عصر بازار

به دلیل اهمیت روابط با ارمنستان؛

تامین مالی پروژه انتقال برق به بانک توسعه صادرات سپرده شد

عصر اعتبار- مهندس جهانگیری، از مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران به‌منظور اجرای پروژه خط سوم برق فشار قوی ارمنستان تشکر و قدردانی کرد.

تامین مالی پروژه انتقال برق به بانک توسعه صادرات سپرده شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، معاون اول رییس جمهوری اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به اهمیت روابط با ارمنستان تصمیم گرفت منابع مالی پروژه خط سوم انتقال برق به این کشور توسط بانک توسعه صادرات تامین شود.

    اسحاق جهانگیری، در نشست خبری مشترک با «هویک آبراهامیان» نخست وزیر ارمنستان در ایروان از وزیران نیرو و انرژی دو کشور و همچنین مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران دکتر علی صالح آبادی، قدردانی کرد.

    وی خاطرنشان کرد: خوشحالم اعلام کنم که مشکلات تأمین مالی پروژه خط سوم انتقال برق ارمنستان به ایران برطرف شده است.

    وی اظهار داشت: در مورد حمل و نقل جاده ای، خط آهن و حمل و نقل ترکیبی گفت و گوی خوبی داشتیم که با همکاری دو کشور، کریدور خلیج فارس و دریای سیاه از طریق ارمنستان می تواند اجرایی شود.

    جهانگیری در عین حال یادآور شد: نقش جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از مسیرهای ترانزیت کالاهای ارمنی باید پررنگ تر شود و این امر نیازمند توجه همکاران محترم ارمنی است. در این راستا دو پروژه آزاد راه شمال – جنوب ارمنستان و همچنین راه آهن جنوب ارمنستان و اتصال راه آهن دو کشور از طرح های بسیار مهمی است که تأثیرات آن نه تنها دوجانبه، بلکه منطقه ای خواهد بود. لذا اینجانب حمایت کامل جمهوری اسلامی ایران از انجام دو پروژه مزبور را اعلام می کنم.

    معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد: عملیات اجرایی پروژه از سر گرفته شده و به یاری خداوند ظرف مدت 24 ماه انجام خواهد شد. تکمیل این پروژه موجب اجرای کامل قرارداد تهاتر گاز و برق بین دو کشور خواهد شد که این مسئله تأثیر زیادی در بالا بردن مبادلات اقتصادی دو کشور خواهد داشت.

    معاون اول رییس جمهوری با بیان این که در دیدار خصوصی و هیات همراه در همه ابعاد روابط دو کشور اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تبادل نظر شد، اضافه کرد:خوشبختانه عملیات اجرایی پروژه خط سوم برق فشار قوی که متوقف مانده بود، آغاز شده و در موعد مقرر به بهره برداری می رسد.

    وی افزود: وزیر راه و شهرسازی به همراه من است و با همتای ارمنستانی خود مذاکرات جدی در این زمینه خواهد داشت.

    به گفته جهانگیری در حوزه سیاسی رفت و آمد بین مسوولان دو کشور در سطوح مختلف جریان دارد و هیچ محدودیتی در این زمینه نداریم.

    وی ادامه داد:در حوزه اقتصادی با توجه به موفقیت ایران در گفت و گو با 5+1 و برداشته شدن تحریم ها شرایط جدید و بیشتری ایجاد می کند که زمینه را برای رشد بیشتر روابط اقتصادی فراهم می سازد.

    معاون اول رییس جمهوری با اشاره به عضویت ارمنستان در اتحادیه اوراسیا، تصریح کرد: الحاق ارمنستان به اوراسیا پنجره جدیدی را برای گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور باز می کند. همچنین وجود مناطق آزاد تجاری در نزدیکی مرزهای دو کشور نیز می تواند به بهره برداری از فرصت عضویت ارمنستان برای افزایش همکاری دو کشور بینجامد.

    جهانگیری به تصمیم مشترک دو کشور برای بهره گیری از گمرک الکترونیکی اشاره کرد و ادامه داد: تصمیم گرفتیم پنجره واحد گمرکی ایجاد شده و امور گمرکی به صورت الکترونیکی در گمرکات مشترک انجام شود.

    وی اضافه کرد: پنجشنبه 23 مهر در ایروان و به زودی در تهران دو همایش مشترک تجاری با حضور نمایندگان بخش های خصوصی و عمومی دو کشور برگزار می شود که می تواند به مشخص کردن زمینه های همکاری جدید اقتصادی دو کشور کمک کند.

    معاون اول رییس جمهوری همچنین به موضوع گردشگری اشاره کرد و اظهار داشت: گسترش ارتباطات مردمی بین دو کشور یکی از مهم ترین فصل های رووابط فی مابین است.
    **نخست وزیر ارمنستان: توافق هسته ای در خدمت امنیت و توسعه پایدار

    «هویک آبراهامیان» نخست وزیر ارمنستان نیز در این کنفرانس خبری مشترک با بیان این که ملاقات با معاون اول رییس جمهوری ایران در فضایی صمیمی و بسیار گرم انجام شد، افزود: در این گفت وگوها آمادگی خود را برای گسترش روابط ارمنی - ایرانی که مبتنی بر ریشه های عمیق دو کشور است تاکید کردیم.

    وی با بیان این که در مذاکرات امروز درباره نتایج توافق به عمل آمده در سفر خود به تهران به جمع بندی رسیدیم، اظهار داشت: در این باره برنامه ریزی کردیم و از بابت نتایج مثبتی که توافق هسته ای ایران و 1+5 ایجاد کرده است برای توسعه همکاری های دوجانبه و چند جانبه استفاده خواهیم کرد.

    نخست وزیر ارمنستان درباره محورهای مذاکرات خود با معاون اول رییس جمهوری ایران نیز گفت: حمل و نقل، کشاورزی، عرصه های بشر دوستانه اعم از آموزش و فرهنگ را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین فعالیت های احداث خط سوم برق را بررسی کردیم که عملیات اجرایی آن آغاز شده است و اطمینان یافتیم مطابق زمانبندی انجام شده در سال 2018 پایان خواهد یافت.

    آبراهامیان مساله فرهنگی و حفاظت از محیط زیست را دیگر موارد مذاکرات خود با هیات ایرانی برشمرد و ادامه داد: بر اهمیت کمیسیون مشترک و ملاقات های مستمر و منظم که بهترین وسیله برای روابط متقابل است نیز تاکید شد.

    وی اضافه کرد: روابط اقتصادی اتحادیه اوراسیا را هم بررسی کردیم و آمادگی خود را برای کمک به شکل گیری گفت و گو با اوراسیا در بستر تجارت آزاد اعلام کردیم.


     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو