عصر بازار

رونمایی ۶سیاست انبساطی دولت فردا در بسته دوم خروج از رکود

عصر اعتبار- دومین بسته دولت یازدهم برای خروج از رکود فردا توسط وزیر اقتصاد، رئیس سازمان مدیریت و رئیس کل بانک مرکزی رونمایی می شود که در آن جزئیات حداقل ۶ سیاست جدید بانکی برای افزایش تزریق نقدینگی به اقتصاد اعلام خواهد شد.

رونمایی ۶سیاست انبساطی دولت فردا در بسته دوم خروج از رکود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، حسن روحانی رئیس جمهور چند شب پیش در گفتگوی تلویزیونی با مردم از تدوین بسته جدید خروج از رکود خبر داده و گفته بود: "ما اکنون به یک بسته جدید سیاست اقتصادی نیاز داریم که رونق ما را سرعت ببخشد و برای این کار سیاست‌های کوتاه‌مدت را در 30 بند تدوین کردیم و تیم اقتصادی هفته آینده جزئیات آن را تشریح می‌کنند. البته اجرای بسته سیاست‌های جدید اقتصادی به این معنا نیست که سیاست‌های قبلی دولت کنار گذاشته شده است."

    وی با بیان "با گذشت حدود 3 ماه در سال جاری و تحلیل برخی آمار و ارقام به این نتیجه رسیدیم که برای رونق اقتصادی نیاز به برخی تغییر و تحول‌ها داریم" گفت: به تیم اقتصادی دستور دادم در این زمینه مطالعه کنند و بسته سیاست‌های اقتصادی جدیدی را آماده کنند.

    بر همین اساس، عصر فردا شنبه 25 مهرماه نشست مشترکی با حضور علی طیب نیا وزیر اقتصاد، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در ریاست جمهوری برگزار و بسته دوم خروج از رکود رونمایی خواهد شد.

    * 6 سیاست جدید برای تزریق نقدینگی

    کاهش نرخ سود تسهیلات و سپرده بانکی، کاهش نرخ ذخیره قانونی بانک ها از 13 درصد به 10 درصد، کاهش نرخ سود تسهیلات بین بانکی از 29 درصد به 26 درصد، افزایش تسهیلات بانکی برای خرید کالا و تحریک تقاضای مردم، تزریق 7.5 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی طی دو هفته آینده و تسریع در پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران برخی از سیاست‌های جدید دولت برای افزایش نقدینگی و تحریک تقاضا است که در بسته فردا رونمایی می شود.

    دولت یازدهم سال گذشته نیز بسته خروج غیر تورمی از رکود را رونمایی کرده بود که ظاهرا توفیق چندانی در خروج اقتصاد از رکود نداشته و درپی کاهش شدید نرخ رشد اقتصادی در نیمه اول سال جاری و با انتقادهایی که از داخل دولت به برخی سیاست‌های قبلی شده که نمونه ای از آن در نامه 4 وزیر به رئیس جمهور بروز کرده است، دولت به دستور رئیس جمهور دومین بسته خروج از رکود را با تغییراتی نسبت به بسته اول تدوین کرده است. عمده تغییرات در بسته دوم به تعدیل سیاست‌های انقباضی و افزایش نقدینگی برای تقویت عرضه و تحریک تقاضا مربوط می شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی