عصر بازار

مدیرعامل بانک مسکن با وزیر امور شهرسازی افغانستان دیدار کرد

عصر اعتبار- وزیر امور شهرسازی افغانستان به منظور حل مشکل مسکن در افغانستان با استفاده از تجربیات بانک مسکن در بخش تأمین مالی مسکن با توجه به قدمت ۷۶ساله بانک، با مدیرعامل و اعضای هیات مدیره این بانک دیدار و از بانک مسکن درخواست همیاری کرد.

مدیرعامل بانک مسکن با وزیر امور شهرسازی افغانستان دیدار کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، دکتر محمدهاشم بت شکن مدیرعامل بانک مسکن در این دیدار گفت:آماده هرنوع همکاری درزمینه آموزش و انتقال تجربه به کشور افغانستان هستیم تا این کشورنیز به توسعه لازم در بخش مسکن و ساختمان برسد.
    وی در ادامه با ارایه تاریخچه ای از فعالیت و خدمات بانک مسکن با اشاره به فعالیت 76 ساله این بانک در حوزه مسکن و ساختمان گفت: بعد از انقلاب اسلامی 21میلیون واحد مسکونی درکشور ساخته شده است که تأمین مالی یک سوم این واحدها توسط بانک مسکن انجام شده است.
    بت شکن افزود: بانک مسکن در حال حاضر از حیث مانده تسهیلات بزرگترین بانک کشور است. ویژگی های اصلی بانک مسکن از نظر تسهیلات را طولانی بودن سررسید تسهیلات و نرخ سود پایین عنوان کرد و حوزه فعالیت بانک مسکن در بخش تسهیلات را در سه حوزه پرداخت تسهیلات خرید و ساخت برای افراد جامعه،پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان و انبوه سازان و پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان مصالح ساختمانی برشمرد.
    مدیرعامل بانک مسکن با تاکید بر ابزارهای لازم برای تأمین مالی و تجهیز منابع در بانک مسکن گفت:بانک مسکن بر اساس تجارب کشورهایی مثل آلمان و انگلیس صندوق های پس انداز و تسهیلات مسکن راه اندازی کرد تا افراد بتوانند با سپرده گذاری و طی مدت انتظار مورد نظر از تسهیلات لازم برای خرید واحد مسکونی بهره مند شوند. روش دیگر خطوط اعتباری است که بانک مرکزی می دهد. از آنجایی که بانک مسکن یک بانک دولتی است و طبق قانون جمهوری اسلامی ایران مقرر شده به عنوان یک بانک تخصصی توسعه ای ،دولتی باقی بماند و از طرفی دارای شبکه دسترسی وسیع حدود 1300 شعبه با تقریباً 14 هزار نفر پرسنل امکان ارائه خدمات در کل کشور را دارد، مشمول این روش شده است .
    بت شکن همچنین طرح مسکن مهر را به عنوان یکی دیگر از مدلهای تأمین مالی عنوان کرد که حدود دو میلیون و 370هزار واحد مسکونی با اعتباری معادل 450هزار میلیارد ریال ساخته شده است.
    وی مدل دیگر تأمین مالی در بانک مسکن را مدل رقابتی یا نرخ های آزاد برشمرد که بر این اساس سپرده به شکل رقابتی از بازار جذب و به نرخ رقابتی به مشتری ارایه می شود. این مدل برای افرادی که نمی خواهند از امکانات دولت استفاده کنند کاربرد دارد .
    بت شکن با اشاره به اینکه در حال حاضر تمامی بانک های کشور مجوز اعطای تسهیلات خرید و ساخت مسکن را دارند افزود: با توجه به امکانات موجود و توان پس انداز بخشی از مردم عمده توجه بانک مسکن به اقشار متوسط جامعه است.
    مدیرعامل بانک مسکن تصریح کرد:این بانک علاوه بر فعالیت اصلی خود شرکت تأمین سرمایه به منظور تأمین مالی پروژه های ساخت و ساز از طریق بازار سرمایه و با انتشار اوراق بهادار ایجاد کرده است.
    وی با اشاره به وجود اقشار با توان مالی پایین در کشور افغانستان گفت : چنانچه دولت افغانستان وارد عمل شده و با دادن منابع به بانک های افغانستان ویا یارانه نرخ سود تسهیلات امکان تأمین مسکن برای مردم افغانستان را فراهم نماید، بخشی از مشکل مسکن حل خواهد شد .
    بت شکن همچنین پیشنهاد داد نهادهای تخصصی مالی منطقه ای در بخش مسکن در افغانستان راه اندازی شود تا بر اساس ساختار و ویژگی های هر منطقه ساخت و ساز انجام شود.
    ابوالقاسم رحیمی انارکی عضو هیات مدیره بانک مسکن نیز طی سخنانی به بیان تاریخچه و نحوه شکل گیری صندوق های پس انداز مسکن پرداخت.
    وی با اشاره به افتتاح صندوق پس انداز مسکن در سال 1337گفت: این صندوق فراز و فرودهایی تا قبل و بعد از انقلاب اسلامی داشت و با اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا فعالیت آن متوقف گردید و مجدداً در سال 1369 این صندوق احیا شد و توانست انواع مختلف تسهیلات به متقاضیان پرداخت کند.
    وی صندوق پس انداز مسکن ویژه کارکنان دولت،صندوق پس انداز مسکن جوانان و حساب سپرده ممتاز را از دیگر روشهای بانک مسکن در حوزه تامین مالی بخش مسکن عنوان کرد و به بیان مزایای هریک از این صندوق ها پرداخت.
    رحیمی انارکی با اشاره به احتمال مواجه شدن این صندوق ها با کسری منابع افزود: انتشار اوراق رهن ثانویه یکی از موارد پیشگیری از کمبود منابع در این صندوق ها است تا از این طریق بانک ها دارایی های خود که در رهن است را فروخته و تبدیل به پول نمایند.
    وی با اشاره به پرداخت بیش از 3میلیون فقره تسهیلات خرید و ساخت واحد مسکونی در قالب صندوق پس انداز مسکن و نیز حساب ممتاز از سال 1369 به بعد تاکید کرد :در این روش ها سعی داریم علاوه بر تسهیلات بانک از سپرده خود مردم و سایر دارائیهای آنها در تأمین مالی مورد نیاز مسکن آنها استفاده کنیم.
    در ادامه این دیدار سید سعادت منصور نادری وزیر امور شهرسازی افغانستان نیز طی سخنانی یکی از اهداف سفر به ایران را دیدار با مسوولان بانک مسکن واستفاده از تجارب آنها در بخش مسکن و ساختمان برشمرد.
    وی بانک مسکن را بزرگترین بانک در ایران در بخش ساختمان و مسکن قلمداد کرد و تأکید کرد:ابزارهای مورد استفاده بانک مسکن در این بخش می تواند به حل مشکل مسکن در کشور افغانستان کمک کند.
    وزیر امور شهرسازی افغانستان با اشاره به نیاز 100 هزار واحد مسکونی در این کشور بر اجرای طرح هایی همچون مسکن مهر در تأمین این واحدهای مسکونی در افغانستان تأکید کرد.
    وی بیشترین اقشار کشور افغانستان را ضعیف عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد با تأمین مسکن این اقشار با حمایت های بانک مسکن بتوان این اقشار را از ضعیف به متوسط ارتقا داد.
    وزیر امور شهرسازی افغانستان درادامه سخنان خود همکاری بانک مسکن در انتقال تجارب خود به کشور افغانستان و رونق ساخت و ساز در این کشور را خواستار شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو