عصر بازار

ضعیف‌ترین و قوی ترین شاغلان طر‌ح‌های عمرانی

نگاهی به درآمدهای کارگران ساده و استادکاران

عصر اعتبار- استاد کار کابل فشار قوی و کارگران ساده از جمله قوی‌ترین و ضعیف‌ترین قشرهای شاغل در طرح‌های عمرانی هستند که به ترتیب هر کدام با دستمزد به طور متوسط ماهیانه حدودا سه میلیون تومان و بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در تهران فعالیت می‌کنند.

نگاهی به درآمدهای کارگران ساده و استادکاران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، استادکار کابل فشار قوی، استادکار تاسیسات و کابل کش درجه یک فشار قوی از جمله مشاغل عمرانی هستند که در بین شاغلان در حوزه طرح‌های عمرانی بیشترین متوسط دستمزد یعنی ماهیانه حدود سه میلیون تومان را دارند.

    وضعیت دستمزدها در نیمه نخست امسال برای فعالان در بخش‌های طرح‌های عمرانی در استان تهران نشان می‌دهد که متوسط دستمزد در این قشر از ساعتی بیش از 17 هزار تومان تا ساعتی حدود 6600 تومان را در بر می‌گیرد.

    یافته‌های مرکز آمار از وضعیت دستمزدهای نیروی انسانی شاغل در طرح‌های عمرانی و ملی طی نیمه نخست امسال در سطح استان تهران و تغییرات آن نشان می‌دهد که کمترین متوسط دستمزد به کارگران ساده تعلق دارد که به طور متوسط ساعتی حدود 6600 تومان مزد می‌گیرند.

    با محاسبه 8 ساعت کار در هر روز و 22 روز کار در هر ماه با در نظر گرفتن روزهای تعطیل پنج‌شنبه و جمعه، کارگران ساده تهرانی به طور متوسط دستمزدی در حدود یک میلیون و صد هزار تومان دریافت می‌کنند و البته این میزان دستمزد نسبت به نیمه مشابه سال قبل 17 درصد و نسبت به نیمه پیش از آن 13.5 درصد رشد داشته است.

    دستمزد کار ساعتی سرکارگران نیز طبق گزارش مرکز آمار کمتر از 2500 تومان از کارگران ساده بیشتر و به این ترتیب 9000 تومان است، بنابراین سرکارگران نیز با در نظر گرفتن رشد 12 درصدی دستمزد نسبت به نیمه دوم سال گذشته و 17.5 درصدی نسبت به نیمه نخست سال قبل، ماهانه به طور متوسط حقوقی در حدود یک میلیون و 600 هزار تومان دریافت می‌کنند.

    رانندگان ماشین‌های سبک و سواری، رانندگان دامپر و تراکتور و کمک رانده ماشین‌آلات حمل و نقل از دیگر فعالان تهرانی در بخش‌های عمرانی‌اند که در رده دارندگان کمترین متوسط دستمزد یعنی ساعتی 7000 تومان قرار دارند.

    اما استادکار کابل فشار قوی، استادکار تاسیسات، کابل کش درجه یک و همچنین استاد کار سیم‌کش ساختمان از جمله مشاغلی هستند که در فهرست بالاترین دستمزدهای ساعتی قرار دارند.

    بیشترین دستمزد در این گروه به استاد کار کابل فشار قوی تعلق دارد که فعالان در این قشر به طور متوسط برای هر ساعت فعالیت 15 هزار تومان دستمزد می‌گیرند و طبق همان فرمول قبل دستمزد آنها در هر روز به طور متوسط 136 هزار تومان و در هر ماه با در نظر داشتن تعطیلات به طور متوسط حدود سه میلیون تومان است.

    استادکاران تاسیسات و کابل کش‌های درجه یک فشار قوی در تهران نیز به طور متوسط ساعتی 15000 تومان دستمزد می‌گیرند که در نهایت دستمزد ماهانه آنها به چیزی در حدود 2 میلیون و 600 هزار تومان می‌رسد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار (https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی