عصر بازار

هراس دلالان از یکسان‌سازی نرخ ارز

بازگشت دلار به مدار صعودی

عصر اعتبار- اتکای دلار به حمایت تازه متولدشده خود در ۳۴۵۰ تومان باعث شد در هفته گذشته نه‌تنها قیمت این ارز در بازار آزاد به کمتر از این حمایت کاهش نیابد،‌ بلکه در ادامه هفته بار دیگر تا آستانه مرز ۳۵۰۰ تومان نیز اوج بگیرد.

هراس دلالان از یکسان‌سازی نرخ ارز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، اتکای دلار به حمایت تازه متولدشده خود در 3450 تومان باعث شد در هفته گذشته نه‌تنها قیمت این ارز در بازار آزاد به کمتر از این حمایت کاهش نیابد،‌ بلکه در ادامه هفته بار دیگر تا آستانه مرز 3500 تومان نیز اوج بگیرد.

    برخلاف ابراز نظرها در محافل اقتصادی رسمی،‌ رصدهای میدانی از بازار ارز حکایت از این می‌کند که این بازار به شدت تشنه قیمت‌های بالاتر و پس گرفتن مواضعی است که سال 92 همزمان با انتخابات ریاست جمهوری و در پی آن توافق هسته‌ای ژنو از دست داد.

    به نظر می‌آید معامله‌گران بازار ارز در هراس از یکسان‌سازی نرخ ارز که بانک مرکزی پیشتر نیت آن را کرده و پیاده‌سازی آن را به ماه‌های پیش روی موکول کرده است، قصد دارند بازار را از حالت تعادلی که در آن بانک مرکزی بتواند هدف خود را عملی کند، خارج سازند.

    نمونه این تلاش‌ها را می‌توان در روزهایی از هفته گذشته به کرات سراغ گرفت. معامله‌گران غیررسمی خیابان منوچهری سعی می‌کنند در ابتدای روز با معاملات کاغذی و اعتباری، که خود «امروزی» و «فردایی» می‌خوانند جو بازار را کنترل و تا حدی خریدار بسازند و در ساعات انتهای روز که تقاضای واقعی کمتر می‌شود با فریادهای تقاضا برای دلار نقدی، بازار را به سمت قیمت‌های بالاتر بکشند؛ امری که روی قیمت گشایش بازار در روز بعد تاثیر بگذارد.

    در سایه همین رفتارها،‌ قیمت دلار در هفته گذشته بین 3450 تا حوالی 3500 تومان نوسان داشت. اما سکه تمام بهار آزادی طرح جدید یا همان سکه امامی نیز با حرکت همگرایی که قیمت طلا در بازارهای جهانی با قیمت ارز در بازار ارز داخلی داشت توانست روندی صعودی را پس از هفته‌ها رقم بزند.

    سکه پس از آنکه روزهای آغازین هفته را با نوسان‌های یک تا دو هزار‌تومانی در محدوده 922 هزار تومان شروع کرد، در ادامه هفته به بیش از 935 هزار تومان افزایش یافت.

    به نظر می‌رسد در صورتی که اونس و دلار بتوانند مرزهای مقاومتی خود را شکسته و سطوح جدیدی را تجربه کنند، سکه به سرعت سطح 950 هزار‌تومانی خود را از بازار پس خواهد گرفت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی