عصر بازار

کارشناس اقتصادی در گفت وگو با عصر اعتبار:

پس انداز دلار رونق گرفته است

عصر اعتبار- یزدان پناه گفت: میزان نرخ تورم و ملموس نشدن اثر کاهشی آن توسط دولت یازدهم، منجر شده تا مردم کشورمان برای پس انداز، ارز در خانه هایشان نگهدارند و دلار را به پول ملی ترجیح دهند به طوری که امروزه، ارزش پس اندازی تومان نسبت به گذشته بسیار کم شده است.

پس انداز دلار رونق گرفته است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» ، محسن یزدان پناه کارشناس مسائل پولی و مالی با اشاره به حبس 20 میلیارد دلار ارز در خانه‌های مردم ایران به "عصر اعتبار" اعلام کرد: ایرانی ها به شرایط آینده امیدوار نیستند و به دنبال یک جایگزین پولی برای خود در افزایش سرمایه هایشان بوده  از این رو در خانه هایشان دلار و ارز پس انداز و ذخیره می کنند.
    وی ادامه داد: قطعا مردم برای افزایش سرمایه و ثروت خود پول باثباتی را جمع آوری می کنند که با تورم بالای 5 درصد درگیر نباشد. بنابراین دلار بهترین گزینه در میان ارزها خارجی به شمار می رود.
    یزدان پناه سیاست های دولت را برای کاهش نرخ ارز شکست خورده دانست و افزود: سال 91 بود که محمود بهمنی  رئیس کل بانک مرکزی  از حبس  17 میلیارد دلار ارز خانگی در کشور  خبر داد. اکنون این رقم به 20 میلیارد دلار رسیده است.
    وی تاکید کرد: این رویکرد را می توان نشات گرفته از 2 رخداد ارزیابی کرد. اول اینکه دولت یازدهم نتوانسته سیاست های خود را در کاهش نرخ تک رقمی تورم عملیاتی کند و اگر در این زمینه نیز کاهش داشته ایم؛ آنقدر ملموس نبوده است.
    این کارشناس اقتصادی ادامه داد: از سویی دیگر تصمیماتی که به نتیجه برجام  مرتبط است،  حرکتی ایستا به خود گرفته و مردم نمی دانند که عاقبت  نتایج طرح برجام چه می شود. آیا  این پروسه طولانی تر از این خواهد شد و یا اینکه همچنان دارایی های ایران بلوکه می ماند؟
    این کارشناس مسائل پولی و مالی با انتقاد از سیاست های ارزی دولت گفت: اوضاع  و احوال دلار در نیمه اول سالجاری خوب بود و حتی قیمت آن به 3050 تومان هم رسید. اما قیمت  دلار این روزها نزدیک به 3500 تومان رسیده و احتمال افزایش آن نیز وجود دارد.
    یزدان پناه تصریح کرد: از این روست که مردم کشورمان ترجیح می دهند به جای تومان که پول ملی ایران است؛ ارز خارجی را  پس انداز کنند تا سرمایه آنها در قبال سیاست های اقتصادی داخلی و خارجی، ارزش خود را از دست ندهد.
    بر اساس این گزارش چندی پیش  بود که حجت الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم  رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه «حدود 20 میلیارد دلار ارز به شکل‌های دلار، یورو و امثال اینها در دست مردم است»، استدلال خود را این گونه شرح می‌دهد:«این چنین مسائلی نیازمند یک اعتماد است و مردم باید اعتماد کنند که اگر به بانک‌ها ارز دادند، همان ارز را پس بگیرند. این اعتماد در دوران تحریم‌ها شکست و متاسفانه بانک‌های ما به عهد خود وفا نکردند.
    مصباحی‌مقدم همچنین تاکید دارد: این رشد نرخ پس انداز دلار در حالیست که در دولت یازدهم نرخ ارز از یک ثبات نسبی برخوردار بوده است ولی  در این شرایط هنوز ارزها را حفظ کرده‌اند، یک امید به این است که شاید قیمت ارز بالا برود و اگر هم بالا نرود عیبی ندارد، سرمایه آنها که حفظ شده است.
    وی یاد آور می شود: مردم اخیرا دیدند قیمت ارز حتی نسبت به اخبار خوشحال‌کننده هم بالا رفته و قیمت آن کاهش پیدا نکرده بنابراین پس انداز دلار توسط مردم، روندی صعودی به خود گرفته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی