عصر بازار

یارانه(۸۵۳)

ملاک دولت برای حذف یارانه/ثروتمند از دید دولت روحانی کیست؟

عصر اعتبار- یارانه نقدی و پرداخت آن به مردم از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم به یکی از چالش های بزرگ اقتصادی دولتی ها تبدیل شده است و پرداخت آن از سوی اقتصادی های دولت مصیبت بزرگ خطاب شده است.

ملاک دولت برای حذف یارانه/ثروتمند از دید دولت روحانی کیست؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از شفاف، یارانه ای که هر چند با توجه به نرخ تورم و وضعیت گرانی ها، مبلغ قابل توجهی نیست، اما بسیاری از مردم قشر متوسط و ضعیف، با همین مبلغ اندک برای زندگی ماهانه خود برنامه ریزی کرده اند و حذف آن می تواند، زندگی آنها را دچار اختلال کند.اما در هر حال حذف یارانه ثروتمندان طبق نظر مجلس باید اجرایی شود و به همین دلیل مساله نحوه شناسایی ثروتمندان مشکل زاست.به عبارت دیگر هنوز تعریف روشنی از ملاک ثروتمند بودن از نظر دولت ارائه نشده است.

    ملاک جدید ثروتمند بودن از دید دولتی ها

    به تازگی، وزیر رفاه تلویحا اعلام کرده،  4 میلیون نفر دیگر از لیست یارانه نقدی حذف خواهند شد.

    علی ربیعی در یک برنامه تلویزیونی خبرهای محدودی از آخرین وضعیت یارانه نقدی مطرح کرد و همچنان بسیاری از سوالات یارانه‌ای را بی‌پاسخ گذاشت.  ربیعی درباره شاخص حذف افراد از یارانه و اینکه تاکنون چند نفر از دریافت یارانه حذف شده‌اند، گفت:‌ در بحث یارانه ابتدا خلاف قانون اجرا شد. اگر زمینه‌های دقیق آن ملاحظه نشود به راه غلط خواهیم رفت. حدود 28 پایگاه اطلاعاتی را در این یک سال اخیر سامان دادیم و با آنها گفت‌وگو کردیم و چیز جدیدی به وجود نیاوردیم.

    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: ما درآمد و هزینه را در 3 فرمول می‌گذاریم؛ مسکن، خودرو، درآمد و حتی سفر می‌تواند دارایی شما محسوب شود. البته آنهایی را که بابت مأموریت به سفر می‌روند جدا کردیم. یکی از اشکالاتی که به وجود آمده بود این بود که کارگرانی را که در خارج بوده و حذف شده بودند، بازگرداندیم. ما از طریق پایگاه‌ها دسترسی به فعالیت‌های اقتصادی داریم اما به حساب‌های بانکی سرک نکشیدیم.

    ربیعی افزود: بیش از 2میلیون و 100هزار نفر را حذف قطعی کردیم که 80درصد شکایت نکردند. در ارتباط با آن 20 درصد هم، زمانی که نشان دادیم چه اموالی در اختیار دارند، 10 درصدشان قبول کردند و رفتند اما آن 10 درصد هم می‌گفتند: بله! شاید این اموال را داشته باشیم اما در خانه بیمار سرطانی یا دانشجو یا تحصیلکرده بیکار داریم.

    وی افزود: شیوه اعتراض را خیلی روان کردیم؛ فرد می‌گوید «من این اموال را دارم» و ما از وی تعهد می‌گیریم که چنانچه نتواند اثبات کند ما آن میزان پرداختی را از آنها خواهیم گرفت. در مرحله آخر هم به تحقیقات میدانی خواهیم رفت که تاکنون به این مرحله ورود نکرده‌ایم.
    وزیر تعاون در پاسخ به این پرسش که چه‌میزان از افراد باید از دریافت یارانه حذف شوند، اظهار کرد: ما می‌خواهیم به تکلیف قانونی که مجلس برای دولت در نظر گرفته، برسیم. طبق قانون مجلس حدود 6 میلیون نفر باید از دریافت یارانه حذف شوند. در کرج بسیاری یارانه‌های خود را به بهزیستی دادند و از این طریق سالانه 5 میلیارد تومان در اختیار بهزیستی کرج قرار گرفته شده است.

    وی افزود: امروز بیمه تأمین اجتماعی بدهی داروخانه‌ها و پزشکان را پرداخت کرده است. بدهی به بیمارستان‌ها تا پایان سال 93 نیز پرداخت شده است. بدهی در بیمه سلامت نیز تا یکشنبه آینده برای سال 93 پرداخت می‌شود و بدهی بخش اعظم پزشکان و داروخانه‌ها نیز در اردیبهشت پرداخت شده است.

    به این ترتیب، ربیعی درباره شاخص‌های حذف هم خودرو، مسکن، دارایی و حتی سفر را معیارهای حذف می‌داند اما تاکید می‌کند به حساب‌های مردم سرک کشیده نشده است! و معلوم نیست اگر این اتفاق نیافتاده پس چگونه دولت از دارایی های مردم آگاه شده است؟!

    حذف دوفوریتی یارانه نقدی

    این سخنان اما در حالی است که همین چند وقت پیش بود که خبر طرح دوفوریتی حذف یارانه نقدی نمایندگان مجلس در سال 95 روی خط رسانه ها رفت که البته اعلام شد،  رد شده است اما بعید نیست  با زیاد تر شدن بار اقتصادی تعهدات دولت، این طرح به تصویب و اجرایی شدن نزدیک شود.

    ماجرا هم از این قرار بود که نادر قاضی پور در گفتگو با مهر از منتفی شدن ارائه طرح دو فوریتی تعدادی از نمایندگان مجلس برای کاهش رقم یارانه نقدی از 45 هزار و 500 تومان به 30 هزار تومان و کاهش آن پس از سه ماه به 15 هزار تومان و در نهایت قطع آن از سال 95 در مجلس شورای اسلامی خبرداده است و اعلام کردهبود: تعدادی از نمایندگان مجلس که این طرح را برای طرح در مجلس امضا کرده بودند، امضای خود را پس گرفتند و تنها 4 تن از نمایندگان از جمله بنده و آقایان مصباحی مقدم، مطهری و محجوب امضای خود را پس نگرفتیم.

    وی خاطرنشان کرده بود: برای اینکه طرح مذکور بتواند در مجلس مطرح شود، نیاز است که حداقل 10 نفر از نمایندگان آن را امضا کرده و خواستار مطرح شدن آن شوند.

    در هر حال، هر چند این طرح فعلا منتفی شده، از آنجایی که دولت برای پرداخت یارانه نقدی با مشکلات کمبود نقدینگی مواجه است و بارها تاکید کرده قادر به ادامه پرداخت یارانه نقدی به تمام افراد جامعه نیست و برهمین اساس حذف دهک های بالای درآمدی را در دستور کار قرار داده است، می توان احتمال بسته شدن پرونده پرداخت‌های نقدی در سال‌های آتی را پررنگ‌تر از سایر سناریوها برشمرد.با این تفاسیر به نظر می رسد حذف یارانه نقدی با چراغ خاموش در راه است و دولت با اعلام ملاک های ثروتمند بودن به زودی بسیاری از مردم را از یارانه بگیری حذف می کند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی