عصر بازار

سکه به کانال ۹۵۰ هزار تومان بازگشت

برخورد دلار با سد مقاومتی

عصر اعتبار- پنجمین روز هفته، صحنه تلاش معامله‌گران غیررسمی‌ بود که سعی داشتند دلار را از سطح ۳۵۰۰ تومان عبور دهند،‌ هر چند شاخص بازار ارز با وجود چهار عامل افزایشی، با برخورد به سد مقاومتی، در برابر رشد کانالی مقاومت کرد. چهارشنبه، شاخص بازار ارز با ۱۰ تومان افزایش به قیمت ۳۴۹۵ تومان رسید تا در آستانه سطح ۳۵۰۰ تومانی متوقف شده باشد.

برخورد دلار با سد مقاومتی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار » به نقل از دنیای اقتصاد،  به گفته فعالان، بالا رفتن تقاضا از 3 ناحیه و تضعیف عرضه ارز از جمله عواملی بودند که به رشد قیمت کمک کردند. رشد تقاضای تجاری،‌ بالا بودن ارزش دلار در کشورهای همسایه و تحرکات معامله‌گران فردایی از جمله عوامل سمت تقاضا بودند که زمینه‌ساز افزایش قیمت شدند. در مقابل، روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه برخی از صرافی‌های بانک‌ها در برابر افزایش تقاضا عرضه ارز چندانی نداشتند تا تضعیف این قسمت نیز به رشد دلار کمک کند.

    روز گذشته، سکه تمام بهار آزادی نیز هم‌جهت با حرکت دلار نوسان کرد و با 6 هزار تومان رشد به قیمت 951 هزار تومان رسید. آخرین بار قیمت این فلز گرانبها در تاریخ 25 مهرماه در کانال 950 هزار تومان قرار داشت.

    لمس سطح مقاومتی

    در پنجمین روز هفته، دلار معاملات خود را روی سطح مقاومتی 3500 تومان آغاز کرد که افزایشی 15 تومانی نسبت به روز سه‌شنبه داشت. لمس این نقطه حساس روانی موجب شد برخی معامله‌گران به شکستن این مرز قیمتی و حرکت به سوی نرخ‌های بالاتر امیدوار شوند، اما در ادامه روز دلار کشش رشد بیشتر را از خود نشان نداد و با 5 تومان کاهش به قیمت 3495 تومان رسید.

    مثلث تقاضا

    افزایش قیمت دلار در روز چهارشنبه به رشد تقاضا از 3 ناحیه متفاوت نسبت داده شده است:1- تقاضای تجاری. 2- تقاضای آربیتراژی و 3- تقاضای معامله‌گران آتی.

    به اعتقاد فعالان، در دو روز گذشته، تقاضا در بازار ارز به وضوح بالا رفته است که بخشی از آن مربوط به تقاضای تجاری در ماه‌های منتهی به انتهای پاییز است. به‌طور سنتی در بازار دلار، با نزدیک شدن به پایان پاییز تقاضا برای ثبت سفارش و واردات کالا بالا می‌رود و این عامل اثر خود را تا حدی در تغییرات نرخ ارز منعکس می‌سازد.

    یکی از نشانه‌های افزایش این نوع تقاضا، بالا رفتن خرید ارز صرافی‌های مجاز از بازیگران بازارساز بود. چهارشنبه، نمایندگان بسیاری از صرافی‌ها برای خرید ارز به بازیگران بازارساز رجوع کردند. در حالی که بازارساز سعی داشت با عرضه ارز از کانال رسمی، تقاضای عمدتا تجاری بازار را پاسخ دهد، تحرک تقاضای آربیتراژی به سوی کشور همسایه موجب شد قیمت دلار از این ناحیه نیز تحریک شود. به گفته فعالان، در پنجمین روز هفته ارزش دلار در بازارهای سلیمانیه عراق و ترکیه بالاتر از بازار داخلی بود. این تفاوت قیمتی موجب شد تقاضا برای خرید ارز از بازار ارزان تر داخلی بالا رود.

    این در حالی است که حتی بدون خروج ارز از بازار داخلی، بالا بودن ارزش دلار در کشورهای همسایه نسبت به بازار داخلی به خودی خود، توانایی بالا بردن قیمت‌ها را دارد؛ چراکه معامله‌گران با ایجاد جو روانی پیرامون این تفاوت‌های قیمتی، فضای بازار داخلی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. از سوی دیگر، معامله‌گران فردایی که روز چهارشنبه شاهد افزایش تقاضا و تحریک قیمت‌ها در بازار بودند، با خریدهای آتی و امروزی خود سعی کردند دلار را با نوسان بیشتری مواجه کنند. به این ترتیب، تحرک تقاضای نوع سوم نیز اثرات افزایشی خاص خود را در بازار ارز داشت. اما عامل دیگری که به افزایش ارزش دلار کمک کرد، به تضعیف سمت عرضه مربوط می‌شد. براساس گفته‌های حاضران در بازار، برخی از صرافی‌های بانک‌ها روز سه‌شنبه و چهارشنبه پس از عرضه محدود، به تقاضای دیگر خریداران ارز پاسخی ندادند تا تقاضای این عده با ورود به بازار آزاد قیمت را تا حد بیشتری تحت‌تاثیر قرار دهد، اما برخی معامله‌گران با وجود رشد تقاضا و رسیدن دلار به آستانه 3500 تومان، انتظار دارند قیمت در روزهای آینده جهت حرکتی خود را تغییر دهد و در مسیر کاهشی قرار بگیرد. این در حالی است که بیشتر فعالان بازار با توجه به افزایش تقاضا در روزهای گذشته به ادامه رشد قیمت امیدوار هستند.

    رکورد 10 روزه سکه

    در ششمین روز آبان ماه، سکه تمام بهار آزادی بالاترین قیمت خود در 10 روز گذشته را تجربه کرد. چهارشنبه این فلز گرانبها 6 هزار تومان رشد قیمت را به خود دید و به قیمت 951 هزار تومان رسید. سکه آخرین بار در تاریخ 25 مهر در این کانال قیمتی قرار داشت. جدا از رشد دلار و طلای جهانی، افزایش حجم معاملات پس از 10 روز ابتدایی ماه محرم نیز در بالا رفتن قیمت تاثیر داشت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار (https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی