عصر بازار

در ۳ ماهه نخست امسال رقم خورد

رشد ۲۳۱ درصدی خالص بدهی دولت و شرکت‌های دولتی به بانک مرکزی

عصر اعتبار- خالص مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی که شامل دولت و شرکت‌های دولتی می‌شود، در ۳ ماهه اول امسال ۲۳۱ درصد رشد داشته که در چند سال گذشته بی‌سابقه است.

رشد ۲۳۱ درصدی خالص بدهی دولت و شرکت‌های دولتی به بانک مرکزی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، براساس آمار و ارقام منتشرشده در فصلنامه روند بانک مرکزی، حجم پایه پولی در پایان خردادماه امسال با رشد 0.4 درصدی (5.7 هزار میلیارد ریال) به 131 هزار و 720 میلیارد تومان رسید که البته نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.6 درصد افزایش نشان می‌دهد.

    اما نکته قابل تأمل در این گزارش، خالص مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی است به طوری که در سه ماهه اول امسال مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی با 239.1 درصد افزایش (7 هزار و 950 میلیارد تومان) سهم 6.1 درصدی پایه پولی به عنوان مهمترین عامل رشد این متغییر در سه ماهه نخست امسال بوده است.

    همچنین خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی 4.3 درصد افزایش یافته و 5.2 درصد تأثیر در رشد پایه پولی داشته است.

    خالص سایر اقلام به بانک مرکزی با 4.8 درصد کاهش 7.5 واحد درصد تأثیر منفی و کاهشی در پایه پولی داشته است. مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها با 5.2 درصد کاهش (4 هزار و 440 میلیارد تومان) با سهمی کاهنده برابر 3.4 درصد عامل دیگر کاهش رشد پایه پولی در سه ماهه نخست امسال بوده است.

    رشد شدید بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی در سه ماهه اول امسال تا عجیب و غریب به نظر می‌رسد و به همین دلیل روند بدهی سه ماهه اول بخش دولتی به بانک مرکزی در سه ماهه اول سال‌های گذشته را بررسی می‌کنیم.
    دوره  بدهی دولت به بانک مرکزی  بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی

     

    بنابراین این افزایش 231 درصدی در سه ماهه اول سال، رشد غیرمتعارف و غیرمنطقی بوده و در سال‌های 10 سال گذشته و احتمالا بیش از آن سابقه نداشته است.

    براساس این گزارش، ضریب فزاینده پولی در پایان خرداد به عدد 6.200 رسیده که نسبت به پایان اسفند 93، 3.9 درصد افزایش یافته است.

    حجم نقدینگی که قبلاً در گزارش‌ متغییرهای پولی بانک مرکزی منتشر شده بود، در سه ماهه نخست امسال 4.4 درصد افزایش داشته و در مقایسه با خردادماه سال قبل 22.7 درصد رشد برای آن محاسبه شده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی