عصر بازار

رکوردزنی بازارهای نفت، سهام و طلا

فدرال رزرو صبر بازارها را لبریز کرد

عصر اعتبار- : مشخص شدن این امر که کمیته بازار آزاد فدرال رزرو هیچ شتابی برای افزایش نرخ بهره وجوه فدرال ندارد، بازارهای جهانی را تحت‌تاثیر قرار داده است.

فدرال رزرو صبر بازارها را لبریز کرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار به نقل از نای اقتصاد، صورت جلسه نشست قبلی کمیته تعیین کننده سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا که اواخر هفته گذشته منتشر شد مشخص کرده که نخستین افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو در حدود یک دهه گذشته،‌ به احتمال بسیار قوی در سال جاری میلادی صورت نخواهد پذیرفت. این امر باعث شده که نفت بیشترین رشد هفتگی خود در 6 سال گذشته و بازارهای سهام بیشترین رشد هفتگی خود در 4 سال گذشته را تجربه کنند. همچنین تقاضای طلا افزایش یافته تا اونس هم به بالاترین قیمت در 6 هفته گذشته برسد.


    بازار فلزهای گرانبها که در ماه‌های گذشته چند بار شاهد تغییر حس معامله‌گران نسبت به چشم‌انداز بهای ارزش طلا بوده است، هفته گذشته نیز شاهد افزایش خوش‌بینی درباره رشد بهای فلز زرد بود. اونس طلا که هفته کاری گذشته را با ادامه اثرگذاری گزارش دو هفته پیش وزارت کار آمریکا از وضعیت بازار کار بزرگ‌ترین اقتصاد جهان آغاز کرده بود، به‌رغم افت در برخی مقاطع، در مجموع از داده‌های ضعیف از اقتصاد ایالات‌متحده و تشدید احتمال تعویق افزایش نرخ بهره وجوه فدرال، نفع برد. هر اونس طلا که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه روی قیمت‌های 1135 و 1147 دلار ایستاده بود، روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه قیمت‌های 1145 و 1139 دلار را تجربه کرد. اونس روز جمعه نیز تا ساعت 7 و 30 دقیقه بعدازظهر به قیمت 1158 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی هفته گذشته ثبت شده باشد.

    ثبات نسبی روز چهارشنبه ناشی از پایین آمدن طلا از اوج روزانه بود. اونس در این روز تحت‌تاثیر ادامه بهبود چشم‌انداز فنی رو به رشد گذاشت و تا میانه‌های محدوده 1150 دلار بالا رفت، اما در ادامه روز بخشی از ارزش خود را از دست داد و در نهایت 2 دلار افت روزانه را برای خود ثبت کرد. آنچه روز چهارشنبه به اونس کمک کرد، ادامه تغییر فضای بازار کالاهای پایه بود که عمدتا ناشی از ادامه رشد بهای نفت بود. شاخص نایمکس روز چهارشنبه به بالاترین قیمت خود در 5 هفته گذشته رسید. به لحاظ فنی، وضعیت بازار نفت در روز چهارشنبه می‌تواند به معنای تغییر فضای بازار نفت و ادامه رشد قیمت طلای سیاه باشد. به قول پایگاه اینترنتی کیتکو، نفت رهبر بازار کالاهای پایه است. دیگر خبر افزایشی روز چهارشنبه این بود که بانک‌های مرکزی در ماه آگوست، 47 تن مکعب به ذخایر طلای خود افزوده‌اند. روسیه و چین بزرگ‌ترین خریداران بودند. بازارهای چین روز چهارشنبه هم مانند روزهای دوشنبه و سه‌شنبه تعطیل بودند. تعطیلات «هفته طلایی»‌ چین باعث آرامش نسبی بازارها شده است.

    اما اونس روز پنج‌شنبه هم 6 دلار دیگر افت کرد، افتی که عمدتا ناشی از تعدیل فنی و «سودگیری معامله‌گران»‌ بود. عقب‌نشینی اصلاحی روز پنج‌شنبه ناشی از رشد طلا در روزهای قبل از آن بود. صورت‌جلسه فدرال‌رزرو در این روز منتشر شد. بازارهای سهام جهان پنج‌شنبه وضعیت یکپارچه‌ای نداشتند. در حالی در چهارمین روز هفته، بازارهای سهام اروپا تضعیف شدند، بازارهای دارایی آسیا رشد کردند. بازار سهام چین، در این روز اولین روز کاری خود پس از تعطیلات را تجربه کردند تا شاخص شانگهای 3 درصد رشد را تجربه کند. دیگر خبر روز پنج‌شنبه ادامه رشد نفت تحت‌تاثیر حملات روسیه به مواضع داعش در سوریه بود. اونس روز جمعه را نیز با نوسان‌های افزایشی آغاز کرد. این در حالی بود که شاخص دلار روز گذشته با افت و بهای نفت با رشد مواجه بودند. عبور بهای نفت از مرز قیمتی بشکه‌ای 50 دلار می‌تواند به معنای ادامه نفع بردن طلا در هفته آینده باشد. ادامه رشد بهای نفت در روز جمعه می‌تواند به معنای ثبت بیشترین رشد هفتگی این کالای خام از سال 2009 باشد.

    رویترز روز جمعه نوشت که صورت‌جلسه نشست قبلی فدرال رزرو باعث شده که معامله‌گران بازارهای جهانی این احساس را پیدا کنند که بانک مرکزی آمریکا هیچ عجله‌ای برای افزایش نرخ‌های بهره ندارد. این احساس به رشد بهای نفت و همچنین طلا به شدت کمک کرده است. روز گذشته، رشد بازارهای سهام تا زمان نوشته شدن این گزارش نتوانست جلوی رشد طلا را بگیرد. در واقع صورت‌جلسه پیش گفته خیال بازارهای سهام را نیز فعلا از عدم قطعیت کوتاه مدت راحت کرده است. این وضعیت روز جمعه باعث شد که بازارهای سهام به بیشترین رشد هفتگی خود از سال 2011 نزدیک شوند.
     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی