عصر بازار

پیشنهاد دوست‌حسینی برای کاهش نرخ سود بانکی

عصر اعتبار- عضو سابق هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران معتقد است که نرخ سود بانکی باید به شکل تدریجی کاهش پیدا کند و در کنار آن باید از اوراق بدهی برای جذب سرمایه‌ها به سمت فعالیت‌های اقتصادی مولد استفاده شود.

پیشنهاد دوست‌حسینی برای کاهش نرخ سود بانکی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، کاظم دوست‌حسینی درباره صحبت‌های وزیر اقتصاد مبنی بر کاهش مجدد نرخ سود بانکی اظهار کرد: اوایل دولت یازدهم نرخ سود بانکی افزایش یافت و کاهش نرخ سود بانکی در سال جاری در واقع تعدیل سیاست‌های قبلی است که کمتر از دو سال پیش اتخاذ شد، چراکه افزایش نرخ سود بانکی از جنبه روانی بر نرخ تورم تاثیرگذار بود.

    وی کاهش نرخ سود بانکی را امری ضروری عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر بانک‌ها سود زیادی را برای سپرده‌ها پرداخت می‌کنند؛ به گونه‌ای که از در یک‌ سال گذشته در مجموع بانک‌ها حدود 150 هزار میلیارد تومان سود سپرده پرداخت کرده‌اند.

    این استاد دانشگاه تصریح کرد: در این شرایط منابعی که باید در فعالیت‌های مولد اقتصادی گردش پیدا کند به بانک‌ها سوق پیدا کرده و به سپرده تبدیل شده است، طبیعتا هنوز از سوی بانک‌ها این پول به سمت فعالیت‌های اقتصادی نرفته و به احتمال زیاد بخش زیادی از این پول صرف فعالیت‌های غیرمولد شده است.

    دوست حسینی تهران ادامه داد: نرخ سود بانکی باید با شیب ملایم و به شکل تدریجی کاهش پیدا کند. امروز ما تنها کشوری هستیم که تورم دو رقمی داریم و از سویی هم با نرخ بهره بانکی و نرخ بیکاری دو رقمی مواجه هستیم. کاهش نرخ سود بانکی اقدام درستی است که باید زودتر آغاز می‌شد.

    وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به شیوه و روش پایین آوردن نرخ سود بانکی اشاره کرد و گفت: البته در عین حال باید توجه کنیم که سیاست‌های اقتصادی به صورت یک‌جانبه عملی نخواهد شد. اینکه نرخ سود بانکی را کاهش پیدا کند اما از طرفی فضایی برای ورود سرمایه‌های مردم ایجاد نشود می‌تواند اثرات منفی ایجاد کند و باعث می‌شود پول‌های مردم به سمت فعالیت‌های غیر مولد سوق پیدا کند.

    این استاد دانشگاه با بیان راهکاری برای چگونگی پایین آوردن نرخ سود بانکی عنوان کرد: باید شرکت‌ها به جای انتشار سهام و خرید و فروش آن از اوراق بدهی در بازار استفاده کنند، چراکه اوراق بدهی برای فعالیت‌های میان مدت و بلند مدت استفاده می‌شود و وزیر اقتصاد چندین بار اعلام کرده که می‌خواهیم "سرمایه‌ها در حوزه میان‌مدت را به بازار سرمایه سوق دهیم" اما هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است.

    وی همچنین تصریح کرد که اوراق بدهی باید به عنوان جایگزین کاهش نرخ سود سپرده‌های بانک‌ها فعال شود تا سرمایه به سمت فعالیت‌های اقتصادی مولد سوق داده شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو