عصر بازار

ایجاد روابط کارگزاری با بانک‌های خارجی برای گشایش اسنادی

بانک مرکزی از همکاری مشترک با بانک‌های معتبر خارجی استقبال می‌کند

عصر اعتبار- قائم مقام بانک مرکزی گفت: گشایش اعتبارات اسنادی مستلزم وجود روابط کارگزاری و بانکی و امکان پرداخت و تسویه است مقبولیت اعتبارات اسنادی گشایش یافته توسط بانک‌ها و فروشندگان خارجی بستگی به اعتبار کل سیستم بانکی بطور اعم و اعتبار بانک گشایش‌کننده بطور اخص دارد.

بانک مرکزی از همکاری مشترک با بانک‌های معتبر خارجی استقبال می‌کند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، با دستیابی ایران و کشورهای 1+5 به توافق جامع هسته‌ای نگاه‌های اقتصادی به سوی ایران شدت و حدت بیشتری گرفت، در این شرایط هیات‌های تجاری از کشورهای تراز اول دنیا در مسائل اقتصادی و سیاسی راهی ایران شدند تا برای فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی به یک جمع‌بندی و تفاهم مناسب دست پیدا کنند.

    تجارت خارجی کشور در چند سال اخیر در پی تحریم‌ها با چالش‌های فراوانی مواجه شد و از سوی دیگر نظام بانکداری کشور به واسطه تحریم‌ها از علم روز بانکداری فاصله قابل توجهی را پیدا کرده است.

    در این رابطه قائم مقام بانک مرکزی معتقد است که پذیرش سرمایه‌ها و روابط با بانک‌ها مزیت‌ها و قابلیت‌های بالقوه مفیدی برای اقتصاد ایران به همراه خواهد آورد و تا رفع کامل تحریم‌ها بانک‌های خارجی نمی‌توانند درخواست کتبی برای ایجاد شعب در ایران داشته باشند.

    اکبر کمیجانی در گفت‌و‌گو با اقتصادنیوز درباره برنامه‌های نظام بانکی برای ورود به دوران پسا تحریم و بهبود ساختار بانکداری بین المللی اظهار کرد: اگرچه برخی از بانک‌های کشور به واسطه تحریم‌های ظالمانه سال‌های اخیر از جریان بانک‌داری خارجی و فعالیت بر طبق استانداردهای روز بانکی دنیا محروم مانده‌اند و حتی ممکن است در ابتدای پیوستن به روابط بانکی بین‌المللی با چالش‌هایی نیز مواجه باشند، لیکن باید توجه داشت که غالب بانک‌های کشور خصوصی‌اند؛ ‌ و بسیاری از آن‌ها توانستند طی دوره تحریم‌ها نیز روابط بین‌المللی خود را به صورت محدود با بانک‌های خارجی حفظ کنند.

    قائم مقام بانک مرکزی در ادامه تاکید کرد: ویژگی‌های مثبت این بانک‌ها (از جمله چابکی بیشتر، انطباق بیشتر با استانداردهای روز دنیا، حجم پائین تکالیف دولتی و نظایر آن) ‌ کمک می‌کند از آمادگی بیشتری برای همکاری مشترک و جذب سرمایه خارجی از یک‌سو و انطباق سریع با استانداردهای روز ارائه خدمات بانکی به ویژه برای مشتریان خارجی، برخوردار باشند.

    او تصریح کرد: البته بانک‌های کشور در دوره فعال شدن مجدد روابط بانکی بین‌المللی از حمایت‌ها و راهنمائی‌های بانک مرکزی نیز برخوردارند. این بانک از فرصت‌های ایجاد شده در جریان رفع تحریم‌ها برای ارتقای سطح حضور بین‌المللی بانک‌ها و موسسات ایرانی در بازارهای بین‌المللی استقبال می‌‌کند و این فرآیند را، فرصت بسیار مناسبی برای ارتقای کیفیت، اصلاح سازوکارهای عملیاتی و ارائه خدمات پولی واعتباری به مشتریان متناسب با استانداردهای بین‌المللی می‌داند که در ‌‌نهایت، جایگاه و رتبه نظام بانکی کشور را ارتقاء می‌بخشد.

    به گفته کمیجانی، پذیرش سرمایه‌ها و روابط با بانک‌ها مزیت‌ها و قابلیت‌های بالقوه مفیدی برای اقتصاد ایران به همراه خواهد آورد و نظام بانکی کشور از همکاری مشترک با کلیه بانک‌های معتبر و خوشنام خارجی، استقبال می‌‌کند.

    قائم مقام بانک مرکزی درباره چگونگی ورود بانکی‌ها خارجی گفت: برخی از بانک‌های خارجی نسبت به ایجاد شعبه و یا تاسیس بانک در ایران اظهار علاقه می‌‌کنند و از قوانین و مقررات ناظر بر آن می‌پرسند اما طبیعی است که قبل از برداشتن تحریم‌ها نمی‌توانند رسماً درخواستی داشته باشند.

    کمیجانی درباره اینکه چه زمانی گشایش اعتبارات اسنادی محقق خواهد شد، تصریح کرد: گشایش اعتبارات اسنادی مستلزم وجود روابط کارگزاری و بانکی و امکان پرداخت و تسویه است مقبولیت اعتبارات اسنادی گشایش یافته توسط بانک‌ها و فروشندگان خارجی بستگی به اعتبار کل سیستم بانکی بطور اعم و اعتبار بانک گشایش‌کننده بطور اخص دارد.

    او افزود: ایجاد روابط کارگزاری با بانک‌های خارجی در دستور کار این بانک قرار دارد و با جدیت پیگیری می‌شود بانک‌های کشور نیز به نوبه خود تلاش می‌نمایند ارتباط لازم را با بانک‌های موردنظر برقرار نموده حساب‌های خود را که براثر تحریم راکد شده‌اند احیاء و فعال نمایند و یا حساب‌های جدید افتتاح کنند.

    به گفته قائم مقام بانک مرکزی، ارتقاء مقررات و استانداردهای حاکم بر بانک‌ها در هماهنگی با مقررات و استانداردهای متعارف و روز بانکی در سطح جهان از دیگر فعالیت‌هایی است که در دستور کار قرار گرفته و دنبال می‌شود. قوانین، مقررات و ساز و کار اجرایی موضوعاتی مثل مبارزه با پولشویی، مبارزه با تروریسم مالی و حاکمیت شرکتی از یک‌طرف و استحکام بنیه مالی بانک‌ها از طرف دیگر از جمله معیارهایی است که در پذیرش آن‌ها در جامعه جهانی و قبول ریسک آن‌ها و مآلاً همکاری با آن‌ها بسیار موثر است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی