عصر بازار

بیمه تامین اجتماعی ۳هزار خانواده راننده تاکسی قطع شد

عصر اعتبار- مدیرعامل تاکسیرانی تهران می گوید بیمه تامین اجتماعی ۱۵۰۰ تا ۳هزار خانواده رانندگان تاکسی قطع شده و این تعداد در کل کشور به ۳۰۰ هزار نفر می رسند.

بیمه تامین اجتماعی ۳هزار خانواده راننده تاکسی قطع شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، حدود یک ماه پیش، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و سخنگوی دولت درباره قطع شدن بیمه رانندگان تاکسی توسط سازمان تامین اجتماعی گفته بود این کار غیرقانونی است و سازمان تامین اجتماعی نباید به بهانه ندادن حق بیمه سهم دولت، بیمه رانندگان تاکسی را قطع کند.
    با این وجود، ظاهرا بیمه رانندگان تاکسی که از اردیبهشت ماه امسال وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شده اند، قطع شده و آنها گاه گداری در مقابل سازمان تاکسیرانی تهران، دست به تجمع می زنند.


    در این رابطه با مظفر مدیرعامل تاکسیرانی تهران گفتگو کردیم که در ادامه می خوانید:

    چرا برای برقراری بیمه تاکسیرانان اقدامی نشده؟

    سازمان تامین اجتماعی از اردیبهشت ماه این بیمه را برای تاکسیرانها قطع کرده و 90 مدیرعامل تاکسیرانی شهرهای مختلف کشور از جانب 300 هزار راننده زحمتکش تاکسی که از این بیمه محروم شده اند، نسبت به این مسئله اعتراض دارند.

    دلیل قطع این بیمه چه بود؟
    از اردیبهشت گذشته، سازمان هدفمندی یارانه ها، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سازمان تامین اجتماعی بیمه قدرالسهم دولت را که بابت حق بیمه هر ماه تاکسی رانها پرداخت می شد، پرداخت نکرده اند و افرادی که از اردیبهشت ماه وارد تاکسیرانی شدند، بیمه تامین اجتماعی شان قطع شده و در تهران هزاران خانواده تاکسیران و در کل کشور 300 هزار راننده کسی درگیر این موضوع شده اند. اسن مسئله ای فراگیر است و کسانی که از اردیبهشت ماه وارد ناوگان شدند، بیمه شان قطع است.
    یک اتفاق دیگر هم حذف سهمیه بنزین و یارانه ای سوخت تاکسیرانها بود. اینطور شده که مسافربرشخصی با یک تاکسی که شرایط امن و ایمن و نظارت شده ای را برای حمل و نقل مسافران فراهم می کند در شرایط یکسانی به لحاظ سوخت قرار دارد. در حالی که از تاکسیهای عضو تاکسیرانی هیچ حمایتی نمی شود و این شرایط باعث شده یک بازار گرمی برای مسافربرهای شخصی که به صورت غیرقانونی اقدام به جابجایی مسافر می کند ایجاد شود و امنیت و ایمنی سفرهای درون شهری پایین بیاید و تاکسیرانی مورد بی مهری قرار گرفته است.


    بیمه تاکسیرانهای جدید برقرار نشده. برای بیمه سایر تاکسیرانها قدیمی هم اتفاقی افتاده؟
    مسئله مربوط به اشخاص جدید الورود به شغل تاکسیرانی است ولی برداشت و تحلیل ما این است که دولت خیز برداشته که بیمه رانندگان قدیمی تاکسی را هم در گام بعدی حذف کند. اگر الان واکنش نشان داده نشود، بیمه افراد دیگر هم قطع می شود.
    الان چندهزار تاکسیران دیگر این مسئله هستند.

     

    تعداد دقیقشان چقدر است؟
    حداقل 2500 نفر از اردیبهشت ماه به تامین اجتماعی معرفی شده اند که جواب نگرفته اند و هر روز این آمار افزایش می یابد. هر سال بین 5 تا 7 هزار نفر جدیدالورود داریم. افرادی به همین تعداد بازنشست می شوند و 30 سال خدمتشان پر می شود. در تهران بین 2500 تا 3000 تاکسیران جدید بلاتکلیف هستند و خانواده این عزیزان که چشم امیدشان به دولت است از این حمایت محروم مانده اند. بودجه تامین اجتماعی این اقشار و بیمه آنها توسط دولتها تامین می شده و رویکرد این دولت نیز پوشش حداکثری بیمه برای اقشار مختلف بوده است. چگونه علیرغم رویکرد کلان، دولت بیمه تاکسیرانها را حذف میکند؟


    ولی ظاهرا این رانندگان، دارای بیمه درمانی هستند؟
    بله، بیمه تکمیلی درمان توسط شهرداری تهران در سازمان تاکسیرانی چند سال است رقم زده است. اما مسئله اینها مستمری است که از طریق بیمه تامین اجتماعی و حقوق بازنشستگی پس از 30 سال کار و پرداخت حق بیمه، پرداخت می شود. حقوق بازنشستگی توسط بیمه تامین اجتماعی برقرار می شود. بیمه تکمیلی درمان تنها هزینه های درمان را پرداخت می کند.


    شما چه اقدامی برای برقراری این بیمه انجام دادید؟
    ما از طریق مجلس شورای اسلامی در کمیسیونهای اجتماعی و انرژی این مسئله را پیگیری کردیم. کمیسیون های مجلس، مسئولان تامین اجتماعی، سازمان هدفمندی یارانه ها و مدیریت برنامه ریزی را دعوت کردند. این مسولان نیامدند و کارشناسان سطح پایینی را در کمیسیون فرستادند که اختیار تصمیم گیری نداشتند، این کار عملا توهین به مجلس بود و تاکنون این تلاشها نتیجه ای نداده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار (https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی