عصر بازار

موضعگیری جدید معاون نظارتی؛ تغییر دستورالعمل صرافی‌ها از قانون تا اجرا

عصر اعتبار- با وجود اینکه دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها صراحتا بر لزوم ارائه گواهی مسدودی حساب به مبلغ سرمایه ۴ میلیارد تومانی تاکید دارد، معاون نظارتی بانک ضمن رد این لزوم می‌گوید: این همان داستان‌هایی است که درست کردند.

موضعگیری جدید معاون نظارتی؛ تغییر دستورالعمل صرافی‌ها از قانون تا اجرا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، حمید تهران‌فر روز گذشته درگفت‌وگویی درخصوص تامین سرمایه 4 میلیارد تومان برای صرافی‌های کلان‌شهرها گفت: اینکه گفته‌اند (صرافی‌ها) 4 میلیارد تومان پول دادیم، کسی نداده است. باید سرمایه‌شان 4 میلیارد تومان باشد اما اینگونه نیست که پیش ما مدت‌ها بلوکه شود. این همان داستان‌هایی است که درست کردند.

    به گزارش فارس، معاون نظارتی بانک مرکزی در حالی این را مطرح می‌کند که براساس بند 2 ماده 8 و ماده 11 دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها، صرافان باید سرمایه خود را نزد یکی از موسسات اعتباری (بانک) تودیع کرده و گواهی مسدودی به بانک مرکزی ارائه کنند.

    عباس مسعودی رئیس انجمن سکه و صراف استان تهران با اشاره به صحبت‌های معاون نظارتی بانک مرکزی به فارس گفت: یکی از موارد مورد بحث همین بلوکه شدن سرمایه در حساب صرافی رقیب است.

    وی افزود: طبق بند 2 ماده 8 دستورالعمل صرافی‌های تضامنی باید سرمایه را بانک‌ها مسدود کنند در حالی که این موسسات سهم 70 درصدی در صرافی‌های بانک‌های دارند که این برخلاف قانون تجارت و اصل 44 است.

    مسعودی با بیان اینکه صحبت تهران‌فر نظر شخصی است، گفت: طبق دستورالعمل صرافی‌های تضامنی باید سرمایه خود را نزد موسسه اعتباری (بانک) مسدود کرده و گواهی آن را ارائه دهند.

    وی تصریح کرد: اگر آقای تهران به این نتیجه رسیده‌ است، امیدواریم گزارشی در این باره به شورای پول و اعتبار ارائه کند تا دستورالعمل اصلاح شود.

    به گزارش فارس، در ماده 11 دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها آمده است: حداقل مبلغ سرمایه اولیه به منظور تأسیس صرافی متعلق به مؤسسه اعتباری و نیز صرافی در شهر تهران و شهرهای بزرگ (اصفهان، اهواز، تبریز، شیراز، کرج و مشهد )

    مبلغ چهل میلیارد ریال و در سایر شهرها مبلغ بیست میلیارد ریال تعیین م ی گردد؛ که لازم است قبل از ثبت صرافی تمامًا به صورت نقدی نزد یکی از مؤسسات اعتباری تودیع گردد.

    همچنین ماده 8 می‌گوید: مؤسسین باید به همراه تقاضای خود، مدارک و اطلاعات زیر را به بانک مرکزی ارائه و اعلام نمایند:

    8-1 پرسشنامه بانک مرکزی پس از تکمیل؛

    8-2 گواهی مسدودی حساب از مؤسسات اعتباری به میزان مبلغ سرمایه پیشنهادی؛

    8-3 اساسنامه نمونه پس از تکمیل؛

    8-4 صورت جلسه هیأت مؤسس؛

    8-5 نام و مشخصات، میزان تحصیلات و سابقه فعالیت مؤسسین با ذکر میزان سرمایه در شرکت سهامی خاص یا سهم الشرکه در شرکت تضامنی، به ضمیمه مدارک مثبته؛

    براساس این گزارش، اینکه تدوین کننده دستورالعمل در مقام اجرا و با هدف تسهیل فرایند صدور مجوز تغییراتی اعمال کند که مغایر با متن دستورالعمل مصوب است، به هیچ وجه زیبنده نیست و این خود به نوعی تخلف محسوب می‌شود.

    تغییر در اجرای دستورالعمل نیازمند تغییر متن آن در شورای پول و اعتبار است و اگر بانک مرکزی به این نتیجه رسیده که نیازی به بلوکه کردن سرمایه صرافی‌ها نیست، باید آن را عینا در متن دستورالعمل بگنجاند چرا که در غیر این صورت کاری خلاف قانون انجام گرفته است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی