عصر بازار

اونس ۲/ ۱ درصد از ارزش خود را از دست داد

بازار طلا در کنترل «فنی» ها

عصر اعتبار- فلز زرد هفته گذشته با افت ارزش روبه‌رو شد تا دو هفته رشد پیاپی این کالای گرانبها پایان بگیرد. اونس طلا در ۵ روز کاری گذشته مانند همیشه به‌شدت وابسته به نوسان‌های شاخص دلار بود و در نهایت با ۱۴ دلار افت به قیمت ۱۱۶۴ دلار رسید تا حدود ۲/ ۱ درصد از ارزش خود را از دست داده باشد.

بازار طلا در کنترل «فنی» ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، با این همه شرایط حاکم بر اقتصاد جهان، همچنان کارشناسان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران خرد را به روند کوتاه‌مدت طلا خوش‌بین نگه داشته است. اونس در هفته گذشته تنها در یک روز با رشد ارزش مواجه شد و این رشد مقطعی از افت بیش از یک درصدی آن جلوگیری نکرد. البته طلا در روزهای گذشته نتوانست مرزهای مقاومتی را بشکند و بالاتر از میانه کانال 1100 دلار مانده است. آنچه در هفته گذشته بیشتر جلب توجه کرد این واقعیت بود که بازار با هیچ اخبار تکان‌دهنده‌ای روبه‌رو نبود و این امر دست معامله‌گران فنی را برای تاثیرگذاری بر بازار باز گذاشته بود.

    شروع کاهشی

    اونس فلز زرد در نخستین روز کاری هفته گذشته با 8 دلار افت به قیمت 1170 دلار رسید. افت قابل‌توجه روز دوشنبه عمدتا ناشی از سودگیری معامله‌گران، تثبیت فنی و عوامل خارجی کاهشی بود. روز دوشنبه شاخص دلار شاهد جهش بود و بهای نفت خام نیز با افت روبه‌رو شد تا هر دو عامل خارجی بازار فلزهای گرانبها به ضرر طلا عمل کرده باشند، ولی مهم‌ترین اتفاق این روز انتشار عدد رشد اقتصاد چین در سه ماهه سوم سال 2013 بود که 9/ 6 درصد اعلام شد. این نخستین رقم زیر 7 درصد رشد چین در 7 سال گذشته بود. با این حال این آمار بهتر از پیش‌بینی‌ها بود تا انتظار ادامه کاهش رشد چین، اما کند شدن آهنگ این افت به‌وجود بیاید. با این همه چین روز دوشنبه داده‌های بد دیگری نیز منتشر کرد که مهم‌ترین آنها درباره برون‌داد صنعتی و دارایی‌های ثابت سرمایه‌گذاری بود. شاخص سهام شانگهای روز دوشنبه با افت روبه‌رو شد، اما دیگر بازارهای آسیایی وضعیت یکپارچه‌ای نداشتند. نگرانی درباره اقتصاد چین که مصرف‌کننده عمده طلا است، به ضرر فلز زرد است، اما اگر این نگرانی‌ها گسترده‌تر شوند، می‌توانند تقاضا برای طلا را به‌عنوان سرمایه امن افزایش دهند.

    تنها روز رشد

    اما دومین روز هفته کاری، روز رشد 5 دلاری اونس بود. اونس در این روز روی قیمت 1175 دلار ایستاد. رشد روز سه‌شنبه عمدتا ناشی از تاثیرگذاری تحلیل‌های فنی کوتاه‌مدت بود. تصویر فنی طلا و نقره در هفته‌های گذشته با بهبود روبه‌رو بوده و افزایش تقاضا را به‌همراه داشته است. در روز سه‌شنبه همچنین افت شاخص دلار عامل مهمی برای رشد ارزش طلا بود. البته شاخص دلار بعد از انتشار آمار خانه‌های تازه‌ساز آمریکا با رشد روبه‌رو شد و اونس را از اوج روزانه پایین آورد. تعداد خانه‌های تازه‌ساز آمریکا در ماه سپتامبر 5/ 6 درصد رشد داشته که بسیار بهتر از رقم مورد انتظار 8/ 1 درصدی بود. روز سه‌شنبه بهای نفت خام با کاهش روبه‌رو شد، اما نتوانست اونس را با خود همراه کند. دیگر خبر روز سه‌شنبه، کاهش 4/ 0 درصدی بهای مصرف‌‌کننده آلمان در ماه سپتامبر بود که بدتر از انتظارها بود. این آمار از بزرگ‌ترین اقتصاد اتحادیه اروپا می‌تواند به معنای فشار بیشتر بر بانک مرکزی اروپا برای اتخاذ سیاست‌های تحریکی بیشتر باشد و همین امر، یکی از عوامل ادامه خوش‌بینی به روند کوتاه‌مدت طلا است.

    روز سقوط

    روز چهارشنبه روز سقوط دوباره طلا به محدوده 1160 دلار بود. افت 9 دلاری سومین روز کاری هفته گذشته عمدتا مربوط به سودگیری معامله‌گران و تاثیرگذاری عوامل خارجی بود. در حالی که در این روز فشار سودگیری حاضران در بازار طلا قیمت اونس را پایین می‌آورد، رشد اندک شاخص دلار و افت بهای نفت خام هم به ضرر طلا عمل کردند. با این همه حتی در چنین روزی هم «افزایشی»‌های بازار، قدرت خود را به‌طور کامل از دست ندادند. دیگر خبر مهم روز چهارشنبه، افت شدید بازارهای سهام چین بود. شاخص سهام شانگهای در این روز 3 درصد از ارزش خود را از دست داد. البته دیگر بازارهای آسیا از این افت اثر نپذیرفتند، اما بازارهای سهام اروپا تحت‌فشار قرار گرفتند. خود اروپا هم در این روز اخبار بدی داشت. بازدهی منفی اوراق قرضه آلمان باعث شده نگرانی‌ها درباره تورم معکوس در منطقه یورو تشدید شود.

    دو روز ثبات نسبی

    پس از سقوط روز چهارشنبه، نوبت ثبات نسبی رسید. اونس در چهارمین روز هفته با تنها یک دلار افت به قیمت 1165 دلار رسید. این ثبات با وجود رشد شدید شاخص دلار اتفاق افتاد. بازارهای سهام آمریکا هم در این روز وضعیت بسیار خوبی داشتند. در این روز از میزان خوش‌بینی‌های افزایشی در بازار کاسته شد، اما افزایشی‌ها همچنان اثرگذار ماندند. آنچه اثر رشد دلار را خنثی کرد، کنفرانس خبری ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا پس از نشست این نهاد بود. بانک مرکزی اروپا در این نشست نرخ‌های بهره را دست نخورده نگه داشت، اما دراگی تاکید کرد که نهاد تحت ریاست او ممکن است در ماه دسامبر محرک‌های پولی تحریکی بیشتری را تصویب کند تا رشد منطقه یورو و تورم این منطقه افزایش پیدا کند. این گفته‌ها به سقوط یورو منجر شد و دلار را با جهش روبه‌رو کرد و شاخص‌های بازارهای سهام اروپا و آمریکا را بالا برد. بازارهای سهام چین در این روز اوضاع یکپارچه‌ای نداشتند، در حالی که شاخص شانگهای در این روز احیا می‌شد، بازار هنگ‌سنگ در هنگ‌کنگ با افتی اندک روبه‌رو بود.

    بازار روز جمعه نیز با ثباتی نسبی روبه‌رو بود که نتیجه اثرگذاری عوامل مشابه قبلی بودند. اونس در آخرین روز هفته هم با یک دلار افت دیگر به قیمت 1164 دلار رسید. شاخص دلار روز جمعه نیز به جهش خود ادامه داد و روی عدد 12/ 97 واحد ایستاد اما دوباره این احساس جهانی که سیاست‌های تحریکی در بیشتر اقتصادهای عمده جهان ادامه خواهد یافت در جهتی مخالف عمل کرد. بازار که روز دوشنبه نیز قیمت 1181 دلار را تجربه کرده بود، روز جمعه نیز با سودگیری از اوج 1180 دلاری بازگشت.

    سیاست‌های تحریکی در اقتصادهای عمده جهان از جمله اروپا، ژاپن و چین به آن معنا است که نگرانی‌ها درباره اقتصادهای ملی، منطقه‌ای و جهانی ادامه دارد و این امر به نفع طلا تمام می‌شود. همین نگرانی‌ها است که به‌رغم نزدیک شدن دوباره شاخص دلار به مرز 100 واحد، اونس طلا را در میانه‌های کانال 1100 دلار نگه داشته است. خوش‌بینی‌های کوتاه‌مدت نیز ناشی از همین وضعیت است. برای آگاهی از جزئیات پیش‌بینی‌های کارشناسان درباره روند طلا در هفته جدید کاری و همچنین اطلاع از رویدادها و داده‌های مهم 5 روز کاری آینده، گزارش فردای «دنیای اقتصاد» را بخوانید.

     

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار (https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی