عصر بازار

اصلاحات در نظام بانکی باید فورا کلید بخورد

عصر اعتبار- رئیس مجمع واردات گفت: دنیا برای جذب سرمایه‌های خارجی، دست به اصلاحات گسترده در نظام بانکی خود زده‌اند تا نظام بانکی بتواند سرمایه گذاران خارجی را پشتیبانی کند.

اصلاحات در نظام بانکی باید فورا کلید بخورد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، علیرضا مناقبی با اشاره به پررنگ تر شدن رفت و آمد هیات‌های خارجی به ایران گفت: سرمایه‌گذاران خارجی، دل خوشی از وضعیت نظام بانکی کشور ندارند و بنابراین وقتی موضوع سرمایه‌گذاری‌های مشترک با طرف‌های خارجی مطرح می‌شود، یکی از مهمترین دغدغه‌های آنها، ضریب همراهی نظام بانکی است.

    رئیس مجمع واردات افزود: در این میان، چنانچه دولت به دنبال روش‌های موثر برای خروج از رکود و جذب سرمایه‌های خارجی است، باید دست به اصلاحات اساسی در شیوه تعامل نظام بانکی با بخش صنعت و تجارت بزند.

    وی تصریح کرد: تجربه جهانی بیان می‌کند که لازمه حرکت به سمت جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی، توسعه مبتنی بر مرجعیت علمی در نظام بانکی از طریق افزایش نرخ بهره‌وری در سیستم بانکی و توسعه دیپلماسی بانکی به منظور کاهش هزینه تامین پول و سرمایه مورد نیاز این بنگاههای اقتصادی است.

    به گفته مناقبی، اقتصاد و تجارت فرارقابتی، امروز بیش از پیش بر ابزارهای نوین بانکی تکیه کرده است و سرمایه‌گذاران خارجی نیز ضریب فعالیت‌های بانکی کشورها را مدنظر قرار می‌دهند؛ بنابراین وقتی موضوع سرمایه گذاری‌های مشترک را با طرف‌های خارجی مطرح کرده و از آنها می‌خواهیم که در داخل کشور ما سرمایه‌گذاری کرده و اقدام به راه‌اندازی خطوط تولید کنند، یکی از مهمترین دغدغه های آنها، ضریب همراهی نظام بانکی است.

    وی اظهار داشت: نظام بانکی ایران بیش از آنکه بتواند برای سرمایه‌گذاران در بخش خصوصی انگیزش ایجاد کند، موجب فرار آنها شده، این درحالی است که همه دنیا برای جذب سرمایه‌های خارجی، دست به اصلاحات گسترده در نظام بانکی خود زده‌اند تا نظام بانکی بتواند سرمایه گذاران خارجی را پشتیبانی کند.

    رئیس مجمع واردات با بیان اینکه سرمایه‌گذاران در بخش‌های مولد نظیر صنعت و تجارت، بهای عدم بهره‌وری بانک‌ها را در دو جا می‌پردازند، تصریح کرد: اول از محل گران بودن تسهیلات و دوم شکل گرفتن نقدینگی سرگردان و مهار نشده در بدنه اقتصاد که هر روز خود را به یکی از ارکان بازار تحمیل می کند و موجب برهم خوردن نظم حاکم بر عرضه و تقاضا شده و برنامه ریزی ها را مخدوش می‌کند.

    مناقبی با اشاره به این موضوع که موفقیت در دیپلماسی اقتصادی دولت نیازمند همراهی نظام بانکی در کشور است، تصریح داشت: افزایش نرخ بهره وری نظام بانکی حتی بر مولفه های اقتصادی و تجاری کشور نظیر نرخ اشتغال، تراز تجاری کشور، ثبات قیمت‌ها، آرامش بازار، تنظیم بازار نیز اثرگذار است.

    وی اضافه کرد: در همه دنیا استراتژی نظام بانکی برای قرارگرفتن در مسیر ایجاد زنجیره ارزش افزوده، شفاف و تعریف شده است تا از ایجاد شوک‌های غافلگیرکننده بر نظام تولید و تجارت کشورها و از  انبساط پولی نامتناسب با اهداف نقدینگی جلوگیری شود.

    مناقبی با اشاره به نحوه اختصاص تسهیلات، اضافه کرد: تقسیم تسهیلات بانکی میان فعالان اقتصادی بخش خصوصی باید به صورتی انجام شود که این وجوه در اختیار کسانی قرار گیرد که خودشان هم سهمی در سرمایه‌گذاری‌ها دارند، نه اینکه محل تامین سرمایه بنگاه‌ها، صرفا نظام بانکی باشد.

    وی گفت: دولت باید مسیر جذب سرمایه گذاری خارجی را به گونه ای ریل گذاری کند که بخش خصوصی را با فعالان و سرمایه گذاران خارجی گره بزند تا این دو با هم از امکانات و سرمایه هایی که وارد کشور می شود، به نحو مطلوب بهره مندشوند و به اصطلاح هم افزایی ایجاد شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی