عصر بازار

انتظار برای گزارش اشتغال‌زایی آمریکا تشدید شد

ورود اونس به محدوده ۱۱۲۰

عصر اعتبار- بازارهای جهانی در دومین روز هفته کاری نیز به عواملی مشابه با روز دوشنبه واکنش نشان می‌دادند. صبح سه‌شنبه، در حالی که بازارهای سهام رشد می‌کردند، از ارزش فلز زرد کاسته می‌شد.

ورود اونس به محدوده ۱۱۲۰
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، اونس طلا که روز دوشنبه با 8 دلار افت به قیمت 1133 دلار رسیده بود، روز سه‌شنبه تا ساعت 7 بعدازظهر به بهای 1123 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز کاری هفته رقم خورده باشد.


    نگرانی‌های تورمی
    افت ارزش اونس در نخستین روز هفته که فلز زرد را به کمترین بها در یک ماه گذشته رساند، عمدتا ناشی از کنترل معامله‌گران فنی بر بازار بود. احتمال افزایش نرخ بهره وجوه فدرال در نشست ماه دسامبر کمیته بازار آزاد فدرال رزرو، فشار روی طلا را تشدید کرده است و روز دوشنبه علاوه بر این عامل فروش فنی نیز روند را تحت‌تاثیر قرار داد. دیگر عاملی که روز دوشنبه اونس را تحت فشار قرار داد، انتشار شاخص «کائیکسین» مدیران خرید کارخانه‌ای چین بود که برای ماه اکتبر 3/ 48‌واحد اعلام شد. این رقم با وجود رشد نسبت به ماه سپتامبر، انتظارات را برآورده نکرد تا نگرانی‌های چینی ادامه داشته باشد. داده‌های اقتصاد چین از آنجا که این کشور بزرگ‌ترین واردکننده کالاهای پایه است، برای بازار کالا بسیار مهم است. دوشنبه شاخص خرید مدیران منطقه یورو نیز برای ماه اکتبر 3/ 52 واحد اعلام شد. ایالات‌متحده نیز همین شاخص را برای ماه اکتبر 1/ 50 واحد اعلام کرد که کمترین میزان این شاخص در دو سال گذشته بود. شاخص‌های مدیران خرید روز دوشنبه نشان می‌دهد که نگرانی‌ها درباره تورم معکوس در اقتصاد جهان هنوز جدی است، امری که عامل کاهشی دیگری برای بازار طلا است.

    لمس محدوده 1120 دلاری
    اونس روز سه‌شنبه را با نوسان‌های افزایشی از کف 4 هفته‌ای آغاز کرد اما خیلی زود رو به افت گذاشت. این در حالی بود که بازارهای سهام به 4 روز افت خود پایان می‌دادند. بازارهای سهام آسیایی روز گذشته در پی سیگنال بانک مرکزی استرالیا برای کمتر کردن نرخ‌های بهره، صعود کردند. جیمز مک‌اینتایر محقق اقتصادی در گروه مک‌کوآری می‌گوید: «اعتماد بازار،‌ هزینه‌های سرمایه‌گذاری، نقدینگی، قیمت‌های بازار کالا و مساله چین، پنج مساله تعیین‌کننده‌ای است که مشخص می‌کند آیا بانک مرکزی استرالیا به «سیاست‌های تسهیل پولی بیشتر» یا به عبارت دیگر کاهش نرخ بهره اقدام خواهد کرد یا خیر.» گلن استیونز، رئیس بانک مرکزی استرالیا، در بیانیه خود به اتخاذ سیاست‌های تسهیل پولی توسط این بانک اشاره کرده است. مک‌اینتایر گفت که کاهش نرخ بهره نیازمند اتفاق افتادن مواردی خواهد بود. با این همه، نگرانی در بازارهای سهام تداوم دارد. به گزارش «ایسنا» به نقل از آسوشیتدپرس، سرمایه‌گذاران برای ارزیابی زمان افزایش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا، منتظر انتشار گزارش اشتغال اکتبر در روز جمعه هستند. این بانک برای اتخاذ تصمیم درباره تحکیم سیاست پولی خود وضعیت بازار کار و نرخ تورم را معیارهای کلیدی قرار داده است. درهرحال روز گذشته رشد بازارهای سهام و همچنین شاخص دلار باعث کاستن از قیمت اونس شدند.

    تحلیل‌های فنی
    آرامش نسبی صبح سه‌شنبه پس از 4 روز افت قیمت شکل گرفت. تازه‌ترین تحلیل فنی نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت دامنه نوسانات محدودی خواهد داشت و با نوسانات شدیدی روبه‌رو نخواهد شد. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی «اف اکس استریت»، تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت تحت‌تاثیر سخنان جانت یلن رئیس فدرال رزرو آمریکا در نشست استماع روز چهارشنبه سنای آمریکا خواهد بود. چنانکه اشاره شد انتشار گزارش وزارت کار آمریکا درخصوص وضعیت بازار اشتغال و نرخ بیکاری در ماه اکتبر نیز تاثیر زیادی بر روند نوسانات قیمت طلا و ارزش دلار خواهد داشت. تحلیل تکنیکال حاکی بود سطح حمایتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت 1132 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت این فلز زرد به کمتر از 1131 دلار خواهد رسید،‌اتفاقی که در مقطعی از صبح سه‌شنبه افتاد.

    سطح مقاومتی قیمت طلا نیز در شرایط کنونی 1139 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا 1143 دلار افزایش خواهد یافت. در این شرایط تحلیلگران موسسه «اسکاتیا‌موکاتا» اعلام کرده‌اند که سطح حمایتی بعدی برای قیمت طلا 1121 دلار خواهد بود و این احتمال وجود دارد که با شکسته شدن این سطح قیمت طلا به کمتر از 1105 دلار کاهش یابد. از سوی دیگر نیز تا زمانی که قیمت طلا نتواند سطح مقاومتی 1156 دلاری را بشکند امید چندانی برای افزایش بیشتر قیمت نخواهد بود.

    خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه نوشت که انتشار بیانیه نشست اخیر فدرال رزرو آمریکا- که چهارشنبه هفته گذشته منتشر شد- تاثیر زیادی بر افزایش ارزش دلار و افت قیمت جهانی طلا داشته است. بر اساس این گزارش در حالی که پیش از انتشار این بیانیه گمانه‌زنی‌های زیادی مطرح شده بود که نشان می‌داد فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را سال آینده افزایش خواهد داد ولی انتشار این بیانیه نشان می‌دهد که احتمال افزایش نرخ بهره در نشست دسامبر بیش از پیش تقویت شده است.

    ادوارد میر تحلیلگر ارشد موسسه سرمایه‌گذاری «اف سی استون» تاکید کرد: «ما هنوز بر این باوریم که چشم‌انداز کلی قیمت طلا در کوتاه‌مدت منفی خواهد بود. تقویت ارزش دلار به همراه افزایش شاخص سهام آمریکا و احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست دسامبر عواملی است که فشار زیادی را بر قیمت جهانی طلا وارد کرده است.» روز دوشنبه اعلام شد که میزان هزینه‌های ساخت و ساز مسکن در آمریکا در ماه سپتامبر به بالاترین سطح خود در 7 سال و نیم اخیر رسیده است. البته در این مدت میزان هزینه‌های مصرفی در اقتصاد آمریکا با کاهش نسبی روبه‌رو شده است. از سوی دیگر میزان ذخایر طلای صندوق «اس پی دی آر» نیز روز دوشنبه با 43/ 0 درصد کاهش به کمتر از 689 تن رسیده است که این پایین‌ترین رقم در 3 هفته اخیر به شمار می‌رود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar  ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو