عصر بازار

داده‌های بد آمریکا اونس را به قله ۵/ ۳ ماهه برد

سردرگمی دو عاملی بازارهای جهانی

عصر اعتبار- آنچه در روزهای کاری این هفته بیش از هر چیزی در بازارهای جهانی جلب توجه کرده، تشدید عدم قطعیت میان معامله‌گران است. این عدم قطعیت ناشی از دو عامل است؛ اول تداوم تضعیف اقتصاد چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان است و دوم تردید سیاست‌گذاران پولی ایالات متحده که بزرگ‌ترین اقتصاد جهان است. در حالی که وضعیت چین، نگرانی‌ها درباره آینده اقتصاد جهان را تشدید کرده، تعویق احتمالی افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو به سردرگمی بازارها افزوده است. هر دو عامل دارای تضادهای درونی نیز هستند.

سردرگمی دو عاملی بازارهای جهانی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، نگرانی‌های چینی در ماه‌های گذشته بارها بازارهای سهام جهان را دچار آشوب کرده است. با انتشار داده‌های بدتر از انتظار از اقتصاد آمریکا و جدی شدن تعویق افزایش نرخ‌های بهره، شاخص‌های سهام در دو هفته گذشته وضعیت مناسب‌تری داشتند و طولانی‌ترین دوره رشد از ماه فوریه را ثبت کردند،‌ اما داده‌های جدید از اقتصاد چین بازارهای سهام را دوباره از روز سه‌شنبه با افت روبه‌رو کرده‌اند. در حالی که نگرانی‌های چینی به این ترتیب می‌تواند تقاضا برای پناهگاه‌های سرمایه‌ای مانند طلا را افزایش دهد، کند شدن حرکت موتور اقتصاد چین بازار کالاهای پایه از جمله فلزهای گرانبها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، اما این تضاد در مورد عامل دوم ابهام بازارها نیز وجود دارد. در حالی که ادامه احیای اقتصاد آمریکا احتمال افزایش نرخ‌های بهره را افزایش داده بود، آشوب بازارهای نگران چین و انتشار گهگاه آمار بد از اقتصاد آمریکا چند روزی است احتمال تعویق افزایش نرخ بهره وجوه فدرال رزرو را تا سال 2016 مطرح کرده و این ابهام نیز به سردرگمی‌های معامله‌گران افزوده است.
    نوسان طلا در روزهای گذشته ناشی از همین ابهام‌ها است. اونس طلا که روز دوشنبه تا قیمت 1169 دلار بالا رفته بود در نهایت روی قیمت 1163 دلار ایستاد. روز سه‌شنبه نیز بازار تا قیمت 1151 دلار پایین رفت، اما در نهایت روی قیمت 1168 دلار ایستاد. روز چهارشنبه نیز در مقطعی قیمت 1163 دلار برای اونس رقم خورد، اما این کالا تا ساعت 7 بعدازظهر به وقت تهران قیمت 1177 دلار را برای خود ثبت کرد، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به عنوان قیمت نهایی سومین روز کاری هفته رقم خورده باشد. روز سه‌شنبه بازار تحت‌تاثیر رشد مقطعی دلار و عقب‌نشینی اصلاحی از اوج سه ماهه روز دوشنبه با افت روبه‌رو شد و تا قیمت 1151 دلار نیز رسید، اما رسیدن قیمت‌ها به این کف، جهشی را در بازار در پی داشت که اونس را تا پایان ساعات کاری به قیمت 1163 دلار رساند. خبر افت 20 درصدی واردات چین در ماه سپتامبر، دلیل بسیار مهم دیگری بود که تقاضا برای طلا را به شدت کاهش داد. با این همه تغییر احساس بازار نسبت به روند کوتاه و میان‌مدت طلا که از هفته گذشته مشاهده می‌شود، «افزایشی»‌های بازار را در موقعیت خوبی نگه داشته است. بازارهای سهام روز سه‌شنبه تحت‌تاثیر اخبار نگران‌کننده چین، با افت روبه‌رو شدند، اما این امر کمک محدودی به طلا کرد. جالب اینجا است که شاخص شانگهای در پایان روز رشد کرد؛ چراکه معامله‌گران این بازار امید پیدا کردند که داده‌های اقتصادی روز سه‌شنبه باعث شود بانک مرکزی چین محرک‌های پولی بیشتری را تصویب کند. اقتصاد اروپا نیز در این روز داده بدی منتشر کرد. شاخص انتظارات ZEW آلمان برای ماه اکتبر 9/ 1 واحد اعلام شده در حالی که رقم مورد انتظار 9/ 6 واحد بود. این رقم برای ماه سپتامبر 1/ 12 اعلام شده بود.
    اونس روز چهارشنبه را نیز تحت‌تاثیر انتظارات معامله‌گران با نوسان‌های افزایشی آغاز کرد و گرچه قیمت‌ها در مقطعی با افت شدید روبه‌رو شدند، داده‌های بدتر از انتظار از اقتصاد آمریکا اونس را دوباره با جهش روبه‌رو کرد. بر اساس داده‌های روز گذشته، خرده‌فروشی آمریکا در ماه سپتامبر تنها 1/ 0 درصد رشد کرده است. تورم فصلی نیز 5/ 0 درصد افت داشته است. روز گذشته ادامه افت شاخص دلار به حمایت از طلا ادامه داد. فلز زرد همچنین از افت شاخص‌های جهانی سهام نفع برد. با این همه ادامه ابهام‌های پیش گفته، بازار را همچنان درگیر نگه داشته بود. ابهام درباره زمان دقیق افزایش نرخ‌های بهره در حالی ادامه دارد که مقام‌های بانک مرکزی آمریکا نیز در این باره دچار اختلاف هستند. بلومبرگ روز چهارشنبه گزارش کرد که تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که اظهارات ضد و نقیض مقام‌های ارشد فدرال رزرو آمریکا درباره افزایش نرخ بهره فشار زیادی را بر قیمت جهانی طلا وارد کرده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو