عصر بازار

استاد دانشگاه:

افزایش عرضه، ارز را خود به خود تک نرخی می کند

عصر اعتبار- استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: مطرح کردن تک نرخی کردن بیشتر مصرف داخلی دارد در حالی که تک نرخی شدن ارز به عرضه و تقاضا بستگی دارد به طوری که وقتی عرضه بیشتر شود، خود به خود ارز تک نرخی می شود.

افزایش عرضه، ارز را خود به خود تک نرخی می کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، محمدحسن اعتضادی افزود: قبل از پیروزی انقلاب، نرخ ارز در صرافی و بازار ارزانتر از نرخ بانک ها بود اما ریسک صرافی بالا بود و ریسک بانک کم؛ در نتیجه مردم ترجیح می دادند ارز خود را از بانک ها تهیه کنند اما وقتی در این شرایط قرار داریم، ارز زمانی تک نرخی می شود که بتوانیم میزان عرضه ارز را افزایش دهیم و این موضوع روشنی است.
    وی افزود: البته به باور اقتصاددانان، با توقف روند افزایش نرخ رسمی دلار از سوی بانک مرکزی، کارکرد اثرگذاری نرخ رسمی در بازار آزاد نیز کاهش یافته و با تثبیت نرخ رسمی، شاهد افزایش نرخ در بازار خواهیم بود ضمن آنکه وظیفه سیاست گذار ارزی نیز از رویکرد مدیریتی به رویکرد عرضه کننده بازار تغییر کرده که این فرآیند از طریق اقدام صرافی بانک ها براساس نرخی کمتر از قیمت بازار صورت می گیرد.
    این کارشناس اقتصادی افزود: بنابراین آنها معتقدند که دولت باید به جای دیدگاه کنترلی و تثبیت گرا در بهای ارز، به کاهش شکاف نرخ ارز رسمی و غیر رسمی و تعدیل بهای ارز براساس تورم کشور بپردازد و در یک مسیر یکنواخت از بروز شوک های ناگهانی جلوگیری کند.
    وی یادآور شد: البته باید توجه داشت که در این مسیر سیاست های ارزی قبل از توافق هسته ای با دوره پس از آن تغییر می کند چرا که بخشی از تقاضای جدید پس از اطلاع از توافق، وارد بازار می شود و مختصات بازار را نسبت به دوره قبل از توافق دستخوش تغییر خواهد کرد.
    این کارشناس اقتصادی گفت: الان منابع ارزی نداریم، اگر تحریم ها هم برداشته شود، مبالغ آزاد شده، قابل توجه نیست و نمی تواند کاهش منابع ارزی را جبران کند.
    استاد دانشگاه امام صادق(ع) افزود: از هندوستان دو تا 750 هزار دلار طلب داشتیم که دریافت کرده ایم و از چند کشور دیگر نیز طلب داریم که جمع منابع ما 5 میلیارد دلار می شود اما این کافی نیست و اصلا رقم قابل توجهی نیست چرا که دولت حدود 50 درصد کسری بودجه و کلی پروژه نیمه تمام دارد و نمی تواند با این ارقانم مشکلات خود را حل کند.
    وی ادامه داد: وقتی بودجه روی نفت 80 دلار بسته شده و الان قیمت نفت به 50 دلار در هر بشکه رسیده، کسری بودجه بیشتر خود را نمایان می کند که در صورت جبران نشدن، در آینده افزایش قیمت ها و تورم را شاهد خواهیم بود، ضمن آنکه احتمال افزایش قیمت طلا، ارز و حتی زمین و مسکن نیز وجود دارد.
    این اقتصاددان افزود: از طرفی در داخل کشور نیز به جای حمایت از دولت، برایش طرح مشکل می شود، مانند اینکه گفته می شود چرا ظریف دست داده، یعنی واقعا فکر می کنند مشکل ما با دست ندادن یا رابطه برقرار نکردن حل می شود؟ اینگونه نیست ما دلار می خواهیم و تا وقتی این ارتباطات ما اصلاح نشود، سایر اهداف نیز دور از دسترس خواهد بود.
    لازم به ذکر است؛ بررسی روند افزایش نرخ ارز برای همسان سازی نرخ دولتی و بازار آزاد در شش ماه گذشته نشانگر این است که دولت در شهریورماه، عملا ترمز افزایش نرخ ماهانه را برای اجرای سیاست ارز تک نرخی کشیده است؛ گرچه از فروردین تا مرداد، به طور متوسط 37 تومان به نرخ دلار افزوده شده اما در شهریور ماه این افزایش نرخ تنها 10 تومان بوده که نشانگر کاهش 27 تومانی متوسط افزایش ماهانه نرخ ارز نسبت به ماههای گذشته است.
    از طرفی؛ این روزها مردان کابینه نوایی متفاوت از سیاست ارزی دولت به اجرا گذاشته اند به طوریکه وزیر اقتصاد می گوید؛ فعلا قرار نیست سیاست ارز تک نرخی اجرایی شود و تا زمان برداشته شدن تحریمها منتظر می مانیم اما وزیر صنعت می گوید که این سیاست، تا پایان سال اجرایی خواهد شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی