عصر بازار

کانون شرکت های لیزینگ ایران

کمیته تدوین روش های نوین لیزینگ در ایران شروع به کار کرد

عصر اعتبار- پس از آنکه دبیرکل کانون شرکت های لیزینگ ایران هادی اصفهانی را به عنوان مشاور خویش برگزید کمیته ای تحت عنوان کمیته تدوین روشهای نوین لیزینگ در ایران با محوریت اجرای آزمایشی عقد لیزینگ عملیاتی به ریاست ایشان در دستور کار کانون قرار گرفت . متعاقبا اولین جلسه کمیته در روز سیزدهم مهرماه باحضور مدعوین و مدیران عامل دو شرکت نیروخودرو آسیا و سیر و سفر فرودگاه با دستور جلسه تبیین اهداف و نیز تعیین اعضا و کارگروه های زیر مجموعه کمیته، در محل کانون شرکت های لیزینگ ایران برگزار شد.

کمیته تدوین روش های نوین لیزینگ در ایران شروع به کار کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، در این جلسه آقای هادی اصفهانی رئیس کمیته ضمن معرفی اعضاء هدف از برگزاری کمیته مذکور را عدم ایجاد شرایط و بسترسازی در صنعت لیزینگ ایران جهت ورود شرکتهای لیزینگ به عقودی دانست که درحال حاضر صنعت لیزینگ دنیا برپایه آنها هدف گذاری و اجرا میگردد. وی یکی از مهمترین عقودی که امروزه در تمامی کشورهایی که توانسته اند در صنعت لیزینگ به موفقیت های چشمگیری دست یابند را لیزینگ عملیاتی برشمرد و گفت: متأسفانه درحال حاضر با دستورالعمل هایی که بانک مرکزی برای فعالیت شرکتهای لیزینگ تدوین کرده است فعالیت لیزینگ­ها محدود به عقد اجاره به شرط تملیک و فروش اقساطی شده است که این عقود در واقع فعالیتی است که بانک ها نیز میتوانند انجام دهند و این مسأله لیزینگ ها را از فعالیت های اثرگذار و تخصصی آنها دور کرده است. رئیس کمیته تدوین روشهای نوین صنعت لیزینگ در ایران یکی از دلایل اصلی برخی ناکامی ها در شرکتهای لیزینگ معتبر را عدم استفاده از عقد لیزینگ عملیاتی که پایه و اساس اصلی صنعت لیزینگ می باشد دانست و افزود: آنچه این کمیته به درخواست دکتر شیروانی دبیرکل کانون درصدد احقاق آن می باشد، شبیه سازی لیزینگ عملیاتی و درپی آن انجام آزمایشی پروژه فوق در کانون و در  نهایت پس از تدوین دستورالعمل ها و روش های اجرایی آنها می باشد که با کسب مجوزهای لازم از بانک مرکزی عقد لیزینگ عملیاتی در شرکتهای لیزینگ و شرکتهای خودروساز کلید خواهد خورد.

    ایشان تحقق این مسأله را در گرو شفاف سازی مناسب، ایجاد بستر فرهنگی لازم در بین مردم و نیز همکاری و مساعدت بانک مرکزی بیان کرد. هادی اصفهانی ضمن تشریح پروپزال و پیاده سازی پروژه لیزینگ عملیاتی در ایران، اشخاص عضو کمیته را از فعالان و علاقمندان باتجربه در صنعت لیزینگ بیان کرد و تصریح کرد: دعوت از این اشخاص در قالب کارگروه های زیرمجموعه کمیته در کنار شرکت خودروسازی دیارخودرو به عنوان تأمین کننده خودرو و نیز شرکت سیر و سفر فرودگاه به عنوان شرکت علاقمند به اجاره خودرو به روش لیزینگ عملیاتی، اولین گام درجهت شروع فعالیت کمیته فوق باشد.

    همچنین وی با اشاره به کارگروه های زیرمجموعه کمیته گفت: 8 کارگروه به سبب تدوین هریک از دستورالعمل­ها و نیز سهولت در اجرای لیزینگ عملیاتی انتخاب شده است که هریک از آنها فعالیت خود را زیرنظر سرگروه منتخب انجام خواهند داد. ایشان همچنین پیش­بینی نمود برنامه­های کارگروه ها در 4 فاز مطالعات تطبیقی، تهیه زیرساخت های لازم و تأمین اسپانسر، اجرای آزمایشی و ساختاردهی فعالیت و نیز اجرا و گسترش فرهنگ اجرا شود.

    در ادامه هریک از اعضا ضمن معرفی خود نقطه نظراتشان را درخصوص لیزینگ عملیاتی، اهداف کمیته و شرایط تحقق آن بازگو کردند.

    در این خصوص دکتر قنبری مدیرعامل شرکت نیروخودرو آسیا نیز ضمن استقبال از اجرایی شدن لیزینگ عملیاتی گفت: درصورت تحقق این امر علاوه بر اینکه بازار جدیدی در پیش روی خودروسازان گشوده خواهد شد، شرکتهای طرف قرارداد نیز از مزایای این فعالیت بهره مند خواهند شد. ایشان با تعیین شرایط پرداخت اقساط و تحویل خودرو و نیز چگونگی عقد قرارداد، لیزینگ عملیاتی را برای هر دو طرف قرارداد دارای مزیت بسیاری دانست.
    همچنین دکتر ناظم زاده از پیشکسوتان صنعت لیزینگ ایران و عضو کارگروه بین الملل تشکیل این کمیته را ارزشمند و اثرگذار دانست و افزود: امروز زمان آن است که صنعت لیزینگ خود را با لیزینگ بین الملل تطبیق دهد و یکی از الزامات آن احیاء عقودی چون عقد لیزینگ عملیاتی در کشور است. در نهایت با نظر اعضا مقرر گردید:
    1ـ اعضاء و سرگروه های هریک از کارگروه های زیرمجموعه کمیته به شرح ذیل فعالیت خود را آغاز کنند:

    الف) کارگروه لیزینگ: آقایان اصفهانی، ژوله و خانم شریفی (سرگروه آقای ژوله)
    ب) کارگروه حقوقی: آقایان: عرفانی، ستاری، عارفی کیا (سرگروه آقای عارفی کیا)
    ج) کارگروه قراردادها: آقایان صیدایی، خوشدل، جراحی (سرگروه آقای جراحی)
    د) کارگروه مالی: آقایان ازگلی نژاد، صابری، پورعباس، یزدان دوست، فرساد (سرگروه آقای دکتر فرساد)
    هـ) کارگروه بین­الملل: خانم ها حامدی و ساسانی و آقایان: دکتر ناظم زاده و دکتر سلطان زاده (سرگروه خانم حامدی)
    و) کارگروه بازرگانی: آقایان اصفهانی، قنبری، صابری (سرگروه آقای قنبری)
    ی) کارگروه اجرائیات (اعضاء متعاقباً اعلام میشوند)
    2ـ برنامه هریک از کارگروه ها توسط خانم ساسانی در اختیار سرگروه ها قرار گیرد و پس از انجام هماهنگی های لازم زمان برگزاری هریک از جلسات کارگروه ها در محل کانون تعیین گردد.
    3ـ مدیرعامل شرکت دیارخودرو اعلام آمادگی نمود 5 دستگاه خودرو به جهت شروع پروژه در اختیار کانون قرار دهد.

    4ـ هماهنگی های لازم با بانک مرکزی جهت اخذ مجوز اجرای آزمایشی لیزینگ عملیاتی به عمل آید و در این خصوص دبیرجلسه اقدامات لازم را به منظور برگزاری جلسه ای باحضور نمایندگان کانون و آقای دکتر تهرانفر به عمل آورد.

    5ـ نامه­ای به انجمن بین المللی تأمین مالی و لیزینگ (IFLA) بمنظور دریافت خدمات آموزشی، مشاوره و . . .، توسط خانم حامدی تهیه و به انجمن مذکور ارسال گردد.

    6 - ساز و کارهای لازم درخصوص تأمین منابع مالی درجهت پیشبرد اهداف پروژه اندیشیده شود.

    حاضران:

    رئیس جلسه: آقای هادی اصفهانی (معاون اجرایی شرکت لیزینگ صنعت و معدن)

    دبیرجلسه: خانم عاطفه ساسانی (مدیر روابط عمومی کانون شرکتهای لیزینگ ایران)
    آقایان: مهدی ناظم زاده (پیشکسوتان صنعت لیزینگ)؛ مرتضی یزدان دوست (رئیس حسابداری لیزینگ صنعت و معدن)؛ محمدعلی صبوری (کارشناس لیزینگ جامع سینا)؛ سیدشهاب الدین پورعباس (مدیر سرمایه گذاری و اقتصادی لیزینگ امید)؛ حسام الدین ژوله (مدیر واحد لیزینگ و قراردادهای لیزینگ امید)؛ علی خوشدل (مدیر امور مشتریان و وصول مطالبات لیزینگ پاسارگاد)؛ سیدرسول صیدایی (مدیر طرح و برنامه لیزینگ ایران)؛ علیرضا عارفی کیا (مدیر امور حقوقی لیزینگ ایران)؛ آرش ستاری(معاون اجرایی کانون شرکتهای لیزینگ ایران) مهدی صابری(مدیر مالی و اداری کانون شرکتهای لیزینگ ایران)؛ فردین قنبری (مدیرعامل نیروخودرو آسیا)؛
    خانم ها: سمیه حامدی (مدیر تحقیق و توسعه لیزینگ صنعت و معدن)؛ فرح شریفی (از فعالین صنعت لیزینگ)؛ فاطمه بایرامی (مدیر اجرایی شرکت سیر و سفر فرودگاه)؛

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی