عصر بازار

نظام بانکی پیش به سوی بانکداری روز دنیا با فرصت برجام

عصر اعتبار- با توجه به اینکه بانک های خارجی و بین المللی به دنبال برجام به شیوه های مختلف سعی در ورود و بهره گیری از بازار ایران دارند، این حضور می تواند زمینه های پیشرفت و شکوفایی را برای سیستم بانکی کشور به ارمغان بیاورد و عقب ماندگی سال های تحریم در این بخش را جبران کند.

نظام بانکی پیش به سوی بانکداری روز دنیا با فرصت برجام
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، از آنجا که برجام زمینه استفاده از ظرفیت های جهانی با هدف تقویت و ارتقا بنیه اقتصاد ملی را فراهم می کند، دولت یازدهم در ماه های اخیر با اولویت دادن به اصلاح ساختار در داخل و افزایش کارآمدی نظام اداری در حال ایجاد سرمایه گذاری واقعی در بخش های مختلف اقتصادی و به ویژه بانکداری است.
    بانک های خارجی نیز طی ماه های گذشته فرصت را مغتنم شمرده و تحرکات خود را حتی پیش از برداشته شدن تحریم ها آغاز کرده اند.
    اهمیت سرمایه گذاری خارجی در اقتصاد کشورها به میزانی است که هیچ کشوری برای توسعه به مشارکت های خارجی یا منابع بانکی خارجی بی نیاز نبوده و برهمین اساس ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.
    اهمیت حضور سرمایه گذاری خارجی در بانک ها سبب شد تا بعد از برجام (23 تیرماه سال جاری) مسوولان بانک مرکزی با مقامات بانکی الجزایر، انگلیس، ژاپن؛ ایتالیا و آلمان ملاقات هایی را انجام دهند تا بانک هایی که در طول سال های تحریم به رغم تلاش های زیاد از توسعه روزانه خدمات بازماندند و تفاوت فاحشی در خدمات رسانی با دنیا دارند، این ضعف را جبران کنند.
    ناگفته نماند گرچه بانک های کشور تمام تلاش خود را برای جذب مشتریان با ارائه خدمات بهتر به کار می برند، اما هنوز با خدمات ارائه شده از سوی بانک های خارجی تفاوت چشمگیری دارند.
    همانطور که رییس کل بانک مرکزی می گوید: درحال حاضر نظام بانکی کشور هم از نظر ساختار مالی بانک ها و ساختار حاکمیت شرکتی بانک ها و هم از لحاظ تقویت کنترل های داخلی، نیازمند بازسازی است تا بتواند به ثبات مالی برسد.
    ولی الله سیف با سنگین توصیف کردن مسئولیت بانک مرکزی در این زمینه گفت: بازسازی نقش نظارتی این بانک بسیار اساسی است و باید بپذیریم در مدت 10 تا 12 سال اخیر به شدت از بانکداری روز دنیا عقب مانده ایم و باید به سرعت آن را رفع کنیم، هرچند این مهم فقط با مشارکت فعال بانک مرکزی و پژوهشکده پولی و بانکی این بانک محقق می شود.
    البته در این بین راهکارهایی نیز از سوی کارشناسان و صاحبنظران این حوزه به منظور نزدیک شدن خدمات رسانی بانک های ایرانی به بانک های بین المللی نظیر حضور بانک های خارجی در ایران مطرح می شود.
    این کارشناسان بر این باورند که با توجه به شرایط مثبتی که از بابت برنامه جامع اقدام مشترک ایجاد شده است، می تواند بهترین فرصت برای بانک های ایرانی باشد تا بتوانند عقب ماندگی هایی که در سال های گذشته به دلیل اعمال تحریم ها برایشان ایجاد شده را جبران کنند و با بانکداری روز دنیا پیش بروند.
    آلبرت بغزیان یکی از کارشناسان این حوزه با بیان اینکه خلأهایی که در حال حاضر در سیستم بانکی احساس می شود به دلیل تحریم هایی است که در سال های گذشته کشور گرفتار آن بوده، گفت: اعمال این محدودیت ها باعث شد در این سال ها، نه حضور بانک های خارجی را در کشور شاهد باشیم و نه در فضای بین المللی مراودات مالی داشته باشیم و از تجربه بانکداری دنیا استفاده کنیم.
    وی با بیان اینکه زمانی که این ارتباط دو سویه برقرار نباشد، به طور حتم شاهد رشد در بخش بانکداری کشور هم نخواهیم بود، گفت: در حالی که در این سال ها ما شاهد توسعه بانک ها و شعب آنها بوده ایم و با وجود فعالیت این تعداد بانک، عملکرد چندان مناسبی از این بانک ها دیده نشده اما با به وجود آمدن هر مشکلی در بخش های مختلف، همواره انگشت اتهام به سمت بانک ها روانه می شود.
    وی معتقد است: بانک ها درحال حاضر به عنوان یک بنگاه اقتصادی فعالیت کرده و تلاش می کنند با جمع آوری سپرده ها، بخش زیادی از منابع شان را به جای اینکه در بخش های مولد صرف نمایند در قالب بنگاهداری هدایت کنند که این با وظایفی که قانون برعهده بانک ها گذاشته است، منافات دارد.
    به گفته بغزیان، این شرایط در حالی است که بانک ها نه به دنبال ابزارهای جدید تامین مالی می روند و نه تمایلی به رقابت برای ارتقای بخش ساختاری در نظام بانکی دارند که البته همین امر باعث شده از بانکداری روز دنیا عقب بمانیم.
    این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه بانک و بانکداری ایرانی در جایگاهی فروتر از بانکداری جهانی قرار دارد که با ورود بانک های خارجی به ایران به نظر می رسد گام مهمی در راستای تحول ساختارهای نظام بانکی و مالی کشور برداشته شود، افزود: حضور بانک های خارجی در کشور می تواند به عنوان یک راهکار اساسی در این راستا باشد چرا که این بانک ها می توانند ضمن اینکه سرمایه های جدیدی را وارد کشور کنند، با وارد کردن فناوری های روز دنیا و ایده های جدید، باعث ایجاد رقابت در نظام بانکی ایران شوند که این امر سبب رشد سیستم پولی کشور خواهد شد.
    وی با بیان اینکه استفاده از تجربیات کشورهای موفق در زمینه بانکداری می تواند در این جهت بسیار موثر واقع شود، در ادامه توافقات در بخش هسته ای را بهترین فرصت برای تحقق این هدف عنوان کرد و گفت: بانک مرکزی و بانک های کشور از شرایط پیش آمده می توانند استفاده لازم را ببرند و ضمن تلاش برای رفع کاستی ها، برای ارتقای سیستم پولی کشور تلاش کنند، ضمن آنکه با ورود بانک های خارجی در کشور و افزایش ارتباطات بین المللی بانک های ایران با بانک های دنیا، این امر می تواند سرعت بیشتری به خود بگیرد.
    مهدی تقوی یکی دیگر از کارشناسان اقتصادی در گفت وگو با ایرنا، گفت: بی شک در سال های گذشته به دلیل برخی محدودیت ها که از بابت اعمال تحریم ها در بخش پولی کشور به وجود آمد و همچنین غفلت فعالان حوزه بانکی در جهت رفع مشکلات این بخش، در حال حاضر در تمام بخش های نظام پولی، باکمی شدت و ضعف، دچار عقب ماندگی و از بانکداری روز دنیا عقب هستیم.
    وی افزود: اما با فرصت به وجود آمده از بابت برجام و لغو تحریم ها و محدودیت ها، می توان امیدوار بود که فناوری های روز دنیا در بخش بانکداری وارد و این امر منجر به پیشرفت بانک های کشور شود.
    وی افزود: در این بین لازم است بانک های کشور به سمت استفاده از فناوری های روز، تجربیات سایر بانک های کشور، آموزش کارکنان، بالابردن سطح علمی و غیره گام بردارند، ضمن آنکه با رفع تحریم ها باید تلاش کنند ارتباطات و مراودات شان را در سطح بین المللی ارتقا دهند و از حضور احتمالی بانک های خارجی به عنوان یکی از بخش های اثرگذار در توسعه این بخش بهره ببرند.
    این کارشناس مسایل اقتصادی با بیان اینکه، سرمایه گذاری های مشترک از دیگر راه هایی است که می توان برای خارج شدن از این عقب ماندگی پیشنهاد داد، گفت: تحریم ها در سال های گذشته بسیاری از بخش ها را دچار چالش کرده و فرصت پیش آمده از بابت برجام می تواند شرایط بهبود را فراهم کند.
    تقوی گفت: به طور حتم درصورتی که بانک های خارجی وارد ایران شوند و شعب مختلف دایر کنند، این موضوع می تواند باعث ارتقای نظام بانکی در ایران شود.
    وی خاطرنشان کرد که در حال حاضر مجموع فعالیت های بانکداری ما فقط داخل کشور را شامل می شود و ارتباطات بانک های ما با بانک های خارجی در این سال ها بسیار کمرنگ بوده که با توجه به توافقات رخ داده می توان امیدوار بود این ارتباطات بیش از پیش پررنگ شود. این امر می تواند باعث رشد اقتصادی، فرهنگی و علمی شود که تمام این موارد درنهایت بر نظام بانکی کشور هم تاثیر خواهد گذاشت چرا که می توان از تمام جهات، نظام بانکی را به جایگاه مناسبی ارتقا داد.
    تقوی با بیان اینکه، با اتصال بانک ها به شبکه جهانی وضعیت ارایه خدمات در این بخش بهبود می یابد، اظهار داشت: البته قبل از انقلاب نیز بانک های مشارکتی ایرانی و خارجی در صحنه اقتصاد کشور فعال بودند و این امر می تواند میزان سرمایه گذاری سایر کشورها در ایران را افزایش دهد که در نهایت به نفع کل اقتصاد کشور خواهد بود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی