عصر بازار

افزایش تورم و کاهش ۶ میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی برای اقتصاد ترکیه

عصر اعتبار- پس از پیش بینی صندوق بین‌المللی پول از کاهش رشد اقتصادی در این کشور طی سال جاری، دولت ترکیه هم چشم انداز رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۱۵ کاهش داد.

افزایش تورم و کاهش ۶ میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی برای اقتصاد ترکیه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، بنا به گزارشی که اخیرا از سوی منابع رسمی دولت ترکیه منتشر شده است، دولت آنکارا چشم انداز رشد اقتصادی این کشور در سال 2015 را از 4 درصد پیش بینی قبلی به 3 درصد کاهش داده است.

    از سوی دیگر دولت این کشور چشم انداز رشد اقتصادی ترکیه در سال های 2016 و 2017 را نیز کاهش داده است.

    بر اساس این گزارش، پیش بینی دولت ترکیه از رشد اقتصادی این کشور در سال 2016 از 5 درصد قبلی به 4 درصد کاهش یافته است.

    از سوی دیگر آنکارا رشد اقتصادی ترکیه را در سال 2017 نیز 4.5 درصد پیش بینی کرده است که در مقایسه با پیش بینی قبلی 0.5 درصد کاهش داشته است.

    در این گزارش، نسبت به افزایش بهره بانکی دلار که احتمالا در سه ماهه پایانی سال جاری توسط کاخ سفید انجام می گیرد ابراز نگرانی شده است چرا که این اقدام در زمانی که اقتصاد ترکیه در حال طی کردن روند بهبود است می تواند به بازار نو ظهور جهانی فشار وارد کند.

    بنا به این گزارش، علی رغم روند رو به بهبود اوضاع اقتصادی در آمریکا، تأثیرات بحران های اقتصادی جهانی در اتحادیه اروپا و کشورهای توسعه یافته همچنان محسوس است و بهبود اقتصاد جهانی نیز کند شده است.

    این گزارش تأکید کرده است که روند کاهش رشد اقتصادی چین که شامل نظام بانکی و مشکلات بازار سرمایه در این کشور می شود، می تواند به دیگر نقاط جهان نیز سرایت کند.

    بر اساس این گزارش، در پایان سال جاری تولید ناخالص داخلی ترکیه به 663 میلیارد دلار خواهد رسید که حدود 6 میلیارد دلار کمتر از پیش بینی قبلی در این کشور خواهد بود.

    این گزارش تولید ناخالص داخلی ترکیه را معادل 730 میلیارد دلار در سال 2016، 810 میلیارد دلار در سال 2017، و 900 میلیارد دلار در سال 2018 پیش بینی کرده است.

    طی هفته جاری، صندوق بین المللی پول، رشد اقتصادی ترکیه در سال جاری را 3 درصد و در سال 2016 را 2.9 درصد پیش بینی کرد.

    دولت آنکارا همچنین قصد دارد سهم کسری حساب جاری این کشور را از 5.2 درصد در پایان سال جاری به 4.4 درصد در سال 2018 برساند.

    یکی دیگر از مهمترین مسائلی که در این گزارش به آن اشاره شده است، پیش بینی افزایش نرخ تورم در ترکیه است به گونه ای که تا پایان سال جاری نرخ تورم در ترکیه به 7.6 درصد افزایش خواهد یافت که نسبت به پیش بینی قبلی 1.3 درصد افزایش داشته است.

    بر اساس این پیش بینی ها، صادرات ترکیه نیز از 173 میلیارد دلار در چشم انداز پیشین به 143 میلیارد دلار کاهش یافته است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی