عصر بازار

یارانه(۸۴۹)

تعیین تکلیف معترضان یارانه‌ای در زمان مشخص

عصر اعتبار- دولت با محوریت وزارت کار هنوز پاسخی به برخی از معترضان حذف شده از لیست یارانه بگیران نقدی که در مراحل ابتدایی (خردادماه) اعتراض خود را در سامانه مربوطه ثبت کرده اند، نداده است.

تعیین تکلیف معترضان یارانه‌ای در زمان مشخص
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از مهر، حذف یارانه بگیران غیرنیازمند در حالی توسط دولت ادامه دارد که تعدادی از یارانه بگیران نسبت به حذف یارانه نقدی خانوار خود معترض هستند. از سوی دیگر، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی اعلام کرده است که معترضان می توانند با مراجعه به سایت مربوطه نسبت به ثبت اعتراض خود اقدام کنند و به اعتراض آنها رسیدگی و پاسخ داده خواهد شد.

    پیش از این حذف یارانه چند قشر از یارانه بگیران نظیر پزشکان، مالکان خودروهای گران قیمت لوکس، صاحبان صرافی‌ها، اعضای هیات مدیره بانک‌ها و هیات مدیره شرکت‌های خصوصی در دستورکار قرار گرفته بود، این در حالی است که به نظر می رسد دولت در حذف یارانه بگیران دقت کافی را ندارد، کما اینکه یارانه افرادی که فارغ التحصیل رشته پزشکی هستند اما هنوز مشغول به کار نشده اند هم در لیست دولت گنجانده شده است.

    برخی از یارانه بگیرانی هم که به حذف یارانه خود معترض هستند اما خود را مستحق دریافت یارانه نقدی دولت می دانند، در پاسخ ثبت اعتراض خود در سامانه با پیام کتبی الکترونیکی با این مضمون که در صورت اعتراض دوباره، دولت از طریق سیستم مالیات بر ارزش افزوده نسبت به بازدریافت یارانه نقدی که تاکنون به خانوار مربوطه پرداخت کرده، اقدام خواهد کرد، مواجه می شوند.

    نکته قابل توجه اینکه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی اعلام کرده که اگر ثابت شود افراد و خانواری مستحق دریافت یارانه نقدی نبوده‌اند اما همچنان یارانه دریافت می کردند، دولت از طرق مختلف نسبت به بازدریافت یارانه های واریزی اقدام خواهد کرد؛ گرچه تاکنون چنین برنامه ای عملیاتی نشده است.

    گفتنی است از پنجم خردادماه سال جاری وزارت کار با راه اندازی سامانه yaraneh10.ir اقدام به ثبت و دریافت اعتراضات حذف شدگان از یارانه های نقدی کرد که تاکنون در چندین مرتبه ثبت اعتراضات را انجام داده است، با این وجود هنوز بسیاری از معترضین به حذف یارانه نقدی که جزو همان گروه های اول حذف شدگان بودند، پاسخی از وزارت کار مبنی بر اعلام دلایل حذفشان دریافت نکرده اند. 

    همچنین دولت برای تکمیل فرآیند بررسی برقراری مجدد پرداخت یارانه نقدی حذف شدگان تعهدنامه کتبی دریافت می کند که براساس آن، معترضان دو مرحله ارائه تعهدنامه بررسی میدانی و قبول استرداد یارانه دریافتی از طریق نظام مالیاتی را به دولت متعهد می‌شوند.

    به عبارتی، حذف شدگان دریافت یارانه نقدی می توانند وارد سایت مربوطه شوند و از دلایل حذف یارانه نقدی خود توسط دولت مطلع شوند و پس از آن وارد فرآیند تعهدنامه کتبی می‌شوند که شامل سه بند است، همچنین در صورت تائید تعهدنامه فوق یارانه خانوارهای حذف شده مجدد برقرار خواهد شد.

    بر اساس تعهدنامه مربوطه، فردی که خواستار برقراری مجدد یارانه نقدی است، به دولت اجازه می دهد که با بررسی های میدانی از محل و سازمان‌ها و دستگاه‌هایی که تشخیص آن با دولت است، از وضعیت اقتصادی و اجتماعی وی و خانواده اطلاع یابد.

    در عین حال، در صورتی که حذف شدگان از دریافت یارانه نقدی کارمند دولت نباشند یا قبلا اظهارنامه مالیاتی تکمیل نکرده باشند، در لیست مودیان مالیاتی قرار می‌گیرند و پس از تائید تعهدنامه، یارانه خانوار آنها برقرار می شود اما در صورت ارایه اطلاعات خلاف واقع براساس قانون هدفمندسازی یارانه ها، اگر خانوار مربوطه از اول سال 93 یارانه نقدی دریافت کرده باشد، به مالیاتشان افزوده خواهد شد.

    به موجب ماده 10 قانون هدفمندکردن یارانه ها، در صورتی که اطلاعات نادرست به سازمان داده شود دولت مکلف است ضمن جلوگیری از ادامه پرداخت یارانه نقدی، در خصوص استرداد وجوه پرداختی اقدام کند.

    علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز گذشته با اعلام خبر حذف 2 میلیون و 100 هزار نفر از یارانه بگیران و ادامه این روند تا پایان امسال گفت: هم‌اکنون منتظر اعتبارات هدفمندسازی یارانه‌ها از محل حذف افراد غیر نیازمند هستیم. همچنان روند حذف افراد غیر نیازمند ادامه خواهد داشت تا جایی که کسری فعلی جبران شود.

    وی با بیان اینکه حذف یارانه اقشار غیر نیازمند تابع پارامترهای خاصی است، تصریح کرد: افراد نیازمند جامعه به طور کامل شناسایی شده‌اند، اما برای حذف افراد غیر نیازمند روند شناسایی دقیق‌تر خواهد بود، تا کمترین خطا روی دهد.

    وزیر کار با اعلام اینکه این ماه هم یارانه تعدادی از دریافت کنندگان یارانه نقدی قطع می‌شود، گفت: 20 درصد کسانی که یارانه آنها حذف شده به موضوع حذف اعتراض داشتند اما 80 درصد با اطلاعاتی که در سامانه وجود داشت، اعتراضی به حذف از لیست دریافت کنندگان یارانه نداشتند.

    وزیر کار اظهارداشت: این ماه هم تعدادی از دریافت کنندگان یارانه حذف می شوند و علت کُندی این حرکت به دلیل دقت بالایی است که در حذف اسامی به کار برده می شود. تعدادی از حذف شدگان ایرانی های ساکن خارج از کشور بودند و برخی دیگر از آنها کارگرانی بودند که در دیگر کشورها کار می کردند که پس از اعتراض، اسامی آنها دوباره به دریافت کنندگان یارانه بازگردانده شد.

    وی با بیان اینکه علت دیگر کُندی حذف افراد به دلیل نبود پایگاه اطلاعاتی بود که هم اکنون این اطلاعات به سامان شده است، ادامه داد: به سامان کردن اطلاعات بدون هزینه بوده، زیرا از منابع اطلاعاتی 30 پایگاه برای انجام این کار بهره گیری شده است.

    ربیعی با اشاره به اینکه خطای نوع دوم در خصوص حذف افراد در حال کاهش است، ابراز امیدواری کرد بتوان با حمایت مجلس به سقف قانونی در خصوص حذف شدگان از یارانه رسید. حرکت حذف، حساب شده است تا خدای ناکرده حق کسی ضایع نشود اما اگر کُندی مشاهده می شود؛ به این دلیل بوده که زیرساخت‌ها آماده نبوده است.

    همچنین طبق اعلام قائم مقام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، قرار است تا پایان سال یارانه حدود 6 میلیون نفر حذف شود.

    براین اساس با قطع یارانه نقدی 2 میلیون نفر از یارانه بگیران تا پایان مردادماه، دولت درآمدی بیش از 90 میلیارد تومان در ماه و بیش از یکهزار میلیارد تومان در سال از این محل کسب می کند. به علاوه با حذف اسامی 6 میلیون نفر تا پایان امسال از لیست یارانه بگیران، دولت درآمدی بالغ بر بیش از 273 میلیارد تومان به صورت ماهیانه و بیش از 3 هزار و 276 میلیارد تومان در سال کسب خواهد کرد.

    همچنین چندی پیش برخی از نمایندگان مجلس قصد داشتند که طرحی دو فوریتی را در مجلس شورای اسلامی مطرح کنند که اگر به تصویب می رسید، دولت موظف می‌شد یارانه نقدی هر فرد را از زمان اجرا ابتدا از 45 هزار و 500 تومان به 30 هزار تومان و پس از سه ماه به 15 هزار تومان کاهش دهد.

    براساس این طرح و در صورت تصویب مجلس، یارانه نقدی از سال 95 برای تمام خانوارهای ایرانی به جز افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قطع می‌شد. این طرح در راستای اصلاح بند الف ماده 7 قانون هدفمندی یارانه‌ها بود که البته منتفی شد. 

    به گزارش مهر، براساس تکلیف مصرح در بند 'ح' تبصره 20 قانون بودجه سال 94 کل کشور، دولت موظف است یارانه خانوارهای پردرآمد را قطع کند. خانوارهای پردرآمد به تشخیص دولت و براساس شرایط اقلیمی، بعد خانوار و محل سکونت و میزان درآمد تعیین می شود.

    براساس قانون بودجه سال 1394 میزان درآمد هدفمندسازی یارانه ها از 42 به 39 هزار میلیارد تومان برای توزیع نقدی کاهش یافته و این در حالی است که حدود 76 میلیون متقاضی یارانه نقدی در کشور وجود دارد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو