عصر بازار

توسعه اکتشاف درسرزمین پنجمین مصرف کننده جهان

جویندگان طلا به ایران می آیند

عصر اعتبار- تاریخ کهن این سرزمین گواهی می دهد ایرانیان از دوره باستان به استخراج طلا مبادرت می ورزیدند و وجود نامهای قدیمی نظیر زرکوه، زرمهر، زرشوران و غیره گواه این مطلب است که معدنکاری طلا و مس در کشورمان از سابقه چند هزار ساله برخوردار بوده و امروز توافق برجام بستر حضورخارجیها برای کشف خوشرنگترین فلز را در این خاک زر نشان فراهم ساخته است.

جویندگان طلا به ایران می آیند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، توافق بر سر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) میان 1+5 و جمهوری اسلامی که تیرماه امسال پس از مذاکرات 12ساله، فضایی دیگر را پیش روی قرار داد، بدنبال آن حضور هیاتهای بزرگ و کوچک مختلف تجاری کلید خورد که تاکنون از اقصی نقاط جهان در ایران حاضر شده اند از هیات 250 نفره اتریشی که ریاست آن را رئیس جمهور این کشور برعهده داشته تا گروه چند نفره که هریک بخشی عرصه های کاری درایران را هدف گرفته اند. میهمانان خارجی بیشترین تقاضا را برای حضور در زمینه های اقتصادی مطرح کرده اند و در این بین برخی شرکت های چینی، قزاقستانی، فرانسوی و انگلیسی برای سرمایه گذاری در معادن طلای ایران وارد مذاکره شده اند.
    گفته می شود، عمده ذخایر طلا در مناطق آفریقا، آمریکای لاتین و آسیای میانه روبه پایان گذاشته، بنابراین کشورهای یادشده با توجه به جذابیت به وجود آمده، استخراج طلای ایران را برای ادامه فعالیت های خود برگزیده اند تا کار جدیدی را آغاز کنند.
    تازه ترین اخبار اینکه، علی اصغرزاده مدیرکل اکتشاف سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو)اعلام کرد: نیمه مهرماه جاری یکی از محدوده های طلای کشور به نام نیکوییه (محدوده تاکستان)در استان قزوین برای مشارکت بخش خصوصی به فراخوان گذاشته شده که یک شرکت اروپایی برای مشارکت در این طرح ابراز تمایل کرده است.
    گزارشها نشان می دهد، اقدامات اولیه روی این محدوده انجام شده و اکنون در بخش اکتشاف نیمه تفصیلی قرار دارد.
    به گفته اصغرزاده بخش خصوصی تا بیست وششم مهر ماه جاری می تواند نسبت به خرید اسناد مشارکت و شرکت در این فراخوان اقدام نماید.
    آمارهای گذشته وزارت صنعت، معدن وتجارت حاکی است، ورود معدن داشکسن (قروه در استان کردستان)به چرخه تولید طلا موجب می شود که ظرفیت تولید کشور در این بخش به سالانه حدود 10 تن برسد.
    براساس آمار شورای جهانی طلا، میزان تقاضا برای مصرف و سرمایه گذاری طلا در هند سال 2014 به بیش از 842.7 تن رسید، درحالی که چین رقم مصرف خود را 813.6 تن در این سال ذکر کرد.
    چین، هند، آمریکا و روسیه از مصرف کنندگان شاخص طلا معرفی شده اند و در سال 2014 رقم تقاضای جهانی این فلز دو هزار و 153 تن ثبت شد.
    به گفته مدیرکل اکتشاف و سرمایه گذاری ایمیدرو، تاکنون تعدادی از شرکت های داخلی برای حضور در مناقصه طلای نیکوئیه ابراز تمایل کرده اند و مساحت محدوده نیکوییه حدود 10 کیلومترمربع است و کارهای اولیه روی این محدوده انجام شده و به مرحله امید بخش دست یافته ایم.
    اصغرزاده، سیاست ایمیدرو درباره پهنه های اکتشافی را، شناسایی و پی جوی پهنه ها ذکر کرد که مراحل اکتشافات عمومی و تفصیلی با ریسک کمتر از طریق مشارکت با بخش خصوصی انجام شود.
    به اعتقاد مدیرکل اکتشاف ایمیدرو چنانچه بخش خصوصی علاقه مند به مشارکت در پهنه های معدنی باشد این آمادگی وجود دارد که بتوان برای نیکوئیه سرمایه گذار یافت و این روش را به عنوان مدلی موفق در مشارکت با بخش خصوصی ادامه خواهیم داد.
    بهروز برنا معاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور براین عقیده است که در ایران حداقل دو معدن طلا در کلاس جهانی وجود دارد.
    آذربایجانهای شرقی، غربی، اصفهان، کردستان، کرمان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، مرکزی، قم و همدان به عنوان استانهایی معرفی شده اند که در آنها وجود ذخایر طلا به اثبات رسیده است.
    آمارهای مختلفی در ارتباط جایگاه ایران از لحاظ مصرف و تولید طلا وجود دارد، تازه ترین ارقام منتشر شده حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران در بین بیش از یکصد کشور جهان، رتبه چهل و ششم را از آن خود ساخته و در عین حال در بین آسیایی ها کشورمان جایگاه دوازدهم را دارد، اما موضوع مصرف ایرانی ها را در بین 10 کشور شاخص جای داده و در گزارشهای دیگر ایران پنجمین مصرف کننده این فلز خوشرنگ است.
    جمهوری اسلامی ایران ایران به سبب قرار گرفتن روی کمربند کانی سازی طلا، پتانسیل بالایی برای افزایش ظرفیت تولید این ماده معدنی در اختیار دارد و اکنون 74 کانسار طلا در ایران شناخته شده که زرشوران و آق دره در آذربایجان غربی، داشکسن در کرستان، موته در استان اصفهان، کوه زر در استان خراسان رضوی و خارونا در استان آذربایجان شرقی مهمترین کانسارهای این فلز در ایران به شمار می آیند.
    انتظار می رود اقدام سازمان ایمیدرو در فراخوان برای طلای نیکوئیه قزوین یکی از آثار موثری که به دنبال داشته باشد، ورود فناوری جدید اکتشاف و استحصال طلا به کشور باشد، اعمال تحریم های ظالمانه بر ضد کشورمان، مانعی بزرگ برای ورود فناوریهای نوین در زمینه های مختلف به کشور شد.
    قرار است شرکتهای متقاضی مشارکت در سرمایه گذاری برای استخراج طلای نیکوئیه از نظر صلاحیت علمی و مالی مورد ارزیابی قرار گیرند و پس از احراز صلاحیت، برنامه اجرایی این طرح دنبال می شود.
    پیش از این سازمان ایمیدرو اعلام کرد: عملیات جدید اکتشاف طلا در منطقه ای به وسعت 114 کیلومتر مربع درحوالی شهرستان اردستان (واقع در استان اصفهان) درمعدن کوه دم موجب شناسایی قطعی ذخیره حدود یک میلیون تن کانسنگ طلا در یکی از پنج ناهنجاری زمین(آنومالی) منطقه شد.
    ذخیره احتمالی معدن یادشده چهار میلیون تن برآورد شده و کانسنگ طلا نیز عیار 1.5 گرم در تن دارد.
    گسترش فعالیت معدنی با هدف افزایش میزان ذخایر طلا و تولید آن، موجب شد تا حوزه اکتشاف شامل اجرای عملیات اکتشافی در مناطق کوه دُم اردستان و موته (چاه خاتون، سنجده، دره اشکی و غیره) اصفهان انجام داده که به اکتشاف بیش از 9 تن طلای خالص انجامید.
    اکنون مجتمع طلای موته اصفهان سالیانه 280 تا 300 کیلوگرم شمش طلا تولید می کند و در 295 کیلو متری جنوب غربی تهران و هفت کیلومتری شمال غرب روستای موته از توابع شهرستان برخوار و میمه در استان اصفهان واقع است.
    مجتمع طلای زرشوران در استان آذربایجان غربی(تکاب)با ظرفیت سالانه سه تن طلا با عیار 24 آبان ماه سال گذشته توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور افتتاح شد.
    امروز شرایط اجرایی شدن توافق برجام با تصویب مجلس شورای اسلامی فراهم شده و کشورهای اروپایی ، آسیایی ، آفریقایی و اقیانوسیه بیش از هر زمان برای فعالیت در عرصه های مختلف اقتصادی ابراز علاقمندی می کنند ، این امر در بخش طلا این روزها استقبال شایان خود را به دنبال داشته است ، انتظار می رود با واقع بینی و تدبیر دولت یازدهم ، امیدواری رونق اقتصادی از توسعه فعالیت معادن و صنایع معدنی فراهم آید .

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی