عصر بازار

شاه سعودی برنامه ریاضت اقتصادی اعلام کرد

عصر اعتبار- براساس محتوای این نامه، از جمله این تدابیر، توقف فوری تمام طرح‌های زیرساختی جدید، توقف خرید خودروها، وسایل و تجهیزات، تعلیق استخدام اداری در تمام سطوح و متوقف کردن پرداخت غرامت مالی شهروندان است. عدم انعقاد هر نوع اجاره املاکی که پیش از این اعلام شده است و محدود شدن پرداخت اعتبارات مصوبات و پروژه‌ها به کمتر از ۲۵ درصد اعتبارات بودجه از دیگر تدابیر است.

شاه سعودی برنامه ریاضت اقتصادی اعلام کرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تابناک، برخی منابع اقتصادی آگاه در کشورهای حوزه خلیج‌فارس فاش ساختند «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی به سبب کسری بودجه 20 درصدی ناشی از کاهش درآمدهای نفتی، برنامه ریاضت اقتصادی گسترده را در بخش‌های مختلف دولت اعلام کرده است.

    این منابع افزودند، بارزترین خطوط کلی سیاست ریاضت اقتصادی، کاهش یارانه‌های سوخت، برق، آب و برخی کالاهای اساسی دیگر و شاید حذف کامل آنها باشد. همچنین در همین راستا، امکان اخذ مالیات براساس درآمد و حواله‌های خارجی برای خارجی‌ها و افزایش برخی از هزینه‌های مربوط به تمدید مجوز اقامت، تمدید گواهینامه رانندگی و دیگر خدمات اداری رسمی بررسی می‌شود.

    پیش‌بینی می‌شود که اجرای این تدابیر در بودجه سال آینده عربستان لحاظ گردد که قرار است در ماه دسامبر آتی  اعلام شود.

    روزنامه «گاردین» انگلیس در شماره روز جمعه خود محتوای نامه پادشاه عربستان به وزیر دارایی تحت عنوان «بسیار محرمانه» مورخه 1436/12/14 هـ مصادف با 28/9/2015 م را منتشر کرد. در این نامه بر ضرورت اتخاذ تدابیری برای اجرای ریاضت اقتصادی با هدف کاهش هزینه‌های دولت طی 3 ماه اخیر از بودجه سال جاری تاکید شده است.

    براساس محتوای این نامه، از جمله این تدابیر، توقف فوری تمام طرح‌های زیرساختی جدید،  توقف خرید خودروها، وسایل و تجهیزات، تعلیق استخدام اداری در تمام سطوح و متوقف کردن پرداخت غرامت مالی شهروندان است. عدم انعقاد هر نوع اجاره املاکی که پیش از این اعلام شده است و محدود شدن پرداخت اعتبارات مصوبات و پروژه‌ها به کمتر از 25 درصد اعتبارات بودجه از دیگر تدابیر است.

    پیش‌بینی می‌شود که ساخت و ساز در شهرک دارایی «ملک عبدالله» که قرار بود بزرگترین منطقه در خاورمیانه باشد، به حال تعلیق درآید.

    براین اساس، بهای هر بشکه نفت به کمتر از 50 دلار کاهش یافته که این امر باعث شده است درآمدهای نفتی عربستان که 90 درصد از درآمد ناخالص ملی این کشور را شامل می‎شود، تقریبا به نصف کاهش یابد. برخی نیز کسری بودجه سال جاری را حدود 130 میلیارد دلار ارزیابی می‌کنند؛ چرا که قیمت نفت حدود 90 دلار برای هر بشکه تخمین زده می‌شود.

    شاخص سهام عربستان حدود 30 درصد طی 12 ماه اخیر کاهش یافته است و عربستان سعودی مجبور شد برای مقابله با کسری و مشکلات مالی دیگر به‌ویژه بودجه‌های سنگین جنگ در یمن و سوریه، حدود 75 میلیارد دلار از ذخایر مالی خود که حدود 670 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود را برداشت کند.

    این در حالی است که پیش از این، ملک سلمان در ژانویه گذشته به مناسبت تاجگذاری خود، حدود 30 میلیارد دلار را به عنوان پاداش و افزایش حقوق کارمندان اختصاص داده و همچنین قراردادهایی به ارزش حدود 20 میلیارد دلار برای ساخت تاسیسات هسته‌ای و قراردادهای تسلیحاتی امضا کرده بود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی