عصر بازار

طلای سرخ در حصار کشت سنتی

عصر اعتبار- سنتی بودن کاشت، داشت و برداشت زعفران، یکی از عمده مشکلات تولید طلای سرخ در خراسان‌جنوبی بوده و در کنار آن نوسانات قیمت طلای سرخ مهمترین دغدغه تولیدکنندگان این محصول صادراتی است.

طلای سرخ در حصار کشت سنتی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، خراسان جنوبی با پیشینه تاریخی 1200 سال سابقه کاشت، داشت و برداشت، پیشگام تولید زعفران ایران است. خاک خراسان جنوبی سرشار از مواد معدنی لازمه برای کشت زعفران است و قدرت توان رنگ‌دهی و عطر زعفران منطقه به علت وجود فراوان مواد کروسین و پیکرو کروسین در جهان بی‌نظیر است.

    کارشناسان کشاورزی معتقدند وضعیت طبیعی و اقلیمی منطقه، عطر و اسانس زعفران خراسان‌جنوبی را منحصر بفرد کرده است. تولید زعفران در ایران از قدمت 3000 ساله برخوردار است و مرکز اصلی پرورش این گیاه مناطق کویری و کم آب خراسان جنوبی محسوب می‌شود. قدمت کشت زعفران در خراسان جنوبی به 700 سال پیش بر می‌گردد. خراسان جنوبی به لحاظ تولید زعفران مقام دوم و از لحاظ کیفیت مقام نخست را در کشور به خود اختصاص داده است.

    این گیاه رنگی و گران‌بهای چندین ساله، بدون ساقه‌ است و پیاز دارد و چون در خاک کویر به عمل می‌آید، به طلای سرخ و یا طلای کویر شهرت یافته‌ است.

    مهدی ماهگلی، معاون امور بازرگانی، توسعه و تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: قیمت زعفران در بازار، توافقی و براساس نظر خریدار و فروشنده تعیین می‌شود.

    وی در خصوص برند زعفران افزود: برند در چهار سطح واحد صنفی، تجاری، منطقه‌ای و ملی تعریف شده است. برای ثبت زعفران در سطح منطقه‌ای باید تحت عنوان تشکلی نام زعفران به ثبت برسد و لازمه آن این است که چندین سال دارای برند صنفی باشد. درحال حاضر زعفران خراسان جنوبی با برند صنفی و منطقه‌ای شناخته شده است.

    ماهگلی با بیان اینکه شورای ملی زعفران به دنبال ثبت زعفران ملی زعفران خراسان جنوبی است، افزود: این اقدام با مشارکت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و فعالان حوزه زعفران انجام خواهد شد. هر واحد تولیدی برای صادرات زعفران بسته بندی خاصی دارد و با شماره و علایم تجاری مخصوص صادر می‌شود.

    معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی یادآور شد: زعفران خراسان جنوبی به کشورهای اروپایی و خلیج‌فارس و آسیای شرقی صادر می‌شود.

    هاشم ولی‌پورمطلق، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی نیز به خبرنگار ایسنا گفت: پیش بینی می‌شود امسال 53 تن زعفران از 141 هزار و 31 هکتار سطح کشت این گیاه در استان برداشت شود که این رقم نسبت به سال 93، هفت تن افزایش نشان می‌دهد‌. برداشت زعفران از نیمه دوم مهر، شروع و تا اوایل آذر ادامه دارد. در حال حاضر 35 هزار و 830 بهره‌بردار در زمینه تولید محصول زعفران در خراسان‌جنوبی فعالیت دارند.

    وی، اعطاء زمین، مجوز و تسهیلات به صنایع بسته‌بندی و فرآوری، ارائه تسهیلات مورد نیاز برای احداث مزارع زعفران به متقاضیان، ارائه تسهیلات مورد نیاز در خصوص جوان‌سازی مزارع زعفران، برگزاری کارگاه‌های آموزشی به منظور ارتقاء دانش فنی بهره‌برداران و تهیه نشریه فنی زعفران برای زعفران کاران را از سیاست‌گذاری جهاد کشاورزی خراسان جنوبی برای حمایت از کشاورزان عنوان کرد.

    ولی‌پور مطلق تصریح کرد: تاکنون تعداد 29 باب پروانه تأسیس با ظرفیت تولید 150 تن زعفران و پنچ پروانه بهره‌برداری با ظرفیت تولید 60 تن زعفران در خراسان جنوبی صادر شده است.

    وی با اشاره به قدمت 700 ساله زعفران در خراسان‌جنوبی که مرکز اصلی پرورش آن مناطق کویری و کم آب استان است، گفت: بیشترین سطح زیرکشت این گیاه مربوط به شهرستان قاینات با 4346 هکتار و تولید 13 تن و 700 کیلوگرم محصول زعفران است.

    رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی، خشکسالی‌های 16 ساله اخیر، کاهش آبدهی قنوات، کاهش کیفیت منابع آبی، تغییرات و نوسانات قیمت را از مشکلات زعفران کار استان دانست.

    ولی‌پور مطلق گفت: استفاده از پیاز سالم و درشت، استفاده از کودهای آلی از قبیل کود حیوانی و کودهای بیولوژیک و محلول پاشی با عناصر میکرو، آبیاری به موقع و به میزان کافی، مبارزه با علف‌های هرز و مبارزه با آفات و بیماری‌ها بویژه پیاز زعفران از جمله نکات مهم در افزایش عملکرد این محصول استراتژیک است.

    وی تاکید کرد: با توجه به اینکه رویکرد تولید محصول سالم مورد توجه جهاد کشاورزی است در این زمینه استفاده از کودهای آلی و زیستی در زراعت زعفران مدنظر قرار گرفته است.

    رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: کشاورزان به منظور کاهش آلودگی‌های میکروبی خصوصاً در زمان برداشت و پس از برداشت با استفاده از ظروف استاندارد و رعایت مسایل بهداشتی و بکارگیری نحوه صحیح خشکانیدن زعفران برای ارتقای کیفی این محصول ارزشمند اقدام کنند.

    موسی سلیمانی، مدیر جهاد کشاورزی سرایان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه در سال زارعی جاری 2700 هکتار از اراضی کشاورزی سرایان زیرکشت زعفران قرار دارد، افزود: این شهرستان از نظر سطح زیرکشت زعفران در استان رتبه سوم دارد. به طور متوسط در سطوح بارور، حدود 3.5 تا 4 کیلوگرم زعفران خشک از هر هکتار از اراضی زیرکشت این محصول برداشت می‌شود.

    مدیر جهاد کشاورزی سرایان اظهار کرد: در مجموع پیش‌بینی می‌شود امسال حدود 10 تن زعفران خشک از اراضی زیرکشت این محصول در سرایان برداشت شود. زمان برداشت این محصول در سرایان از نیمه آبان‌، آغاز و تا حدود 25 روز به طول می‌انجامد. زعفران برداشت شده در سرایان به مشهد و سپس به کشورهای عربی صادر می‌شود.

    وی با بیان اینکه در سال گذشته 2000 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان زیرکشت زعفران قرار داشته است، اظهار کرد: در این مدت 8 تن زعفران خشک در این شهرستان برداشت شد.

    سلیمانی ادامه داد: خشکسالی‌های اخیر سبب کاهش این محصول در سطح زیر کشت در روستاهای کوهپایه‌ای این شهرستان شده است.

    وی خاطرنشان کرد: افت قیمت زعفران در زمان برداشت این محصول، نبود فرآوری و بسته‌بندی در شهرستان و آبرسانی با تانکر از جمله مشکلات زعفران کاران است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar  ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو