عصر بازار

محدوده تغییرات دلار به کمترین میزان سه ماه گذشته رسید

افت نوسان در بازار ارز

عصر اعتبار- در اولین ماه پاییز، شدت نوسانات افزایشی دلار کاهش یافت تا بازدهی مثبت این ارز نسبت به ماه‌های مرداد و شهریور رشد کمتری را تجربه کند. شاخص بازار ارز در آخرین روز مهرماه، نوسان خاصی را تجربه نکرد و با همان قیمت ۳۴۶۰ تومان روز چهارشنبه به کار خود پایان داد. با وجود سکون روز آخر، بازدهی و میانگین قیمت دلار در مهرماه افزایش پیدا کرد.

افت نوسان در بازار ارز
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، در اولین ماه پاییز، بازدهی دلار به 3/ 1 درصد رسید. این در حالی بود که این ارز در شهریورماه 8/ 1 درصد و در مرداد 7/ 2 درصد افزایش را به ثبت رسانده بود. به این ترتیب کاهش بازدهی دلار در شهریور و مهر تا حدی نشان‌دهنده کاسته شدن انتظارات افزایشی و کاهش دامنه تغییرات قیمتی این ارز از دومین ماه تابستان است. در مقابل کاهش بازدهی،‌ میانگین قیمت نسبت به ماه پیش از آن افزایش یافت تا این ارز همچنان به رشد خود ادامه دهد. در اولین ماه پاییز، میانگین شاخص بازار ارز با 52 تومان رشد نسبت به شهریورماه به قیمت 3458 تومان رسید. همسو با افزایش دلار، قیمت سکه نیز در مهرماه بالا رفت. البته رشد سکه بیشتر از دلار بود و این موضوع بیشتر به افزایش اونس در بازارهای جهانی مربوط بود. سکه در مهرماه توانست بازده 2/ 3 درصدی را تجربه کند. این رشد در حالی رخ داد که قیمت این فلز گرانبها در انتهای مهرماه هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به 942 هزار تومان رسید. افت سکه در این روز بیشتر ناشی از افت اونس بود.

    نیمه متفاوت مهر

    شاخص بازار ارز در اولین ماه پاییز دو نیمه متفاوت را تجربه کرد. این ارز که در نیمه اول مهرماه در مسیر افزایشی قرار گرفته و تا آستانه سطح 3500 تومان بالا رفته بود، در 15 روز دوم ماه، راه کاهش را در پیش گرفت. دلار کار خود در فصل پاییز را با قیمت 3400 تومان آغاز کرد که 15 تومان کمتر از آخرین قیمت شهریور ماه بود. با وجود این شروع کاهشی، دلار در ادامه مسیر متفاوتی را انتخاب کرد؛ به‌طوری‌که در انتهای هفته اول مهر، تا قیمت 3460 تومان بالا رفت. در هفته دوم مهر، قیمت تا 3490 تومان نیز افزایش یافت؛‌ افزایش تقاضای تجاری و نوسانگیری معامله‌گران ارزی با استفاده از اخبار روانی از مهم‌ترین عوامل رشد بودند. این روند رو به رشد ادامه یافت تا اینکه این ارز در تاریخ 16 مهر به بالاترین قیمت خود در سال 94 رسید. در این روز، ‌دلار با 7 تومان رشد به قیمت 3497 تومان رسید. در برخی مقاطع صرافی‌های مجاز قیمت 3500 تومان را نیز بر تابلوی خود ثبت کردند.

    به این ترتیب،‌ قیمت دلار که در آخرین هفته شهریورماه، پس از حدود 2 ماه در مسیر کاهشی قرار گرفته بود، در اولین و دومین هفته مهرماه راه صعودی را در پیش گرفت و این ارز در آستانه ثبت یک رکورد کانالی دیگر قرار گرفت. فعالان بازار، افزایش نرخ حواله درهم و تحرکات معامله‌گران آتی در انتهای روز چهارشنبه 15 مهر را از عوامل رشد دلار و نزدیک شدن به سطح 3500 تومانی دانستند. با این همه، پس از رسیدن قیمت به این سطح، احتیاط برخی معامله‌گران برای خرید دلار بالا رفت تا قیمت آهسته در مسیر کاهشی قرار بگیرد. البته در این بین تصویب برجام در مجلس و فرمان صدور لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا نیز به قیمت فشار وارد کردند.

    نیمه احتیاط بازار

    دلار در سومین هفته مهر از سطح 3500 تومان فاصله گرفت و در آخرین هفته مهر به این روند کاهشی ادامه داد. شاخص بازار ارز که در انتهای سومین هفته مهرماه به قیمت 3475 تومان رسیده بود، در آخرین هفته مهرماه، با قیمت 3460 تومان معاملات خود را آغاز کرد که نشانگر کاهشی 15 تومانی نسبت به پنج‌شنبه 23 مهر بود. یکشنبه این ارز تغییر قیمت خاصی را تجربه نکرد و روی همان قیمت شنبه باقی ماند. تحت تاثیر آغاز دهه ابتدایی محرم و اثرات روانی صدور فرمان لغو تحریم‌ها این ارز در روز دوشنبه نیز 15 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3445 تومان رسید. با وجود این روند کاهشی، معامله‌گران روز سه‌شنبه در برابر افت بیشتر قیمت مقاومت کردند و نهایتا توانستند در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه 15 تومان به ارزش دلار اضافه کنند تا قیمت این ارز به 3460 تومان برسد. نوسانگیری در ساعات انتهایی روز تاکتیک این دسته برای مقابله با کاهش قیمت بود. نهایتادر آخرین روز مهرماه فضای بازار حالت نیمه تعطیل داشت و این ارز نوسانات چندانی را تجربه نکرد و با همان قیمت روز چهارشنبه یعنی 3460 تومان به کار خود پایان داد.

     

    ثبت این رقم موجب شد که این ارز نسبت به قیمت انتهای شهریورماه رشد 3/ 1 درصدی را تجربه کند. این در حالی بود که در شهریور و مرداد این ارز رشد ماهانه بیشتری را تجربه کرده بود؛ برخی فعالان با کاهش بازدهی دلار در مهر، انتظار دارند که این ارز در آبان نیز رشد چندانی را تجربه نکند. نزدیک شدن به اجرایی شدن برجام مهم‌ترین عاملی است که از نظر آنها به عدم رشد قیمت خواهد انجامید. این در حالی است که برخی فعالان انتظار دارند با پایان دهه ابتدایی محرم و ورود دوباره تقاضا، قیمت در مسیر افزایشی قرار بگیرد. سکه تمام بهار آزادی در اولین ماه پاییز به روند افزایشی خود ادامه داد. این ارز در شهریورماه نیز در مسیر افزایشی قرار داشت. میانگین قیمتی سکه در مهرماه به 931 هزار تومان رسید که 15 هزار تومان بالاتر از میانگین شهریور ماه بود. مقایسه قیمت انتهایی مهرماه با نرخ انتهایی شهریورماه نیز نشان‌دهنده رشد 2/ 3 درصدی سکه بود. جدا از رشد دلار در بازار داخلی، ‌افزایش اونس در بازارهای جهانی محرک دیگری بود که به رشد قیمتی سکه کمک کرد.

     
     
     
     
    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو