 مورد جعل عنوان شد.
    بابک زنجانی سال 92 بازداشت شد و از آن زمان تا کنون در بازداشت موقت در زندان اوین بسر می برد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو